Station Eijsden blijft definitief dicht

(Novum) – Het station van Eijsden blijft definitief gesloten. Het herstel van de dienstregeling van en naar de Zuid-Limburgse plaats vraagt forse investeringen, terwijl Eijsden per bus goed bereikbaar is. Dat schrijft minister van Verkeer Camiel Eurlings (CDA) dinsdag in een brief aan de Tweede Kamer.

Het station werd eind 2006 gesloten vanwege de komst van de Maastricht Brussel Express. Dit tweejarig experiment met een intercityverbinding naar Brussel moest Maastricht beter laten aansluiten op het Europese spoor. Als compensatie voor de weggevallen stoptrein kreeg Eijsden extra openbaar vervoer in de vorm van bussen.

Succesvol
Het experiment beviel zo goed dat eind vorig jaar werd besloten de Maastricht Brussel Express te laten rijden tot 2012, wat betekent dat het station in Eijsden voorlopig leeg blijft. Het station kan niet worden opgenomen in de dienstregeling van de intercity naar Brussel, omdat het perron daarvoor te kort is.

Tweede Kamer
De afgelopen jaren werd er echter voor gepleit om het station weer in gebruik te noemen, onder meer door het platform Trein Terug in Eijsden. In de Tweede Kamer pleitte Ernst Cramer (ChristenUnie) ervoor het station op termijn weer in gebruik te nemen.

Forse investering
Eurlings voelt hier echter niets voor; de kosten wegen niet op tegen de baten. Hij wijst er op dat de lijn al onrendabel was voordat de dienstregeling werd opgeschort. De stoptrein kan wel weer gaan rijden, maar dat vergt forse investeringen. De gemeente zou alleen al een half miljoen per jaar kwijt zijn. Het college van B en W voelt er dan ook niets voor om budget beschikbaar te stellen, terwijl de bus een gratis alternatief biedt.

Bus
Ook worden de inwoners door de bus beter bediend, schrijft de bewindsman. De bus rijdt namelijk vier keer per uur rijdt terwijl de trein vroeger maar een keer per uur heen en weer reed. Ook de provincie steunt de opstelling van de bewindsman.

Toekomst
Eurlings, zelf afkomstig uit Zuid-Limburg, gooit de deur echter niet helemaal in het slot. Als er zich op ´enig moment´ een mogelijkheid voortdoet om tegen maatschappelijk verantwoorde kosten een treindienst aan te beiden, dan kan de trein alsnog gaan rijden. "Er wordt voorlopig niets afgebroken."

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

2 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

2 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

3 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

3 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

3 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

4 dagen terug