fbpx
BalkansCat / shutterstock

Start nachttrein naar Praag uitgesteld naar zomer 2022 (3x per week)

De nachttrein naar Praag zal niet gaan rijden vanaf april, maar vanaf de zomer van 2022. Een precieze startdatum wordt naar verwachting in het eerste kwartaal van 2022 bekend gemaakt. Wat al wel duidelijk is: bij de start zal de trein niet dagelijks rijden, maar drie keer per week. Dat heeft European Sleeper bekendgemaakt.

Start uitgesteld

“Omdat we nog werken aan de optimalisatie van de treinsamenstelling, starten we later dan oorspronkelijk gepland” legt medeoprichter Chris Engelsman van European Sleeper uit. Hij vervolgt: “De kwaliteit van de rijtuigen is voor ons belangrijker dan snel starten.”

In eerste instantie zal de nachttrein naar Praag drie keer per week gaan rijden. “We willen snel doorgroeien naar dagelijks, maar eerst ontdekken hoe groot de vraag precies is” vertelt Engelsman. European Sleeper heeft ook de wens een nachttrein naar Warschau te realiseren. Die trein komt er echter niet vanaf de zomer van 2022, maar in de dienstregeling van 2023. “Dat kan zijn per aanvang nieuwe dienstregeling, maar ook in de loop van het jaar. Dat is nu nog niet precies duidelijk.”

Dienstregeling nachttrein naar Praag

De nachttrein naar Praag zal gaan starten in Brussel, niet in Oostende. Dat heeft te maken met de hoge operationele kosten waarmee European Sleeper in België te maken heeft. Op startpunt Brussel Zuid zal de trein maandag, woensdag en vrijdag om 19:22 uur gaan vertrekken. De rit gaat vervolgens via Antwerpen naar Nederland. Daar zal de trein stoppen in Roosendaal (v. 20:45), Rotterdam (v. 21:22), Den Haag HS (v. 21:42) en tot slot Amsterdam Centraal (v. 22:34). De volgende ochtend komt de trein aan in Berlijn (a. 5:52), Dresden (a. 7:49) en de eindbestemming Praag (a. 10:24).

Vanuit Praag zal de nachttrein richting Nederland vertrekken op zondag, dinsdag en donderdag. Hij vertrekt dan om 18:31 uit de Tsjechische hoofdstad. Tweeënhalf uur later vertrekt de trein uit Dresden (v. 21:02) en vervolgens uit Berlijn (v. 23:05). In Nederland stopt de trein richting Brussel niet in Den Haag HS, dat paste niet in de dienstregeling. Wel stopt de trein in Amsterdam (a. 6:26), Rotterdam (a. 7:27) en Roosendaal (a. 8:10). Eindbestemming Brussel wordt bereikt om 9:54 uur.

Nachttreinen vanuit Nederland

Sinds dit jaar is Nederland weer aangesloten op het Europese netwerk van slaaptreinen. Zo rijdt er sinds mei een nachttrein naar Wenen. Die trein heeft bovendien een rijtuiggroep naar Innsbruck (via München). Deze maand is ook de slaaptrein naar Zürich gestart. De huidige nachttreinen rijden onder de Nightjet-vlag van de Oostenrijkse spoorwegen. De nieuwe verbinding naar Praag is een particuliere nachttrein, waarbij European Sleeper samenwerkt met het Tsjechische Regiojet.

0 0 stemmen
Artikel waardering
53 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Jesse
2 jaren geleden

Iets later dus, en nog niet dagelijks in de zomer. Ik vraag me af wat het betekent dat ze kwaliteit belangrijker vinden. Denken ze tegen de zomer in staat te zijn om nog ergens schaarse slaapwagens op te snorren?

Brabo
2 jaren geleden
Antwoord aan  Jesse

Met drie keer per week heb je maar één trein nodig. Ik denk dat ze starten met twee treinen een te groot financieel risico vinden.

Anoniem
2 jaren geleden

Eindelijk weer een intercity tussen Roosendaal en Antwerpen en Brussel. Hoewel maar 3x per week, maar toch. Je kan 3x per week in de ochtend van Roosendaal naar Brussel en in de avond weer terug.
Of mag een dagjesreiziger geen gebruik van deze trein maken?

bert sitters
2 jaren geleden

Ik ook!

