fbpx
Foto: Archief

Stakingsgolf bij regionaal openbaar vervoer

01 feb 2023 15:02

Vanaf donderdag 2 februari legt een deel van de medewerkers in het streekvervoer het werk neer. Dat heeft vakbond FNV eerder laten weten. Vanaf maandag 6 februari wordt de impact van de stakingen naar verwachting groter.

Multimodaal OV

Er is een conflict bij de kleine cao multimodaal streekvervoer voor zo’n 1300 medewerkers, met name treinpersoneel. Er is ook een cao-conflict bij de cao streekvervoer, waar 13.000 mensen onder vallen. Bij beide cao’s zijn stakingen aangekondigd.

De actie donderdag heeft betrekking op het zogeheten multimodale streekvervoer. Daardoor zullen veel regionale treinen van Arriva, Keolis, Qbuzz en Connexxion (Transdev) niet rijden. Bij Arriva zullen de treinen rondom Leeuwarden, Emmen, Mariënberg en Zwolle (Vechtdallijnen) met name geraakt worden door de staking, zegt de vervoerder.

De staking is dus niet van invloed op de bus- en treindienstregeling in de Achterhoek, het Rivierenland en Limburg. De treinen Groningen – Veendam / Winschoten zullen ook rijden. Op overige Groningse lijnen wordt wel hinder verwacht, omdat hier soms ook personeel uit Friesland wordt ingezet.

Vanaf 6 februari

Volgende week, vanaf maandag 6 februari, leggen de medewerkers van de grotere streekvervoer-cao vijf dagen lang het werk neer. Dit zijn vooral veel buschauffeurs maar ook treinpersoneel dat juist niet onder de cao multimodaal valt.

Zo’n grote landelijke staking zorgde er vorige maand voor dat twee dagen lang in verschillende regio’s ongeveer 40 procent van het openbaar vervoer uitviel. “Bij beide cao’s gaat het om dezelfde problemen, mensen kunnen door de hoge inflatie amper meer rondkomen en door personeelstekort en hoog ziekteverzuim is de werkdruk torenhoog. Daar moet snel wat aan gedaan worden”, zegt FNV-bestuurder Edwin Kuiper.

Hij maakt zich er hard voor dat de lonen van de medewerkers automatisch meestijgen met de inflatie. Ook zouden er volgens hem maatregelen moeten worden genomen om de werkdruk en daarmee het ziekteverzuim te verlagen.

Werkgevers trekken loonbod in

Werkgeversorganisatie VWOV laat intussen weten dat het laatste bod van de werkgevers voor de grote streekvervoer-cao niet meer geldt. De werkgevers boden daarbij onder meer 8 procent loonsverhoging voor 2023. De vakbonden hadden al laten weten dit veel te weinig te vinden. Voor VWOV was die opstelling reden om zelf ook een ultimatum te stellen. Als de bonden niet op tijd zouden ingaan op het bod, zou het vervallen. Dat laatste is nu gebeurd.

Fred Kagie, voorzitter van de VWOV: “We hebben vakbonden uitgelegd dat we echt op de grens zitten van wat we kunnen bieden. Vakbonden dreigen met stakingen. We gaan niet op basis van een ultimatum van de vakbonden of op basis van stakingen opnieuw aan tafel.” Hij zegt verder veel geluiden te horen van medewerkers die de werkgevers steunen. “Die collega’s zijn niet altijd lid van een bond en horen bij de stille meerderheid.”

Ontwrichtend

Kagie stelt verder dat de stakingsbereidheid lager is dan de bonden doen willen laten geloven. “Maar ook als de totale impact meevalt en het OV deels blijft rijden, zijn de reizigers van wie de bus niet rijdt de dupe. We zijn een hele zichtbare sector. Acties werken ontwrichtend en dat weten de vakbonden ook. Voor vakbonden is het een manier om snel veel publiciteit te krijgen.”

