fbpx
Foto: Stefan Verkerk / archief

Systeemstoring verholpen: eerste treinen tussen Amsterdam en Utrecht overvol

Na de hardnekkige systeemstoring bij de verkeersleidingpost van ProRail in Amsterdam, zijn maandagochtend rond 9:30 de eerste treinen rondom Amsterdam weer vertrokken. Op het traject tussen de hoofdstad en Utrecht leverde dat overvolle treinen op.

Zondagavond was Amsterdam grotendeels onbereikbaar per trein door een storing in het computersysteem van ProRail. Met name rond station Bijlmer ArenA waren de problemen groot, omdat concerten van popster Harry Styles in de Johan Cruijff ArenA en hardrockband Ghost in AFAS Live duizenden bezoekers op de been brachten. Het concert van Harry Styles begon later zodat treinreizigers het begin van de show nog konden halen.

Overnachten in Ziggo Dome

Na afloop van beide shows was het treinverkeer nog altijd niet opgestart en concertgangers hoefden voor een oplossing niet op NS te rekenen, want businzet was niet mogelijk volgens de vervoerder. Wie écht niet uit het gebied rond de ArenA kon vertrekken, kon de nacht doorbrengen in de Ziggo Dome. Ook in de Jaarbeurs in Utrecht is opvang geregeld.

Met naar schatting enkele honderden gestrande reizigers waren de eerste treinen tussen Amsterdam en Utrecht overvol. In Amsterdam Centraal staan er nog altijd een aantal geannuleerde treinen op de informatieborden. De verwachting is dat de meeste treinen aan het eind van de ochtend weer rijden.

Ook maandag en dinsdag druk

Maandag en dinsdag blijft het druk rond station Bijlmer ArenA door verschillende grote concerten op de drie podia in het gebied. Concertorganisator Mojo adviseert bezoekers de heen- en terugreis goed voor te bereiden en indien mogelijk na afloop wat langer in het gebied te blijven.

0 0 stemmen
Artikel waardering
45 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Martin
1 jaar geleden

Wat kun je hier verder over zeggen? ‘Extreem gênant’ dekt de lading niet eens. Het is echt 5 voor 12 voor het spoorvervoer als realistisch alternatief voor de auto. Wie neemt dit nog serieus? Kennelijk is er ook niets geleerd van de grote storingen enkele jaren terug. Ik werk in de online software voor ziekenhuizen. Moet je in mijn branche eens proberen om 16 uur niet te leveren omdat de schermen op zwart staan en niemand weet wat er aan de hand is… Is voor je bedrijf dan zonder meer einde verhaal. Maar in de spoorsector zal het wel weer glas, plas, was enz. worden.

dries molenaar
1 jaar geleden
Antwoord aan  Martin

het personeel gaat weer vrolijk verder met part-timen en half werk leveren.

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Martin

Het boel reizigers hebben als met hun voeten gekozen. Sinds 2020 zijn er in NL een half miljoen nieuwe auto’s bij gekomen. Ook het is aantal e-fietsen bijgekomen. De niet keuze reiziger is gewoon minder gaan reizen. Ook is sinds de Coronatijd de opbrengsten van busvervoer van 50% uit kaartverkoop gedaald naar een dramatische 9% a 13%. – Ondanks de politiek nog pruttelt over beter OV denk ik dat dit verleden tijd is. Noch de overheid noch de reiziger willen de OV kosten betalen. Verder is er sprake van vergrijzing waardoor er moeilijk aan voldoende personeel te komen en ook de dienstverlening is onbetrouwbaar.

ReindeR Rustema
1 jaar geleden

Weten we al meer over de technische kant? Meer dan ‘de schermen op zwart’ lees ik nog nergens.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  ReindeR Rustema

Als vanuit de ivoren toren van Prorail wordt gecommuniceerd dat zwarte schermen de oorzaak zijn, dan is het de bedoeling dat men dat nederig accepteert. Ongeacht of je een hele nacht op een koude poef op het station hebt moeten bivakkeren of je voor de zoveelste keer niet op je werk kon komen. Dan had je maar moeten zorgen dat je een auto achter de hand had. Niet de reizigers zijn hier het slachtoffer van de storing, dat is Prorail en het personeel. De reizigers zijn er voor Prorail, niet andersom.

