Strijd om Buffels (DM ’90) gaat door: papieren transport problematisch

De Roemeense vervoerder Ferotrans heeft de strijd om de 48 DM ’90 treinstellen niet opgegeven. Het bedrijf beschuldigt bovendien de huidige Poolse koper, SKPL, van illegaal transport van de treinstellen. De Poolse vervoerder bestrijdt dit.

Papieren transport

SKPL heeft in totaal 32 treinstellen gekocht. De eerste vier stellen zijn eind november al naar Polen vervoerd. De bedoeling was dat er vervolgens elke week vier treinstellen zouden komen. Maar zover is het niet gekomen. De overige 28 stellen zijn nog steeds in Nederland, wachtend op de juiste papieren voor het transport naar Polen.

Opmerkelijk, want de treinstellen werden aanvankelijk gekocht door het Roemeense Ferotrans, maar die verkoop werd teruggedraaid omdat de koper het transport niet rond kreeg. Via de rechter heeft NS destijds met succes de verkoop ongedaan gemaakt en vervolgens zijn de treinen deels aan het Poolse SKPL verkocht.

Ferotrans heeft zich daar echter niet bij neergelegd. De Roemeense vervoerder is een bodemprocedure gestart, met als doel toch de treinstellen in handen te krijgen. “NS heeft de contracten illegaal en onrechtmatig opgezegd” wijst eigenaar Dumitru Anchidin met een beschuldigende vinger. En dat is niet de enige beschuldiging. Anchidin stelt ook dat het transport naar Polen eind november zonder de juiste papieren is gebeurd. Ferotrans spreekt van illegaal transport.

SKPL: wel juiste papieren

SKPL heeft tegenover Treinreiziger.nl nog niet gereageerd op de beschuldigingen, maar wel tegenover SpoorPro. “De eerste batch van vier treinen arriveerde volgens schema in Polen met alle benodigde vergunningen, goedkeuringen en berekeningen, die voorafgaand aan het transport waren verkregen” vertelt SKPL-woordvoerder Albert Mikolajczyk aan de site.

Dat de transporten nu toch stilliggen komt volgens SKPL omdat de transportroute in Duitsland is gewijzigd. De treinen zouden nu via een andere grensovergang naar Polen gaan. Volgens Mikolajczyk is dat om de overname van de treinen te vergemakkelijken en om extra koppelingswagons aan elke kant van de trein te gebruiken om de veiligheid van het transport te verbeteren. “Beide besluiten hielden verband met updates van noodzakelijke vergunningen, goedkeuringen en wijzigingen van de expeditieovereenkomst. Deze processen zijn al grotendeels afgerond en een deel is nog in behandeling, maar dit gaat langzamer dan normaal vanwege de COVID-19-pandemie.”

NS zegt in een reactie dat het conflict met de Roemenen nog onder de rechter is, maar dat de Poolse koper de verplichtingen is nagekomen. Zo staan de treinen nu niet meer in Amsterdam op terrein van de vervoerder. Volgens Treinreiziger.nl staan de voor Polen bestemde treinen nu op een door SKPL gehuurd terrein in Amersfoort.

Ferotrans: papieren zijn nu rond

“De argumenten van Ferotrans – dat het vervoer door Duitsland verre van eenvoudig is aangezien hiervoor vergunningen voor uitzonderlijk vervoer van de Duitse Spoorwegautoriteit en onderliggende berekeningen nodig zijn – worden nu (opnieuw) bewezen” stelt Dumitru Anchidin. “Dus het verhaal dat is verspreid dat Ferotrans niet bereid was de treinen op te halen, klopt niet.”

Ferotrans zegt inmiddels de papieren rond te hebben, en hoopt via de rechter te bewerkstelligen dat de treinstellen later dit voorjaar toch naar Roemenië komen. Daar wil het bedrijf de oude NS-dieseltreinen inzetten als intercity’s tussen de grote Roemeense steden. “We hebben geen andere treinen gevonden, maar we hebben onze transportplannen niet aangepast. Deze plannen zijn gerelateerd aan de DM ’90 treinstellen.”

Onzeker

Of de treinen daadwerkelijk naar Roemenië zullen gaan is zeer de vraag. De eerdere overeenkomst is eerder door de rechter ontbonden en SKPL heeft inmiddels dus 32 treinen gekocht. Of NS een koper heeft gevonden voor de overige Buffels, is niet duidelijk.

De strijd om de Buffels

This post was last modified on 4 maart 2021 11:17

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

2 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

3 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

4 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

4 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

4 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

5 dagen terug