David Nijenhuis
2 jaren geleden

@Hildebrand. Ik denk dat je je daar weleens op kunt verkijken. De internationale treinenmarkt is weliswaar geliberaliseerd, toch weten spoorwegmaatschappijen bepaalde barricades op te leggen. Ik denk dat de infrabeheerders dan gaan vragen om een extra vergoeding. Ik weet niet zo heel veel van deze materie, maar ik heb wel het gevoel dat er haken en ogen aan zitten, onder meer omdat voor in- en uitstappende reizigers extra tijd ingepland moet worden, dan wanneer het gaan om of alleen instappers, of alleen uitstappers. Het schijnt wat krapper ingepland te zijn, dus ik denk dat het tussenstops gaan worden, waarbij het instappen (of uitstappen) en wegwezen zal worden.

Jesse
2 jaren geleden
Antwoord aan  Anoniem

Ik meen dat nationale reizen niet mogen, dat zou betekenen dat Brussel – Antwerpen niet mag, maar Antwerpen Roosendaal wel. Ik geloof dat er ook wordt gerekend op een stukje van de markt tussen Brussel/Antwerpen en Amsterdam

Brabo
2 jaren geleden
Antwoord aan  Jesse

Ik hoop toch niet dat hun calculatie gebaseerd is op vervoer Amsterdam-Brussel v.v.

Annemiek
2 jaren geleden
Antwoord aan  Jesse

Tenzij de ticketprijs ontzettend laag wordt, zie ik echt totaal geen reden waarom het voor doorsnee reiziger (niet zijnde een enorme treinfanaat) aantrekkelijk kan zijn om met deze trein mee te gaan tussen bijvoorbeeld Amsterdam en Antwerpen. Maar blijkbaar zie ik iets over het hoofd…

Jesse
2 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

@Annemiek, dat lijkt me inderdaad het idee. Met een lage prijs reizigers tussen Belgie en Amsterdam lokkenn, voor veel backpackers met beperkt budget kan dat best aantrekkelijk zijn. Het zal maar een klein gedeelte van de businesscase zijn maar het is een mooi extraatje. Ik denk dat het zelfde geld voor verkeer van Tsjechie naar Dresden en Berlijn.

Annemiek
2 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

@Hildebrand. Maar als je op ‘duurzame’ wijze van Amsterdam naar Antwerpen wilt, dan kun je toch ook gewoon de normale intercity Brussel pakken. Dat is veel meer flexibel. Wie erg op de centen moet letten, merkt snel genoeg dat de Flixbus (normaliter) op de route ontzettend goedkoop is.

Annemiek
2 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

En dan stel ik mij zo voor dat er reizigers zullen zijn die vooraf een kaartje hebben bemachtigd dat een paar euro voordeliger is op de route van Amsterdam naar Antwerpen en dat de trein dan (net als het geval is bij de nachttrein Wenen) zo goed als nooit op tijd rijdt en je op Amsterdam Centraal staat te duimendraaien terwijl je in de tussentijd driemaal de intercity Brussel ziet vertrekken.

Bert Sitters
2 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

@Jesse
Van koopjesjagers moet je het echt niet-werkende.

David Nijenhuis
2 jaren geleden

Een paar tussenstops in Nederland is wel gewenst: Hengelo, Deventer, Amersfoort (of Zwolle, als deze door de Flevopolder gaat rijden). Dat zou de reizigers uit het Noorden en Oosten van het land ten goede komen. Nu moeten deze in het holst van de nacht in Bad Bentheim op- of afstappen. Vooral op de terugreis resulteert het in een vol kaartje vanaf Amsterdam (inchecktijd zal met een beetje vertraging al na 06:34 komen te liggen). Of….. Er zouden afspraken met NS gemaakt moeten worden dat reizigers met deze trein een speiaal aanreisticket gekocht kan worden, al zal NS daar niet op zitten te wachten, zeker niet als de reis in de spits gemaakt gaat worden.

Martijn
2 jaren geleden
Antwoord aan  David Nijenhuis

Zou dit de complete dienstregeling zijn, of alleen een uittreksel met belangrijke stops?

Ns kantoormeneer
2 jaren geleden

Waarom Amersfoort niet voor de rest van het land?? Dit zou de bezetting enorm ten goede komen.

Paul Lamote
2 jaren geleden
Antwoord aan  Ns kantoormeneer

Deventer ligt dan meer voor de hand.

Jan
2 jaren geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Hengelo ligt dan meer voor de hand.
Kunnen de inwoners van heel Twente ook nog in/uit stappen.

Die uit Deventer, Zutpen/Arnhem, Hardenberg/Emmen en Zwolle kunnen tevens in Hengelo in/uit stappen.

Maurice
2 jaren geleden
Antwoord aan  Jan

Hengelo is vanuit het noorden en zuiden onhandig bereikbaar. En dat zijn veel meer mensen dan Twente.