(c) ANP / Treinreiziger.nl

0 0 stemmen
Artikel waardering
44 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Kansloos
1 jaar geleden

Ronduit schandalig om dit soort absurde looneisen bij de werkgevers neer te leggen! Ik krijg er ook maar 3,5% bij dus wees blij met een bod van liefst 8%!!! Goed dat de werkgevers hun bod in hebben getrokken, mag toch hopen dat het volgende bod rond de 3% gaat liggen. Ga maar weer lekker staken, stel jankende kinderen….

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Kansloos

actie, actie, actie!

Johan
1 jaar geleden

“Hij maakt zich er hard voor dat de lonen van de medewerkers automatisch meestijgen met de inflatie.”

Als Edwin Kuiper vroeger gewoon had opgelet bij de economieles, had hij geweten dat dit tot een loon-prijsspiraal leidt die voor iedereen een slecht idee is en waren er nu dus geen stakingen.

Rene N
1 jaar geleden
Antwoord aan  Johan

Als alle 3 de sociale partners nou eens met wat minder genoegen zouden nemen zou de inflatie snel weer op een gewoon niveau zijn!

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Rene N

Wie?
Werkgevers, werknemers en de overheid of Werkgevers, werknemers en de reizigers?

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Johan

Typisch dat het FNV-personeel dan maar 3% krijgt

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Het is niet alleen dat, maar vooral ook het feit dat er bij FNV zelf al jaren wordt gesaneerd vanwege de sterke krimp en dat er bij de vakbonden zelf eigenlijk alleen nog een flexibele schil werkzaam is, rond een vaste kern die alles prima voor zichzelf geregeld heeft. Het zijn vooral mensen zonder zekerheid over hun baan/toekomst die bij FNV werken. Niet tevreden? Dan donder je toch op. FNV was des duivels dat sommige van haar eigen werknemers aangesloten waren bij het CNV en zich door juristen van CNV lieten bijstaan in hun ontslagprocedure. FNV is zelf alles wat ze andere werkgevers verwijten. Mensen met wie je in de eerste lijn contact kunt opnemen over arbeid, vallen weer onder andere, minder aantrekkelijke, CAO’s. Zo kopen FNV en CNV gewoon in bij hetzelfde callcenter. Bel je het nummer van FNV, dan kun je dezelfde persoon aan de lijn krijgen als wanneer je het CNV belt. Allemaal in lijn met de 3% loonsverhoging voor het eigen personeel, maar wel 12% eisen van werkgevers die het water aan de lippen hebben staan. Super hypocriet.

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Annemiek

De FNV als werkgever… Hoe ze met hun eigen personeel omgaan zeg al genoeg.

Passepartout
1 jaar geleden

Het is inmiddels 2 februari, maar de QBuzz treinen rijden gelukkig gewoon. Dit bericht over stakingen vandaag ook elders niet gelezen. Waar dit nou vandaan komt?

Ricardo
1 jaar geleden
Antwoord aan  Passepartout
Frans E.R. Eekhout
1 jaar geleden

Ga maar (vaak) staken dan zijn de reizigers de dupe en zullen taxi en auto (verhuur) bedrijven er garen bij spinnen.
Wat mij de laatste tijd ook vaker opvalt los van al het poen gedoe is de mate van onvriendelijkheid bij vooral buschauffeurs. Men verwacht dat reizigers bij binnenkomst netjes grieten, maar als je dat doet men zelf niets terug zegt ook bij het uitstappen, zou men steeds meer ongemotiveerd zijn om het werk te dien omdat ze minder of onvoldoende euro’s op hun loonstrookje zien staan of misschien zelf teveel uitgeven. Steeds vaker zeg ik ook niks, check in en zoek mijn plaats op.
Het OV in kikkerland Nederland krijgt van mij sowieso een mager zesje en soms zelfs minder moet men vaker om voor hen “legitieme” redenen staken en aan imago schade werken, dan zullen ze vaker minder vrolijke gezichten terugzien.
Over de economische en maatschappelijke schade van een staking heb ik mij maar nog niet uitgelaten en of dat veel of weinig is…