Allan Kleiweg
1 jaar geleden
Antwoord aan  ReindeR Rustema

Voor de duidelijkheid, twee bedrijven hebben gefaald. Het staatsbedrijf ProRail is niet in staat om haar Amsterdam verkeersleiding operationeel te houden. Misschien is het nog wel erger dat men er ook niet in geslaagd is om het backup-systeem te activeren toe dat echt nodig was.

De N.V. Nederlandse Spoorwegen (eigendom van de Staat, maar geen staatsbedrijf) is niet verantwoordelijk voor de ProRail-verkeersleiding, maar wel voor de zorg voor gestrande reizigers. De NS faalde om zelfs maar de meest minimale opvang te faciliteren.

Zowel ProRail als de NS dienen uit te leggen hoe men, bij een toekomstige vergelijkbare situatie, wel zorg zal dragen voor een werkend backup-systeem voor de verkeersleiding, en een fatsoenlijke opvang voor gestrande reizigers.

dries molenaar
1 jaar geleden

Waarom moeten ze zo lang wachten met het bedienen vanuit een andere lokatie. Het is bekend dat dit mogelijk is en bij het eerste optreden van een storing die niet eenvoudig te verhelpen is moet het personeel toch onmiddellijk verhuizen. Het is 30 minuten rijden (niet met de trein). Ze wilden gewoon niet.

rwww
1 jaar geleden
Antwoord aan  dries molenaar

De noodpost is bedoeld en ontwikkeld zeer langdurige storingen, minimaal 1 week maar eigenlijk maanden.

Daarnaast is er een opstartprocedure van 4 uur.

dries molenaar
1 jaar geleden
Antwoord aan  rwww

onzin

Piet
1 jaar geleden
Antwoord aan  dries molenaar

U als expert kunt vast wel uitleggen waarom het onzin is.

dries molenaar
1 jaar geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Met 40 jaar IT en netwerk ervaring kan ik dit zo wel zeggen. Daarbij is zondag gebleken dat ze in enige uren kunnen verkassen. Dat hadden ze alleen wat eerder moeten besluiten. Hoe lang ze daar zitten is totaal irrelevant. Of denkt men het normaal eerste een weekej aan te zien voordat er uitgeweken zou worden.

rwww
1 jaar geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Zoals ik al zei is deze post bedoeld voor echt langdurige zaken.

Zoals brand,aanslagen of zeer grootschalige renovatie.

Dat is ook de reden waaeom het nooit regulier gebruikt is in zijn 10 jaar bestaan

dries molenaar
1 jaar geleden
Antwoord aan  dries molenaar

rwwwwww, ja hoor. Ze laten het gewoon staan en gaan een weekje in Amsterdam niets doen tot alles weer werkt. Duidelijk dat ze dat uiteindelijk niet deden.

De analyse zal nu zijn dat er veel sneller verhuisd moet worden als niet duidelijk is dat een reboot binnen 60 minuten een werkende systeem levert zal de helft subiet moeten verhuizen. Wellicht nog sneller. Laat de bammetjes maar liggen. De baas belt de familie dat pa/ma even niet thuis komt.

Tim H
1 jaar geleden
Antwoord aan  rwww

Je had een deadline tot middernacht kunnen stellen en dan de boel verplaatsen zodat je maandag de dienst normaal had kunnen opstarten.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Tim H

Je hebt het hier over een organisatie die zelfs naar ambtenarenbegrippen suf is. Mensen zitten er compleet vastgeroest. Ondanks dat ze stuk voor stuk hippe gympen aan hebben, straalt de bureaucratie eraf. Als de situatie zodanig is dat ze een paar minuten later aan de bammetjes kunnen, staan ze bij een kaderlid van de vakbond te vragen wat hun rechten zijn. En van die mensen verwacht je dat ze zich aanpassen? Je kunt tig draaiboeken voor klaarleggen, zodat iedereen in detail weet wat er verwacht wordt, maar voor iedereen komt het dan net even niet uit. Zeker als iets belangrijks als een reeds geplande papadag erdoor in gevaar komt.