HG
2 jaren geleden
Antwoord aan  Jan

Het valt me op dat er ondanks dat er geen stops zijn tussen Amsterdam en Bad Bentheim de trein er ongeveer net zo lang over doet als wanneer de trein dezelfde stops zou hebben als de ICB. Een stop in Hengelo zou inderdaad erg wenselijk zijn. Vanuit het noorden en zuiden is Hengelo goed te bereiken (vanuit Zwolle en Zutphen), wordt in de komende jaren alleen maar beter met o.a. de elektrificatie van Zutphen-Hengelo). Tussen Amsterdam en Hengelo kunnen de reizigers de reguliere IC’s nemen en in Hengelo overstappen.

Frank
2 jaren geleden

Mooi hoor zo’n trein maar je kan nog steeds voor een appel en een ei naar Praag vliegen. Zeker vanuit de Randstad geen probleem. En wie gaat ‘s nachts van Antwerpen en Roosendaal via Amsterdam naar Praag? En naar Berlijn kan je vanuit Amsterdam prima overdag per trein. Kun je thuis nog ontbijten. In een hotel inchecken kan toch pas vanaf halverwege de middag.

Lucas
2 jaren geleden
Antwoord aan  Frank

Reken je ook bagage mee? Een incheckkoffer kost bij de budget airlines ook gauw rond 20-40 euro. Je kunt ook voor een appel en ei de trein pakken overdag – ik reis regelmatig voor ongeveer 40 euro (of 60 euro 1e klas) van Praag naar Nederland en vice-versa, en de nachttrein is een uitkomst voor mij. Scheelt ook in vakantiedagen opnemen/beter benutten van je vrije dagen. Als de prijzen voor een couchette een beetje aansluiten op vergelijkbare acties die RegioJet hebben naar Slowakije en Kroatië (misschien een tientje meer) dan is dat ook prima. Praag heeft ook fantastisch goede aansluitingen naar Wenen, Slowakije en verder als je er eenmaal bent. Ik ken behoorlijk wat Tsjechen (en Slowaken) die in Nederland en België zitten en andersom ook Nederlanders in Tsjechië en Slowakije. Het zullen dus zeker niet alleen toeristen zijn die deze lijn gaan nemen.

Over de route; het interesseert me niet. Als je ‘s avonds instapt op een snel bereikbaar station, en op een normale tijd ochtends aankomt in Praag, maakt het mij niet uit als het nog langs Amsterdam, Berlijn of Lutjebroek gaat. Tot op zekere hoogte is wat langer eigenlijk ook beter. Een nachttrein waar je maar 6 uur kan slapen neem ik ook liever niet. 10 tot 12 uur is de sweet spot.

Frank
2 jaren geleden
Antwoord aan  Lucas

Niet iedereen reist met ingecheckte koffers. Handbagage kan ook veel bevatten. En lang niet iedereen wil in een trein slapen. Ik doe het niet meer in ieder geval, heb het een paar jaar geleden gedaan in Zweden en deed geen oog dicht….. Bedje was heel krap, smal en ik ben bijna twee meter lang. Kwam toen in de ochtend halfgebroken aan, kon mijn koffer alvast in het hotel kwijt maar moest nog uren overbruggen om in te kunnen checken… Ik neem de dagtrein wel, of las een hotelovernachting in met goed bed en goed ontbijt (draagt ook bij aan het vakantiegevoel).
Maar mooi initiatief die nachttrein; benieuwd of deze goed gaat lopen.

Bert Sitters
2 jaren geleden
Antwoord aan  Frank

De low cost airlines stellen steeds meer beperkingen in voor “handbagage”.

Annemiek
2 jaren geleden
Antwoord aan  Frank

@Bert Sitters. Nee hoor, niet steeds meer. Het zit bij de meeste maatschappijen al geruime tijd op een zelfde niveau. En wie wel eens vliegt, ziet al snel dat de beperkingen er niet voor niets zijn, want het past over het algemeen allemaal net. Juist in nieuwere vliegtuigen ontstaat, door slimmere indeling, meer ruimte voor handbagage.

Marc
2 jaren geleden
Antwoord aan  Frank

@Annemiek

Ik kan zeker niet voor alle airlines oordelen, maar toen ik afgelopen zomer met Vueling naar Málaga vloog moest ik mijn handbagage ofwel inchecken op Schiphol, ofwel voor 10 euro premium nemen. Nu is dit geen onoverkomelijk bedrag, maar deze vorm van werken bestaat nog niet zo lang. In 2018 nog niet in ieder geval. Nogmaals, ik weet niet voor welke maatschappijen dit geldt, maar ik kan Bert Sitters hier niet geheel ongelijk geven.

treingraag
2 jaren geleden

Ook met de pandemie? ES kan beter even wachten.