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Ik denk dat de regering ondanks het klimaat gebeuren het eigenlijk wel goed vindt dat het OV door het riool gaat. Immers OV kost de staat alleen veel geld, terwijl auto bezit en autorijden de overheid veel geld oplevert. Ze zullen het nooit openlijk zeggen, maar als ze OV als essentieel zien dan hadden ze meer actie voor het behoud en verbeteren van het OV getoond. Als ik met mensen meerijd zie ik echt hoe verbazingswekkend druk het op de wegen geworden is. Sinds de Corona hebben veel mensen met een rijbewijs een auto gekocht en na de Corona was er ook geen enkele reden om het weg te doen. Ergo ik denk dat de verkoop van tweedehands auto’s alleen maar toeneemt.

Ook voor OV bedrijven is het OV ook een steeds minder aantrekkelijk iets. De marges op concessie voor OV bedrijven worden ook steeds lager en de toekomst onzekerder.

En veel reizigers blijven ook weg. Val me op hoe leeg veel bussen zijn. Allemaal bussen, die op de nominatie staan om wegbezuinigd te worden.

De rijbewijslozen hebben steeds meer het nakijken en raken steeds verder aan huis. gekluisterd. Rijbewijsloosheid zonder perspectief om er een te halen is een gehandicapte van morgen.

Ricardo
1 jaar geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Ik denk dat het OV er weer bovenop kan komen, maar dat dat nog jaren kan duren. Tijdens Corona was de dienstregeling dusdanig uitgekleed dat een auto heel aantrekkelijk was (naast het geen gezeik met medereizigers die besmettingsbron konden zijn), nu met het personeelstekort is op veel plaatsen de frequentie nog steeds lager dan voorheen, maar wat doen mensen zodra hun tweedehands auto is afgeschreven en ze wel iedere dag in de file staan en de milieumaatregelen onvermijdelijk strikter gaan worden? Dan kan het OV een aantrekkelijk alternatief zijn.

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Ricardo

Dan zou men nu serieus gaan investeren om het OV te fiksen ipv het door in het riool te kieperen. Ik zie de komende jaren nog veel bezuinigingen in het OV en metname de dunnere buslijnen. Ik zie echt geen herstel voor het OV.

B.A.S.
1 jaar geleden

vind dit heel vervelend. het is voor de werknemers even vervelend als voor de werkgevers. beide liggen met elkaar in de clinch en de gewone nederlander die geen auto of fiets heeft moet maar zien hoe ie op zijn werk komt. leuk gedaan echt.

Opa Ties
1 jaar geleden

De werkgevers hebben inmiddels hun CAO-bod ingetrokken. Ik verwacht dat er nu helemaal geen CAO meer komt maar dat er per bedrijf onderhandeld zal worden. Een CAO is niet verplicht, er zijn veel meer sectoren zonder CAO.

Anoniem
1 jaar geleden

Ik ga nooit meer met de stadsbus/tram of trein DOEI
Vliegtuig of Flixbus etc.. alleen nog