Ik kende er eentje die een sleutelpositie had bij de verkeersleiding. Die woont in Overijssel en werkte (of werkt nog) in Utrecht. Hij ging expres met de trein naar het werk, zodat hij bij storing niet kon komen. Tijdens piketdiensten stond de telefoon steevast uit. ‘Als het belangrijk is, sturen ze maar een taxi’, was het devies. Net als ieder ander bij de verkeersleiding, was hij er trots op nog nooit een minuut te hebben overgewerkt. En dat werd gewoon geaccepteerd. In een echt bedrijf trappen ze je eruit, bij Prorail ben je de held.

Ook eens meegemaakt dat een nieuwe senior content manager (waar je zo’n hampel ook voor nodig mag hebben) zich voorstelde aan zijn collega’s. Zelden was een ontvangst zo ongemakkelijk en koeltjes. Niemand zei iets terug, niemand stak een hand uit. Er gingen nog net geen vingers voor de mond om te laten zien dat hij stil moest zijn. Nu was die senior content manager net zo’n suffe gast als de mensen die er al werken, dus het maakte niet veel uit. Maar het verklaart wel waarom het zo moeilijk is voor Prorail om nieuw personeel te werven en vast te houden.

Johan
1 jaar geleden
Antwoord aan  rwww

In uitingen van Prorail wordt op z’n minst een ander beeld geschetst. Dan lees je dat het OCCR 24/7 bemenst is, dat er 300 mensen werken op 79 werkplekken, dat storingen door het OCCR snel en betrouwbaar verholpen kunnen worden ( https://youtu.be/nokKDMDIcyQ ), dat het bewust een stukje van Utrecht Centraal staat, dat er bedden zijn voor als dat nodig is en dat het OCCR zelf binnen één uur verplaatst kan worden naar de Inktpot (https://www.prorail.nl/nieuws/uitwijkoefening-landelijk-treinverkeersleidingscentrum-succesvol-verlopen).

Maar als er een verkeersleidingopost uitvalt vindt men een omschakeltijd van 4 uur (plus een paar uur totdat die beslissing überhaupt wordt genomen) kennelijk acceptabel.

Rww
1 jaar geleden
Antwoord aan  Johan

Wat ze er niet bij vertellen is dat deze post normaal als opleidingscentrum dient. Dus ja ze zouden best gelijk kunnen hebben over het aantal werkende daar.

B
1 jaar geleden

Laat ik vooropstellen dat ik niet in de spoorbranche werk en wél afhankelijk ben van het ov en dat ik het een kwalijke zaak vind dat dit nu weer gebeurt. Maar roepen dat het een schande is, is wel erg gemakkelijk.
– Zo kan men de verkeersleiding bij een storing verhuizen, maar fysiek alle medewerkers verplaatsen kost tijd en menskracht en ik snap best dat men dat niet doet als een storing naar verwachting snel is opgelost, zeker omdat je diezelfde menskracht dan misschien ook kan benutten voor het oplossen van of weer snel opstarten na de storing.
– Dat er geen snellere of betere back-up is, is waardeloos, maar ook het gevolg van politieke keuzes. Het moet allemaal zo goedkoop mogelijk. Extra mensen achter de hand hebben of extra systemen hebben die je haast nooit nodig hebt kosten veel extra geld en dat is politiek niet populair, om van personeelstekorten om die extra werkplekken te bemensen nog maar te zwijgen.
– Bussen zijn met zo’n omvangrijke storing natuurlijk niet te leveren om alle vervoersvraag op te vangen (zeker niet in deze tijd van het jaar), maar concentreren op een bepaalde corridor zou misschien wel kunnen (een dienst opstarten naar de grens van het storingsgebied zodat reizigers het gebied iig nog in/uit kunnen als het echt moet) (in dit geval iets vanaf de Arena richting Utrecht, Hilversum of Leiden bijvoorbeeld). Jammer dat men zich daar niet op richt, dat zou in ieder geval het leed spreiden.
– Dat op stations gestrande treinen niet zijn opengesteld is ontzettend zuur, zeker in de beginfase. Op het moment dat het ook gestrande personeel uit de diensturen loopt snap ik dat treinstellen dicht moeten, want je wil treinen vol passagiers niet hebben zonder toezicht, maar alle uren daarvoor…
– Dat de communicatie belabberd was, is ook kwalijk en een terugkerend probleem. Dat prognoses worden bijgesteld houd je, maar dat langdurig niet goed gecommuniceerd werd over tot waar de storing zich uitstrekte, bijvoorbeeld t/m Lelystad in beide richtingen aan toe, is niet goed te praten.