Brabo
2 jaren geleden
Antwoord aan  Frank

Berlijn is met deze trein sowieso niet erg interessant gezien de aankomsttijd ruim voor 6.00 uur.

Bert Sitters
2 jaren geleden
Antwoord aan  Brabo

@Brabo.
Heb je nog een lange dag.
Vroeg ontbijt op Hauptbahnhof und es geh’s los.

Frank
2 jaren geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Zouden mensen dat leuk vinden? Denk het niet, op een paar avonturiers na misschien. Later aankomen lijkt me een stuk relaxter.

Maurice
2 jaren geleden
Antwoord aan  Brabo

Ze hadden hem beter een uur later kunnen laten lopen.

Brabo
2 jaren geleden
Antwoord aan  Maurice

Als Berlijn niet relevant is was een route via Arnhem – Keulen – Frankfurt – Neurenberg – Praag commercieel veel interessanter. Dan bedien je ook NRW.

Haagse Harry
2 jaren geleden

Een beetje jammer dat de dienstregeling Bruxelles Midi/Brussel Zuid vermeld in plaats van Brussel Zuid/Bruxelles Midi. De groep van geboorte af Nederlands sprekende Belgen is groter dan de van geboorte af Frans sprekende Belgen.

Haagse Harry
2 jaren geleden

Dat lijkt me sterk, met een verhouding van (bijna) 3:2 tussen Vlaamse en Walloonse bewoners.

Annemiek
2 jaren geleden
Antwoord aan  Haagse Harry

En wat is nou het werkelijke probleem?

Hildebrand (Treinreiziger.nl)
2 jaren geleden
Antwoord aan  Haagse Harry

Het was eigenlijk een grapje. Het is eigenlijk het minst relevante om je druk om te maken, denk ik dan.

Nachtspoor
2 jaren geleden
Antwoord aan  Haagse Harry

Ik denk niet dat er iemand over heeft nagedacht. In Brussel spreken zelfs Vlamingen van Brussel midi, om verwarring te voorkomen. Maar ‘het Zuidstation’ is ook niet volledig ongebruikelijk.

Bert Sitters
2 jaren geleden
Antwoord aan  Haagse Harry

En de Franstalige Belgen reizen stukken minder, als ze op vakantie gaan dan is dat vaak naar Frankrijk, want met Engels of Duits kunnen veel Franstalige Belgen niet uit de voeten.

Treingraag
2 jaren geleden

Genoeg Polen in Brabant die in 2023 ligplek van Roosendaal naar huis zullen waarderen ipv met de bus nu. Zou er 2022 van maken.

Annemiek
2 jaren geleden
Antwoord aan  Treingraag

Berlijn, Dresden en Praag zijn voor Polen net zo min ‘thuis’, als Brussel en Keulen dat zijn voor Nederlanders. Misschien dat een enkele Pool het interessant zal vinden, maar als ze verder wonen dan Poznan of Wroclaw, dan hebben ze niets aan deze trein. Hij komt immers niet verder dan halverwege Warschau. Het is niet voor niets dat Wizzair vanaf Eindhoven voor een paar tientjes op acht Poolse luchthavens vliegt. Deze trein is daarnaast echt niet aantrekkelijker.

DriesO
2 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

Treingraag had het over “…nachttrein naar Warschau te realiseren. Die trein komt er echter niet vanaf de zomer van 2022, maar in de dienstregeling van 2023”

vissers
2 jaren geleden

Nu ben ik een zeer geregelde reiziger op Praha (do Prahy zeg je in het cesky) en juist naar daar is vliegen niet de allersupergoedkoopste, het is HV-Transavia, vanaf EHv, vanaf ca 30 eur.
Je kan stukken goedkoper vliegen met WIZZair (W6) ook vanaf Ehv naar bvb Wien/Becs/Vienna or BUD/Bp=Budapest-met wat slim vooruitkijken vaak al voor 9.99. Dan kan je met die mooie fraaie gele (zluty) treinen of bussen van RegioJet voor minder als dat do Prahy, gratis coffee inbegrepen. Dus met 1 stad erbij betaal je nog minder-nogmaals_ enkel&alleen als je slim boekt en alle valkuilen weet te vermijden.
ALS het de standaard gele RJ nachttrein is, dan zijn er meest 4 klassen: budget seat, 1st cl/business/comfort seat (gewoon oude 1e klas van OeBB), lig en slaap (dat is eigenlijk ook lig, maar met maar 2 of 3 ligplanken bezet en extra service. Maar als het allemaal echt zeker is zal ik ze zeker eens benutten.
Low cost budget bekpekkers-zie boven, gaan gewoon met de FLIXbus. Maar er zijn diverse andere algemene sites die beloven elk transport te boeken, zoals rome2rio of omio waarop sommige railways soms op rustige dagen hun empty last-min seats dumpen. Zelfs DB doet dat!
Voor de senioren: OV is geheel gratis vanaf 65 in HUngary, in stad Praha/DPP is het gratis vanaf 65 maar dan moet je eerst een soort pasje+foto laten aanmaken hiervoor=dat kost 60 CzK. In enkele andere CZ steden is het gratis vanaf 70 met je ID-bvb Brno, Pardubice, Plzen.