Frans E.R. Eekhout
1 jaar geleden

De reacties lezende krijg ik het gevoel dat men het OV in ons land liever k w i j t is dan rijk en zo marginaal als mogelijk moet zijn. Als rijbewijsloze reis ik de laatste tijd steeds minder en maakt de afweging tussen “nut en noodzaak”. Dat geldt niet alleen voor de verslechterende dienstregeling, maar ook voor het kostenaspect. Met nog meer stakingen in het verschiet, de komende week zal zeker niet de laatste zijn, zal het OV alleen maar slechter en slechter en nog slechter worden. Het geouwehoer over het klimaat en ov als alternatief is gewoon “prietpraat” van politici en bestuurders die zelf misschien amper met het OV reizen en aan volksverlakkerij doen en de potentiële reiziger een wassen neus voorhouden. Ik ga steeds meer met tegenzin met bus en trein reizen en doe vaker online inkopen en het klimaat en milieu aspect interesseert mij niet want die hebben we toch allang naar de arme hoela geholpen. En met de komende staking zijn er alleen maar verliezers en eigenlijk ook geen winnaars als met moet gaan staken en niet z’n boerenverstand kan gebruiken om tot overeenstemming te komen.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Het OV is een aflopende zaak.

Ine Ruth Thys-Rook
1 jaar geleden

Jammer dat er gestaakt wordt…
Wij als werkende gehandicapten worden wel verwacht te werken van het UWV, werken voor onze
Wajong-uitkering met vier tieners en man…
Nu ook nog fietsen of wandelen omdat de bussen niet rijden…
Onze boodschappen en vaste lasten zijn ook niet goedkoper geworden…

Chantal Bosma Leliefeld
1 jaar geleden

Weer staken kan mijn man weer naar hem werken
Hij
heeft oom geen rijbewijs die is met o.v verbonden heel er fijn niet over nagedacht
Ben best wel boos over

Mevrouw van Oosten
1 jaar geleden

Het is mij onduidelijk: staken de trambestuurders en buschauffeurs in Den Haag ook of gaat het alleen om treinpersoneel en bestuurders van streekbussen?

Mevrouw van Oosten
1 jaar geleden

Het is mij onduidelijk: staken de trambestuurders en buschauffeurs in Den Haag ook of gaat het alleen om treinpersoneel en bestuurders van streekbussen? Graag snel een antwoord! Dank u.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Mevrouw van Oosten

De HTM heeft een eigen CAO. Andere bussen in de stad en de regio vallen wel onder de stakingensacties.

Sjouke van der Meulen
1 jaar geleden

Shell geniet van het voordeel tijdens de stakingen

Olaf
1 jaar geleden

We zijn een écht bananenrepubliek geworden

Otto
1 jaar geleden
Antwoord aan  Olaf

Dat het OV staakt is tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld. Er zullen heel weinig mensen van wakker liggen.

Frans E.R. Eekhout
1 jaar geleden

Het is nu het streekvervoer dat met stakingen dreigt, maar wie is de volgende sector die de samenleving wilt ontwrichten voor nog meer poen ?

Brabo
1 jaar geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

OV is al lang geen essentiële sector meer dus de samenleving wordt echt niet ontwricht door deze zoveelste staking. Het zal maandag nog wel even het nieuws halen, de rest van de week hoor je er niets meer over

Lodewijk Entrop
1 jaar geleden
Antwoord aan  Brabo

Het OV is zeker nog wel een belangrijke sector. Mensen zijn er namelijk afhankelijk van, maar daar leest niemand wat over, over wat voor een problemen het uitkleden van het OV heeft.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Lodewijk Entrop

Het marktaandeel van het busvervoer is ongeveer 2%, voor het leeuwendeel scholieren en studenten. Die konden met corona maandenlang niet naar school.

Anoniem
1 jaar geleden

Voor iedereen die roept dat het staken schandalig is, hier een verhaal van een chauffeur. Niet van mezelf, maar geeft wel inzicht in waarom er gestaakt wordt.