Vooral te hopen dat dit soort zaken worden meegenomen in de evaluatie en dat men er lering uittrekt.

2N2
1 jaar geleden

Applaus voor ProRail dat na het tien jaar ontdekt heeft dat het over een uitwijklocatie beschikt waar de treindienst kan worden overgenomen. Money well spent!

Frans E.R. Eekhout
1 jaar geleden

Russisch…
Reizen met de trein in Nederland, het is net Russisch roulette, je weet ook niet wat de uitkomst is.
Steeds vaker ga ik selectiever, dus ook minder en met een argwanend gevoel met de trein, andere keuze dan het Ov heb ik helaas niet als niet rijbewijs bezitter, maar dat dit soort van onvoorziene storingen steeds vaker schering en inslag is en de betrouwbaarheid mede door bezuinigingen is zeer kwalijk te noemen. Net als Schiphol die vandaag terecht als “slechtste luchthaven ter wereld is genoemd (!) lees ik bij Luchtvaartnieuws, zo is dat ook met de trein. Los van storingen, verloedert ook het onderhoud, menige dubbeldekker vooral type IRM zijn van binnen en buiten en vooral de wc’s een aanfluiting en dit doet geen goed aan het neerwaartse imago dat ik begrip heb als mensen die het kunnen de auto en niet ov middelen ter hand nemen om van A naar B te gaan. Door de duurdere treinkaart prijzen vraag ik mij weleens af of men nog waar voor zijn geld krijgt en dat betwijfel ik als ik met de trein reis. Veiligheid staat boven aan daar heb ik begrip voor en dat machinisten zoals machinist Stefan met zijn Youtube films vervelend vinden om op 1 dag meerdere keren dezelfde ritten te moeten maken, is deel van zijn werk, maar als de communicatie bij calamiteiten en storingen ook nog hapert, heb ik steeds minder vertrouwen wat railvervoer in het bijzonder en OV in het algemeen betreft !

stephan lucassen
1 jaar geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Wanneer is de laatste keer dat jij in een IRM hebt gezeten?

ruim 23 jaar geleden vermoed ik……..

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Als ik een keer met de NS reis val me op hoe smerig de treinen eigenlijk zijn. Met al het onbetrouwbare gedoe en de eigenlijk te hoge prijzen voor het geleverde betekent dat ik heel weinig zin heb om met de trein een dagje uit te gaan en ik heb dus ook geen rijbewijs en geen auto, dus dan kom je niet veel verder dan balconie. Een dagje uit is tegenwoordig op Google Earth andere steden bekijken. 🙁

Een volledig zelfstandig rijdende auto zou voor mij echt een uitkomst zijn.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Je zit op de verkeerde site te zeuren baardstaart. Ga je onzin ergens anders verkopen. Beter stop met je gezeik. Trein/OV onvriendelijke persoon! CO2 propagandist, fossiele …

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Dat klopt niet? Dat is gewoon de mening van een persoon die tegen de verhoging van de tarieven is….. dus NEE het is niet het slechtste luchthaven ter wereld

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem
Nieuwwester
1 jaar geleden

In het kader van de – door de kabinetten-Rutte gepropageerde – zelfredzaamheid heb ik vandaag voor mezelf met behulp van enkele reisplanners uitgezocht hoe ik mijn woonplaats i.g.v. treinstremmingen vanuit diverse richtingen per stads -en streekvervoer rechtstreeks of met een minimaal aantal overstappen kan bereiken.
Overdag lukt het redelijk. ‘s Avonds en in het weekend wordt het echter lastiger (lagere frequenties, vaker overstappen en een langere reistijd).

