fbpx

Stipheid Belgische treinen (NMBS) stijgt weer

19 feb 2015 8:15

De stiptheid van NMBS was de afgelopen jaren afgegleden tot een dieptepunt van 85,6 procent in 2013. Bijzondere aandacht voor de stiptheid van de eerste vertrekken alsook een hogere betrouwbaarheid van het materieel hebben geleid tot een stijging van de stiptheid tot 88,2 procent. 

Daarmee blijft de kans op vertraging in België overigens vele malen groter dan hier in Nederland. In België wordt een trein pas als vertraagd gezien bij een vertraging van 6 minuten. In Nederland wordt een trein al bij 5 minuten als vertraagd geregistreerd. Desondanks was in Nederland slechts 5,1% van de treinen in 2014 vertraagd, tegenover 11,8% in België.

Het aantal binnenlandse reizigers binnen België is in 2014 gestegen tot 224,8 miljoen (stijging met 0,8 procent ten opzichte van 223 miljoen in 2013). Die groei is vergelijkbaar met de NS (1% groei reizigerskilometers). Het totaal aantal reizigers (inclusief internationaal verkeer) is gestegen tot 234,9 miljoen (232,5 miljoen in 2013).

Het totaal aantal minuten vertraging toegeschreven aan NMBS is in 2014 gedaald met 12,9 procent tot 477.866 (548.616 in 2013). Het aantal minuten vertragingen veroorzaakt door derden is gedaald tot 445.062.

"De inspanningen van het personeel om de vertragingen bij de eerste vertrekken te beperken, hebben in 2014 al onmiddellijk hun vruchten afgeworpen", stelt het Belgische spoorbedrijf. Eind 2013 vertrok nog 30 procent van de treinen met 1 minuut vertraging en 10 procent zelfs met meer dan 3 minuten. Die cijfers zijn gedaald tot een gemiddelde voor 2014 van respectievelijk 21,7 procent en 6,8 procent.

Wel werden er meer treinen opgheven (2,4%), maar dat kwam door de vele stakingen eind 2014. Een aantal dagen was er daardoor niet tot nauwelijks geen treinverkeer. Zonder de stakingen zou de uitval op circa 1,2% uitgekomen zijn.