Je hebt het misschien al gelezen of gehoord: de buschauffeurs gaan opnieuw staken.
En deze keer is de staking landelijk. Was dat dan niet zo?
Een kleine uitleg van wat er tot nu toe gaande was:
In het OV heb je grofweg twee vakbonden die actief zijn: FNV en CNV.
Vorig jaar (2022) is er onderhandeld voor een nieuwe CAO, en toen is de situatie ontstaan dat de leden van het CNV akkoord zijn gegaan met de voorstellen van de werkgevers.
Wanneer er een CAO voorstel ligt legt de vakbond dit voor aan haar leden, die kunnen dan voor of tegen stemmen.
Gevolg: CNV tekende de CAO, de leden van de FNV stemden tegen, FNV tekende de CAO dus niet.
Wat er toen gebeurde was dat er een CAO lag, die geldig was, en is, maar niet geaccepteerd door het FNV, en dat maakt dat het FNV het recht had actie te blijven voeren.
Dat zijn de stakingen geweest die het afgelopen jaar hebben plaatsgevonden.
Per 1 januari 2023 liep de CAO af, en dus werd er opnieuw onderhandeld.
Deze keer legden de vakbonden het resultaat opnieuw voor aan de leden, en nu hebben de leden van zowel FNV als CNV tegen de voorstellen gestemd.
Ik wil je graag uitleggen waarom dat is, en ik zeg er direct bij: dit is mijn verhaal, mijn werkgever is hier niet verantwoordelijk voor.
In de media wordt erg de nadruk gelegd op het salaris dat geëist wordt.
Natuurlijk is het salaris een belangrijk punt in de onderhandelingen, en daar zal ook flink over gediscussieerd worden, zeker met de huidige inflatie, waar iedereen last van heeft, dus ook de buschauffeur. Hebben wij dan zo’n slecht salaris? Nee, naar mijn mening niet, we hebben een passend salaris, passend bij de verantwoordelijkheden die wij dagelijks dragen tijdens ons werk. Een passende salarisverhoging lijkt mij dan ook op zijn plaats.
Volgens de media is er 11% geboden, maar dit klopt niet. In de praktijk hebben wij het over 8% salarisverhoging (de inflatie staat op 16%, zeg ik uit mijn hoofd), de overige 3% wordt gebruikt voor een ouderenregeling. Niets te nadele van mijn oudere collega’s, maar deze regeling is geen salarisverhoging.
Nu we het toch over geld hebben: een van de eisen is dat de “jeugdschalen” worden afgeschaft: een buschauffeur van 18 verdient minder dan een buschauffeur van 22 die op hetzelfde moment in dienst komt. Oneerlijk lijkt mij, de werkgevers zijn hier niet mee akkoord.
Ook begin je helemaal onderaan de ladder wanneer je van werkgever veranderd: heb je 25 dienstjaren, val je terug naar 0. Werkgevers willen dit niet aanpassen.
Zo zijn er vele onderwerpen waarover vakbonden en werkgevers van mening verschillen.
Weet je nog , een paar jaar geleden, toen we landelijk staakten voor de plaspauze? We kregen toen voor elkaar dat er minimaal iedere drie uur een plaspauze ingepland moest worden in de dienst (we hebben het hier over drie minuten!). De werkgevers willen deze “pauze” nu uit de CAO, want “niet meer nodig, als je moet plassen, ga je plassen”. Dat klinkt leuk, en logisch, maar met de huidige rijtijden betekent dat: een bus vol passagiers ergens neerzetten. Passagiers die hun trein of aansluiting willen halen!
Theorie versus praktijk…….
Buschauffeurs werken 7 dagen per week, de diensten kunnen op alle tijden beginnen.
Een eis van de vakbonden (een die mij erg aan mijn hart gaat), is dat je in je late dienst een pauze krijgt van 20 minuten aaneengesloten, om je warme eten op te kunnen eten.
Werkgevers vinden dit niet nodig: onze huidige pauze is minimaal 15 minuten, waarin je: je spullen in moet pakken, naar de eindpuntvoorziening moet lopen, je eten opwarmen, je eten opeten, plassen, naar de bus teruglopen, je spullen installeren, en wegwezen. Ik zeg: probeer het eens thuis! Ik proef vaak nauwelijks wat ik eet…. en ja, ik eet dus vaak thuis, voor ik naar mijn werk ga, maar dat lukt niet altijd. En zullen we het een klein beetje sociaal houden alsjeblieft?
Over sociaal gesproken: een eis van de werkgevers is: dat de dienstroosters sneller kunnen wijzigen. De vakbonden zijn hiermee akkoord op voorwaarde dat het vrije dagenpatroon van de chauffeur hetzelfde blijft. Vinden de werkgevers niet noodzakelijk. Denken ze nou werkelijk dat chauffeurs geen gezin hebben, geen leven buiten de bus? Dan kun je zeggen: joh, dat is toch logisch. Theorie versus praktijk……
De vakbonden hebben voorgesteld dat de indirecten (leidinggevenden, kantoorpersoneel) gaan werken volgens dezelfde voorwaarden (werktijden!) als de chauffeurs. Je raadt het vast al….. dat zien de werkgevers niet zitten.
Wij gaan dus staken: vanaf 6 februari, vijf dagen lang.
Vinden we dat leuk? Nee, ik ken geen collega die denkt: laten we de passagier eens lekker in de kou laten staan.
Maar wij lopen op ons tandvlees: er is een enorm tekort aan buschauffeurs, vele collega’s werken over, de hoeveelheid vakantiedagen van veel collega’s is schrikbarend.
Er moet iets gebeuren, en wel NU! Wij willen de sector werkbaar houden, en onze gezondheid en privéleven beschermen. Niet alleen voor onszelf: ook voor de mensen die buschauffeur gaan worden in de toekomst! Want als er geen nieuwe chauffeurs bijkomen, rijdt er over tien jaar geen bus meer.
Ik zeg vast: sorry!
Natuurlijk zijn er collega’s die niet willen of kunnen staken: weest u alsjeblieft een beetje lief voor hen als u in de bus stapt?
Dank u wel!!.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Mooi verhaal maar waarom moeten chauffeurs veel meer verhoging krijgen dan de rest van Nederland? Daarnaast, dat geld is er helemaal niet. Er is hier echt sprake van poging tot zakkenvullen.