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Nieuwwester

Met de grootheid van de storingen de laatste tijd heb je aan dit soort voorbereidingen geen zak. Een paar telefoonnummers van vrienden en bekenden met een rijbewijs om je op te halen als de zooi weer eens in puin ligt heb je meer aan. De beste zelfredzaamheid is als je lichaam en je portomonee het toelaat gewoon op rijles te gaan en daarna een auto te kopen. Zelf mag en kan ik vanwege lichamelijke redenen niet rijden.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Baardstaart

CO2-uitstoter propagandist ga elders je onzin verkopen!

Rudy
1 jaar geleden

Een niet functionerend spoorwegnet is het beste voor de winst van ProRail. Als er geen treinen rijden, dan slijt er ook niets. Zolang de kosten van storingen niet worden doorberekend aan ProRail, dan verandert er niets.

Kijk ook naar vertragingen. ProRail veroorzaakt een balangrijk deel en de NS betaalt de rekening met slechte punctualiteitscijfers

Halve privatisering werkt niet.

Rudolf
1 jaar geleden

Niet systeemstoring, maar computersysteemstoring!

Rene N
1 jaar geleden

Het wordt tijd dat ProFail eens goed onder handen genomen wordt en doet wat er van hen verlangt wordt!
En dat de prijsverhoging voor gebruik van het spoor teruggedraaid wordt.

Chris
1 jaar geleden

Hetgeen hier nu gebeurt (en enkele keren eerder) heeft vooral te maken met de keuze ‘we nemen storingen voor lief als we zo het spoor betaalbaar kunnen houden’. Uit 2017 onder leiding van voormalig staatssecretaris van Veldhoven. De keuze is dus simpel: ofwel we gaan voor een volledig werkend spoor maar betalen de jackpot (ja, inclusief die ‘John-Foppen-is-King fee’) ofwel we slikken een storing, gaan niet telkens lopen te claimen en houden zo een betaalbaar spoor dat ook voor mensen met een zeer laag inkomen (uitkeringen e.d.) toegankelijk is. Kiest u maar.

Sander
1 jaar geleden
Antwoord aan  Chris

Mensen met een zeer laag inkomen kunnen nu al niet met de trein, tenzij ze een kortingsabonnement hebben.

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  Sander

Mensen met een zeer laag inkomen kunnen veel meer dingen niet doen. Is een zaak van inkomenspolitiek.

Opa Ties
1 jaar geleden
Antwoord aan  Chris

Hoezo betaalbaar voor mensen met een zeer laag inkomen???

Overigens zijn er al eindeloze sommen belastinggeld uitgegeven aan backup systemen die echter keer op keer niet blijken te werken.

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Chris

Of je betaalt de hoofdprijs en de storingen worden niet adequaat aangepakt. Daar lijkt het nu het meeste op. Als je wilt dat mensen ipv hun auto het OV nemen moet dat product betrouwbaar en betaalbaar zijn. Nu kiezen veel mensen ipv het OV de auto omdat dit zeker als je met meerdere reist goedkoper en betrouwbaarder is. Diegene, die denken dat de e-auto het klimaatprobleem gaat oplossen gelooft duidelijk in sprookjes. 1) Accu’s zijn een milieuramp 2) stroomnet kan al die groene stroom niet leveren.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Stop je CO2 gezeik. Fossiele …!

Stokbosveen
1 jaar geleden

Ik ben om.
Voor de langere afstanden huur ik wel een auto om mijn bestemming te bereiken. Beter het risico lopen om in een file terecht te komen dan het risico lopen dat het ov voor de zoveelste keer niet rijdt, ongeacht de oorzaak.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Stokbosveen

Zit dagelijks in de trein. Er zijn meer files dan trein-uitval. Voor vertragingen heb ik geduld, denk altijd beter dan file. En bij langere vertraging krijg ik restitutie op mijn reisticket.
Reis ook veel goedkoper!
Stoot geen CO2 uit.

Frans E.R. Eekhout
1 jaar geleden

citaat “Beantwoorden
stephan lucassen schreef:5 juni 2023 om 15:27
Wanneer is de laatste keer dat jij in een IRM hebt gezeten?
ruim 23 jaar geleden vermoed ik……..”

