Nieuws

Tariefsysteem wijzigt: treinkaartje ruim 3 procent duurder

De Nederlandse Spoorwegen zijn voornemens het treinkaartje volgend jaar voor de meeste reizigers 3,38 procent duurder te maken. Er zijn echter ook uitschieters waardoor sommige treinkaartjes ruim 30 procent duurder worden. Dat komt doordat sommige regels in het tariefsysteem wijzigen. Zo mag de reiziger in 2014 alleen tegen bijbetaling de snelste route nemen als deze langer is. Ook gaan de NS-tarieven niet meer gelden voor de regionale spoorlijnen.

Dat valt op te maken uit een adviesaanvraag die NS vorige maand naar consumentenorganisaties heeft gestuurd. Voor Beter OV heeft die brief vrijdag onder de aandacht gebracht. 

Inflatie
De afgelopen jaren was de prijsstijging vaak bijna gelijk aan de inflatie, maar daar komt in 2014 verandering in. Want alhoewel de inflatie volgend jaar is voorzien op 2 procent, zullen de NS-tarieven met 3,38 procent verhoogd worden. Ook de komende jaren zal de prijs van het treinkaartje harder blijven stijgen dan de inflatie. 

Hogere gebruikersvergoeding
Dat komt mede doordat Rutte-I heeft besloten dat vervoerders vanaf 2015 in totaal 50 miljoen euro per jaar meer moeten gaan betalen om over het spoor te mogen rijden. Die stijging mag NS aan de reizigers doorberekenen, bovenop de inflatie. Om de tarieven niet teveel in één keer duurder te maken, wil NS de benodigde prijsstijging over drie jaar verspreiden, te beginnen in 2014.

Oplossen dubbel opstaptarief
Bovendien zit er een tijdelijke verhoging van 0,38 procent bij voor het oplossen van het zogeheten dubbel opstaptarief wanneer met verschillende vervoerders wordt gereisd. De opbrengsten hiervan gaan naar de regionale vervoerders zodat ze gecompenseerd worden voor prijsschokken die ontstaan door het oplossen van het probleem.

Regionale spoorlijnen
Sommige reizigers zullen te maken krijgen met een prijsstijging van veel meer dan 3,38%. Dat komt doordat de tarieven voor regionale spoorlijnen straks anders berekend zullen gaan worden. Nu geldt bij ieder papieren treinkaartje nog de berekening met tarieveenheden van NS. Per 1 januari 2014 zal er per vervoerder een eigen tariefeenheid berekend worden. Door die wijziging zal de prijs op sommige trajecten aanzienlijk hoger worden. Zo zal het treinkaartje tussen Nijmegen en Roermond voor sommige reizigers tot meer dan dertig procent duurder worden.

Nog niet definitief
Alhoewel NS het voornemen heeft de genoemde wijzigingen door te voeren, is er nog geen definitief besluit genomen. NS heeft eerst advies gevraagd van reizigersorganisaties. Nadat die advies hebben gegeven zal NS een definitief besluit nemen.

This post was last modified on 26 september 2022 22:44

Share

Recent Posts

Zuid-Holland wil een landelijke centrale voor reishulp in ov

De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij…

27 minuten terug

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

4 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

4 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

5 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

5 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

5 dagen terug