Brabo
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Je kunt nog maanden staken maar het OV is een vrijwel failliete sector waar niets meer te halen valt. De reizigers zijn de laatste jaren massaal weggelopen, er komt dus geen geld meer binnen. Hoe vervelend allemaal ook.

Otto
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

U denkt zeker dat er meer geld beschikbaar komt als er vrijwel iedere week gestaakt wordt. De reizigers zijn het aanhoudende gestaak in het OV spuugzat en vluchten de auto in. Wees reëel, er wordt alleen gestaakt omdat de vakbonden denken daarmee nieuwe leden te werven.

Juriaan
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Dagelijks melden zich zo’n 20% van alle chauffeurs ziek. Alleen gekke henkie gelooft dat die allemaal echt ziek zijn. Als alle chauffeurs die niks mankeren gewoon zouden komen werken is er mankracht genoeg voor meer relaxte roosters zonder dat daar extra geld voor nodig is.

P.Heesakkers
1 jaar geleden

De afbraak en afbouw van het openbaar vervoer is begonnen door de aangekondigde nieuwe stakingen. Minder passagiers, minder lijnen in stand te houden. De passagiers zijn de jaarlijkse stakingen meer dan zat en zullen alternatieven van reizen gaan zoeken. De auton wint het opnieuw en meer van de bus of trein. Het aantal passagiers/reizenden vóór corona komt sowieso nooit meer terug, de rest van niet meer instappers zal het openbaar vervoer elimineren. De propagandistische bonden die enkel nog over steeds meer verdienen hebben, bereiken dat chauffeurs zonder werk komen te zitten. Die bonden hebben het alleen nog over meer verdienen omdat zij nog steeds geloven dat de klant een duurder o.v. zal accepteren, want daar draait het uiteraard op uit. Hoezo o.v. ten dienste van de klant? Bonden hebben enkel nog de mond vol over meer kunnen verdienen, maar moeten ze individule zaken waar het bondslid om vraagt ter oplossing geven zij niet thuis. Bonden hopen met hun acties ook meer betalende leden te trekken onder hun motto van kijk eens wat wij voor jullie doen. Tientallen jaren al hebben de bonden het over meer en hogere lonen. Het resultaat kennen we al. Hogere prijs spiralen voor de consumenten. Maar ook voor hun leden. Vandaar ook de ledenuitval de achtergelegen tijden.