REACTIE:
De laatste keer dat ik in een IRM heb gezeten was op ZATERDAG 27 MEI 2023 van Heerlen naar Amsterdam C, Schiphol > Den Haag C, Utrecht C > Heerlen, met een Holland travel ticket off peak, tussendoor nog een SLT en ICM EN ik heb op Schiphol in het AVIODOME voormalig luchtvaartmuseum ooit een speciale tentoonstelling gezien over de ontwerperster die het interieur van de IRM bedacht heeft, tezamen met een expositie over de toen nog te realiseren nieuwe terminal West op Schiphol.
DUS, volg ik de ontwikkelingen al vele jaren nauwgezet. Over verleden gesproken kan mij zelf nog herinneren dat je een “perronkaartje” moest kopen om alleen maar op het perron van Heerlen te komen om bijvoorbeeld iemand op te halen of weg te brengen en dat was in de jaren zestig van de vorige eeuw toen er van dubbeldekkers zoals de IRM nog lang geen sprake was ! Dus Lucas onderschat die snerende vraag niet als je al sinds kindsbeen af de goede en minder goede kanten van het spoor volg in de tijd dat er nog voornamelijk MAT 46 en MAT 54 en Plan E en eloks 1100, 1200,1300, de dienst uitmaakten…!

stephan lucassen
1 jaar geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Als je echt verstand had gehad dan wist je dat IRM sinds ruwweg 2000 niet meer bestaat

Gert-Jan Hondelink
1 jaar geleden
Antwoord aan  stephan lucassen

Dit is een semantische discussie. Het IRM bestaat nog steeds, alleen wordt het nu VIRM genoemd, d.w.z. Verlengd IRM, omdat de oorspronkelijk uit drie bakken bestaande stellen verlengd zijn tot vierrijtuigstellen
en de oorspronkelijk uit vier bakken bestaande stellen tot zesrijtuigstellen.

Frans E.R. Eekhout
1 jaar geleden

Back-up
Dat niet alleen NS blijkbaar een noodpost heeft, is wat velen niet weten dat ook Schiphol iets dergelijks heeft. De oude 60 meter hoge verkeerstoren kan in noodgevallen als reserve verkeerstoren dienst doen. Verschil met NS is dat de afstand van de huidige ruim 100 meter hoge verkeerstoren en de oude slechts een paar meter is en bij NS de nodige kilometers en dat is – over de snelweg en zonder een speciale standby ploeg bij de hand – andere koek. Hoe lang men eventueel op Schiphol kan overschakelen van de hoge naar de lage toren is mij niet bekend, maar bij NS is dat maar liefst vier (4) uren. Wouter Koolmees heeft bij Op1 toegegeven dat – achteraf – men misschien wel sneller had moeten overschakelen van Amsterdam naar Utrecht en men daar lessen uit trekt als een soort van “mosterd na de maaltijd”. Zouden de Amsterdammers soms met normale autosnelheid of sneller met politie begeleiding in Utrecht zijn gekomen ? Als reiziger ben je natuurlijk de pineut en vooral als je na een nacht bivakkeren bij de Jaarbeurs of Amsterdam de volgende dag wanneer je treinkaart na 04.00 niet meer meer geldig is, opnieuw een treinkaart moet kopen of inchecken om op je plaats van bestemming te komen. Ik ben bang dat dit hopelijk wel, maar misschien niet de laatste keer zal zijn. Ben ooit vanwege een storing rond 03.00 – 04.00 ‘s ochtends pas thuis gekomen en blij was toen ik mijn voordeur weer zag !

Bert Sitters
1 jaar geleden

Het wordt tijd om een noodscenario paraat te hebben voor alle grote stations voor het geval dat groepen reizigers dusdanig stranden dat zij ‘s avonds niet meer naar huis kunnen komen. In ieder geval moet gezorgd worden voor menswaardige slaapgelegenheid. Wellicht in samenwerking met de betrokken gemeenten.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Hebben de mensen eens een “noodsituatie”komen ze eens met vreemden in kontakt/praten ze met lotgevallen,wordt hen die eenmalige gebeurtenis ontnomen door allerlei pamperingen,noodscenario’s waarvan de uitvoering dan weer hapert. een oponthoud van 4 uur in de nacht is een event voor verwende mensen en voor de klagende medemens een oefening om eens niet te zeuren.