Stevige kritiek op stilleggen treinverkeer

Vakbond FNV Spoor eist van de NS-directie “publiekelijk excuses” na de grote treinstoring van zondag. De vakbond zegt dat de NS de eigen medewerkers in de nasleep van de storing aan de schandpaal heeft genageld. De treinen hadden op een gegeven moment best weer kunnen gaan rijden.

Ook personeel de dupe

In een open brief aan president-directeur Marjan Rintel stelt de vakbond woedend en verbijsterd te zijn. “De top van NS heeft de reizigers in de kou laten staan, maar niet enkel haar reizigers, ook haar medewerkers”, schrijft FNV Spoor. Het treinbedrijf legde uiteindelijk door de storing het hele treinverkeer voor de rest van de dag stil. Ook treinpersoneel tastte in het duister, meldt de bond. “Rijdend personeel dat uren en uren in het land vastzat en daar aan het lot werd overgelaten. Soms op plekken waar geen of smerige toiletten, geen kantine et cetera te vinden waren.”

Maandag al zeiden de spoorwegvakbonden dat er op een gegeven moment best treinen hadden kunnen rijden. Al het materieel was aanwezig, de veiligheid was niet in het geding want de veiligheidssystemen werkten, en het personeel had met een aangepaste dienstregeling kunnen rijden, stelt FNV Spoor. “Daar zijn we bekwaam genoeg voor, de NS moet dat vertrouwen in ons hebben”, zegt bestuurder Henri Janssen.

Veiligheid

NS zou hebben gecommuniceerd dat het niet veilig was om verder te rijden. “Want, zo stelde NS, het kan zijn dat een machinist dan een trein meeneemt die te lang is voor een bepaald perron. Hoe durft NS dit rond te bazuinen? Iedere machinist heeft wegbekendheid en weet ook zonder IT-ondersteuning of een trein voor een bepaald traject te lang is of niet.”

Treinreiziger.nl benadrukt dat de communicatie tussen machinist en de verkeersleiding gewoon mogelijk was, en ook seinen en wissels werkten. Op een zondag zet NS in de regel ook geen treinen in van maximale lengte. Wel zou zonder werkend systeem het overzicht compleet kwijtraken waar het personeel en de treinen zouden zijn. Een normale dienstregeling zou daardoor praktisch onmogelijk worden. Een nooddienstregeling zou wel haalbaar moeten zijn, vinden verschillende partijen.

Beschamend

FNV Spoor stelt dat het personeel de hele dag zijn best heeft gedaan om de goede naam van NS in ere te houden en om de reizigers zo goed mogelijk te adviseren. “Want het personeel voelt zich NS’er, maar we staan nu mooi te kijk omdat het bedrijf de dienstregeling helemaal had stilgelegd. En de medewerkers schamen zich voor het handelen van de NS-directie.

Behalve excuses eist de vakbond ook directe betrokkenheid bij een transparant onderzoek naar wat er zondag is gebeurd. Een woordvoerder van de NS liet in een eerste reactie weten dat het bedrijf wacht op de uitkomsten van een onderzoek door een externe partij.

Staatssecretaris: onder de maat

Staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur) heeft dinsdagmiddag met de Nederlandse Spoorwegen gesproken over de problemen op het spoor van afgelopen zondag. Zij wilde van de NS-directie weten hoe kan worden voorkomen dat het treinverkeer nog eens een dag lang volledig uitvalt. De staatssecretaris liet zich kritisch uit op de situatie van afgelopen zondag.

Volgens de staatssecretaris heeft de vervoerder ‘een zeer slechte beurt’ gemaakt. Ze wil uitleg over waarom er geen vervangend vervoer werd geregeld en waarom al het treinverkeer werd platgelegd. Heijnen is ‘not amused’ over het handelen van NS: “Aan de gestrande reizigers op de stations, en de reizigers die op eigen gelegenheid naar hun bestemming hebben moeten komen, is veel gevraagd van hun zelfredzaamheid. De gevolgen van deze storing zijn voor hen uiterst vervelend en onwenselijk geweest. Gelet op de langdurige en landelijke impact van deze storing en gelet op de mate waarin een beroep is gedaan op de zelfredzaamheid van de reiziger, acht ik deze prestaties van NS in dezen onder de maat.” Inmiddels heeft de staatssecretaris gesproken met NS-topvrouw Marjan Rintel.

Storing Hoofddorp

Antal de Lange, hoofd van het landelijk besturingscentrum bij de NS, legt tegenover de NOS uit waarom besloten is het treinverkeer stil te leggen. Hij legt uit dat zondag de systemen die ervoor zorgen dat NS-medewerkers aan de juiste trein worden gekoppeld eruit klapten. “Zolang er dan geen gekke dingen op het spoor gebeuren – en alle treinen normaal blijven rijden – is er niet zoveel aan de hand en kunnen we doorgaan zonder die systemen.”

Maar in de omgeving van Hoofddorp ging een bovenleiding kapot. “Op zo’n moment gaan er normaal mensen puzzelen en schuiven met treinen en medewerkers. Maar dat kon nu niet meer”, legt De Lange tegenover de NOS uit. “We wisten niet meer welk personeelslid op welke trein zat. Dat verspreidde zich vrij snel als een olievlek over heel Nederland. En dan ga je op zwart.”

This post was last modified on 13 april 2022 17:51

Share

Recent Posts

Zuid-Holland wil een landelijke centrale voor reishulp in ov

De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij…

2 uur terug

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

4 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

4 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

5 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

5 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

5 dagen terug