Hanne Ettinga
1 jaar geleden

Het is de hoogste tijd om het openbaar vervoer in ons land weer geheel te nationaliseren. De hier tegenwoordig in buitenlandse handen zijnde bedrijven hebben geen binding met het uitvoerend personeel, zoals ook de diverse postbedrijven en bagageafhandelbedrijven op Schiphol.

Met het nationaliseren komen we tevens af van de Apartheidsbus van de Israëlische busmaatschappij EBS. De Nederlandse busreiziger betaalt onbewust mee aan de winst die terugvloeit naar Israël.

Brabo
1 jaar geleden
Antwoord aan  Hanne Ettinga

Los van het feit dat nationaliseren volgens de wet niet mag betekent dat dat de kosten dan zo omhoog gaan dat er dan jaarlijks miljarden aan extra subsidie nodig zijn omdat het dan weer de oude sociale werkplaats van vroeger wordt. In uw optiek is OV er uitsluitend voor het personeel. Daarnaast is NS nog steeds volledig in handen van de staat en kijk wat voor puinhoop het daar is.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Hanne Ettinga

Alles nationaliseren, op naar de communistische maatschappij van Ettinga.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Hanne Ettinga

Winst die terugvloeit naar Israël? Het OV is een bodemloze put die miljarden subsidie kost en waar helemaal geen winst wordt gemaakt.

Mayo
1 jaar geleden

Staken, op deze wijze, heeft een averechts resultaat. Jarenlang ga ik met het OV omdat ik vind dat er al veel auto’s op de weg rijden. MMaar ik wil wel naar mijn werk kunnen. Door staking gaan mensen een auto kopen. Hoor ik nu al bij studenten in de bus. Op deze wijze verjagen buschauffeurs door te gaan staken, mensen uit de bus. En gevolg: minder personeel nodig=ontslag.

Frans E.R. Eekhout
1 jaar geleden

Ooit was de leus : de Klant is Koning of het nu in een supermarkt is, bij de drogist, het OV of de autodealer en handelaar. Heden ten dage geldt deze leus al sinds jaar en dag NIET meer voor het OV, WEL voor de autodealer en handelaar. Als werkgevers moeilijk doen en bonden ook en allerlei restricties in het OV opgeworpen worden en de reizigers aan hun lot worden overgelaten, is de Klant allang GEEN Koning meer als men noodgedwongen met bus of trein of tram en metro MOET reizen. Ik merk de laatste tijd een verschraling op tal van OV terreinen, zelfs gemeenten maken het soms onmogelijk om een bus door een wijk te laten rijden bij wegvernieuwingen en men dus om een wijk moet rijden en dat weer meer stress oplevert die misschien gedacht had :ik had ik maar een echt beroep of vak gekozen zonder stress .
Onze samenleving is anno 2023 op veel plaatsen aan het verloederen en wordt er niet beter op als daar om allerlei redenen nog een OV staking bijkomt en of men er begrip voor heb of niet, het imago is al lang om zeep geholpen en Koning, dat is alleen nog “de Koning…(W.A.)” zelf maar niet meer de klant, de reiziger want die wordt nog wek open armen ontvangen bij de autombielbranch om er een autootje te kopen…

OTTO
1 jaar geleden

Snappen het FNV en CNV nu niet dat door de stakingen die ze uitschrijven onze levensstandaard steeds duurder wordt, gebruik je verstand nu eens een keer echt.