Frans Eekhout
2 jaren geleden

De zoveelste vertraging in OV land nu dus de Praag-trein, maar ziet de gemiddelde of incidentele reiziger nog wel door de bomen het bos en uiteindelijk kiest voor gemak en snelheid en daardoor toch maar liever voor een (lowcost)vlucht ? Treinreizen in Europa, het is er een met vele obstakels en niet altijd het beste alternatief voor een Europese vlucht. Maar goed dat o.a. KLM en Transavia ter vervanging van de Boeing 737’s kiest voor een Airbus, blijft er tenminste nog iets “Europees” over…

Arjan Krabbenbos
2 jaren geleden

( internationale) nachttreinen krijgen steeds meer voeten aan de grond! Mooie ontwikkeling voor de middelbare en langere afstanden, ook regionaal grensverkeer verdient meer potentie. Laat de spoorwegen aan beide grenzen weer met elkaar verbinden, zodat de gaten er tussen verleden tijd worden. Het doorgaande treinverkeer Nijmegen-Kleve- Duisburg en de hele IJzeren Rijn weer voor publiek te heropenen. Zo ontstaan interessante verbindingen die je nu ook bij Enschede-Dortmund/Muenster en Arnhem Centraal- Zevenaar-Emmerich – Dusseldorf ziet. Winterswijk-Bocholt- Wesel en Gent- Terneuzen met die naar Ronse verenigingen. Ook een snelle Wunderlinie van Groningen met stops in Winschoten-Leer , Oldenburg en Bremen kan een mooie verbinding worden, zeker als die nog van Groningen via Leeuwarden naar Harlingen Haven doorrijdt! ( alleen in zomerseizoen). Met een beetje goede samenwerking kom je een heel eind (over de grens!)

Ron Swart
2 jaren geleden
Antwoord aan  Arjan Krabbenbos

Of heropening van de verbinding Gent – Terneuzen rendabel is, kan ik niet beoordelen. Om de draaibrug tussen Sluiskil en Terneuzen te kunnen verwijderen gaan Infrabel en ProRail aan de oostkant van het kanaal Gent Terneuzen de spoorlijn Zelzate – Axelse Vlakte voor het goederenverkeer aanleggen.
Een eventuele sneltram tussen Gent en Terneuzen is helaas geen optie, omdat de tram in Gent rijdt op meterspoor (1000 mm).

Ger Nijman
2 jaren geleden

Mooie herinnering, die stations tussen Dresden en Praag. Alle op de Elbe-fietsroute (2014). Maar terzake. Vliegen mag dan vaak goedkoper zijn, het is vaak ook niet veel sneller (de nachttrein rijdt immers als niemand vliegt).

Tijd en kosten van vervoer naar en van luchthavens, de verveling op de luchthaven (Ooit zei iemand van Schiphol: “luchtvaart is stress of je het vliegtuig haalt, dus je komt te vroeg op Schiphol; te vroeg = wachten = verveling, verveling = consumptie, consumptie is winst voor Schiphol”), de vertragingen/verplaatsingen/annuleringen van vluchten. De microbenneukerij van Ryanair. Kortom: vliegen is vaak vervelend en vervuilend, het is gereisd worden (en treinreizen is reizen).
Ik reis sinds 23 december 1964 tevreden met nachttreinen op drie continenten (Z.Am/Az/Eur); de trein is netto vaak duurder, inderdaad; maar als je naar het hele plaatje (CO2, beleving, totale reistijd, stressniveau, totale kosten) kijkt, dan trein ik liever.

En tenslotte: de Treinreiswinkel weet uitstekende oplossingen in de tarievenjungle. Die 9,50 euro die ze berekenen heb je er zó uit. Ook in China of Chili.

Radka
1 jaar geleden

Hello, I am writing you with a question about the night train from Amsterdam to Prague. Is it possible to use it on December? Where canI find more information?

Thank you in advance.
Radka Vojtusova