fbpx

Stedentrip Londen

09 sep 2010 18:56

Theodoor won voor de zomervakantie twee enkeltjes voor de Eurostar uit Londen naar Brussel met een aansluitend treinticket naar Nederland. De prijs kwam voor Theodoor op een mooi moment: net na het behalen van zijn eindexamen Havo. Samen met zijn zus bezocht hij de Britse hoofdstad. Een verslag van zijn belevenissen.

Door Theodoor en Johanneke

Heenreis
Per Beneluxtrein reisden we naar Brussel en vanaf daar verder met de Eurostar naar Londen. Tot vlak voor Londen verliep alles volgens schema. Op station Ebbsfleet bleek echter dat er een brand in een tunnel onder de Thames was, en wij daardoor niet verder konden. Het was al met al heel onduidelijk hoe lang het zou duren. Veel mensen probeerden via een taxi en regionale treinen verder te reizen, maar ons leek dat nogal ingewikkeld dus bleven wij rustig in de trein afwachten. Vertraging verbroedert, dus het leverde wel wat leuke gesprekjes met medepassagiers op. Het moeilijkste was wel dat we een keuze moesten maken of we op de trein vertrouwden of een andere mogelijkheid om in Londen te komen gingen zoeken. Gelukkig ging onze trein uiteindelijk toch nog rijden en kwamen we met 3 uur vertraging om 22 uur op Londen St Pancras aan.

Duur
In de Eurostar hadden we al Oystercards (de ov-chipkaart in Londen) gekocht zodat we meteen de metro in konden naar ons hostel, het HI-hostel Thameside. Niet heel centraal gelegen, maar prima bereikbaar en een goede accommodatie, we hebben zowel in 6-persoonsslaapzalen gelegen als in een 2-persoonskamer. Maar ook al ga je naar zo’n budgetaccommodatie, Londen blijft echt heel duur!

Metro
De metro in Londen werkt echt als een tierelier overigens, zowel het omvangrijke net als de ov-chipkaart! Daar kunnen ze in Nederland nog veel van leren.

Natural History Museum
De volgende dag gingen we, na een heerlijk Engels ontbijtje in het hostel te hebben genuttigd, eerst naar het Natural History Museum. Een mooi groot museum met dinosaurussen, allerlei fossielen en opgezette dieren. En het mooiste van alles is dat de meeste musea gratis zijn, dus als het niets blijkt te zijn ben je zo weer buiten! Omdat we in een hele warme periode in Londen waren, te warm eigenlijk om veel rond te sjouwen door een stad, gingen we rond de middag fruit en brood kopen om dit te nuttigen in één van de mooie parken die Londen rijk is, de Kensington Gardens. De rest van de dag op verschillende plekken in Londen wat sfeer geproefd van deze metropool.

Greenwich
De volgende dag zijn we vertrokken voor een wandeling door Greenwich. Greenwich is echt heel mooi gelegen aan de Thames en staat bol van historie en cultuur en heeft de sfeer van een dorp. Hier hebben we het Old Royal Naval College bezocht, oorspronkelijk een ziekenhuis voor zeemannen, maar tegenwoordig een universiteit. Tussen de historische gebouwen heb je echt een prachtig uitzicht over de Thames. Verder door naar de National Maritime Museum met allerhande bezienswaardigheden, zoals een horloge uit het wrak van de Titanic. Langs het Queen’s House liepen we verder de heuvel op door het mooie Greenwich park naar de Royal Observatory, waar ook de nulmeridiaan is, altijd leuk om even met één been aan elke kant te gaan staan. Daarna zijn we door de Greenwich Foot Tunnel onder de Thames doorgelopen. Deze tunnel, gebouwd in 1899, oorspronkelijk voor de havenmedewerkers bedoeld, maar is ook nu nog zeker leuk om een keer door heen te lopen.

Wolkenkrabbers
Aan de andere kant van de Thames kom je dan uiteindelijk uit in Canary Wharf, wat een enorme tegenstelling met Greenwich is, hypermodern met veel wolkenkrabbers. Midden tussen deze glanzende flatgebouwen ligt het verrassende Jubilee Park, waar we even konden uitpuffen van de enorme hitte. Iets wat niet mag ontbreken in een weekendje Londen is het natuurlijk het bezoeken van een musical op West End. Wij zijn naar We Will Rock You geweest met de muziek van Queen, een geweldig spektakel.

Kastelen
De volgende dag was alweer onze laatste dag in Londen, en we moesten toch nog wat overbekende dingen bezoeken. We zijn langs de Tower of London, één van de laatste middeleeuwse kastelen ter wereld en natuurlijk over één van de meest tot de verbeelding sprekende bouwwerken van Londen, de Towerbridge gelopen. Ook hebben we nog even bootjes gekeken in de jachthaven St. Katherines Dock. Vlak naast de Towerbridge, maar in tegenstelling hiermee heerlijk rustig en het is leuk om te zien hoe de boten door de sluis binnenkomen.

Slot
Vervolgens langs het nieuwe stadhuis, met de glazen eivormige constructie , gelopen richting de Big Ben en de Houses of Parliament, die in je in Londen natuurlijk ook niet gemist mag hebben.
Toen zat ons weekendje Londen er al weer bijna op en gingen we richting het station om onze gestalde bagage op te halen en nog wat eten te kopen met onze laatste ponden.

WK finale
Onze terugreis ging gelukkig wat voorspoediger dan de heenweg, geen enkele vertraging. Het was echter de avond van de finale van het WK voetbal, die wilden we natuurlijk niet missen! In de trein van Brussel naar Roosendaal hebben we het via de radio proberen te volgen en in Roosendaal zijn we uitgestapt om op het stadsplein de tweede helft te kijken, om iets later met de laatste trein onze reis naar huis te vervolgen. Al met al kijken we terug op een zeer geslaagd uitstapje!