fbpx

Staking SNCF duurt voort maar Macron geeft geen krimp

13 apr 2018 9:55

De Franse president Emmanuel Macron geeft ondanks de aanhoudende spoorstaking geen krimp. “We gaan door tot het einde”, zei hij donderdag op de tv-zender TF1 over de hervormingsplannen van zijn regering.

Stakingen

Werkonderbrekingen leggen sinds begin deze maand het treinverkeer een paar dagen per week deels plat. Forenzen en toeristen ondervinden daar veel hinder van. Het conflict over de verbetering van het staatsspoorwegbedrijf SNCF, dat moet bezuinigen en moderniseren, is verre van opgelost. Vrijdag en zaterdag wordt er opnieuw gestaakt.

100% van de staat

“De SNCF blijft voor 100 procent openbaar bezit”, zei Macron. Hij schoof daarmee argumenten terzijde dat de onderneming, die diep in de schulden zit, mogelijk wordt geprivatiseerd. Wel is het zo dat het Franse spoorwegennet, zoals op Europees niveau is afgesproken, opengaat voor concurrentie. Dat staat gepland per 2021. De Franse president prees de hervormingen die Deutsche Bahn al heeft doorgevoerd in buurland Duitsland.

Pensioenleeftijd

Onderdeel van de protesten is de pensioenleeftijd bij de SNCF. Een groot deel van het rijdend personeel mag nu al met 52 jaar met pensioen, het overige personeel met 57 jaar. Om een volledig pensioen opgebouwd te hebben zijn 40 premiejaren nodig. Het vroege pensioen geldt voor 150.000 SNCF medewerkers. Dagblad Trouw meldde eerder dat de SNCF medewerkers goed betaald worden: een gemiddeld brutomaandsalaris van 1940 euro tegen 1760 euro in de marktsector. En reizen kost vrijwel niets: voor het personeel zijn alle kaartjes gratis, kinderen en partners betalen maar 10 procent. Zelfs de ouders, grootouders en schoonouders van de cheminots profiteren mee. Zij mogen vier keer per jaar gratis naar een bestemming naar keuze.

50 miljard schuld

En dat hervormingen nodig zijn, blijkt wel uit de cijfers. De SNCF gaat nu gebukt onder een schuldenlast van maar liefst 50 miljard euro. Macron is niet de eerste die de situatie probeert aan te pakken. Al in 1995 probeerde Premier Alain Juppé dat ook al, toen de schuldenlast nog veel lager was. Maar de vakbonden hebben veel hervormingen door stakingen weten tegen te houden. En ook nu is dat weer de inzet.

Stakingsmarathon

De stakingsmarathon bij de SNCF gaat voorlopig dan ook nog wel door. In totaal staan er sinds de start 36 stakingsdagen op het programma. Niet alleen binnenlandse treinen worden daardoor getroffen, ook internationale treinen. Ook Thalys en Eurostar ondervinden hinder van de staking. Vandaag en morgen worden bijvoorbeeld 20% van de Eurostar-treinen geschrapt. In het algemeen rijden de Thalys treinen Amsterdam – Parijs wel, al kan ook hier een enkele trein geschrapt worden. De Thalys verbinding Amsterdam – Lille wordt wel vaak geraakt door de staking.

Nieuwsbrief OV-Nieuws ontvangen?

Welke nieuwsbrieven wil je ontvangen?
0 0 stemmen
Artikel waardering
4 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Anoniem
6 jaren geleden

Fransen staken altijd! Die voorwaarden zijn te gek voor woorden!

Dries Molenaar
6 jaren geleden

Je zou toch hopen dat die luxe voorzieningen ook voor de huidige werkers zou gelden. Hier gaat de AOW en pensioen ook gewoon omhoog terwijl je er bijna bent.
Rijdt de Eurostar wel gewoon?

Rian van der Borgt
6 jaren geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Eurostar heeft wel wat last maar al bij al valt het mee:
https://www.eurostar.com/nl-nl/disruption/verkeersinformatie

Johny RECOUR
6 jaren geleden

Al altijd stakingsallergisch geweest want vooral u en ik worden erdoor getroffen en kunnen er niets aan
doen. Stuur die vakbondslui eens terug in de tijd of naar Syrië, waar je al tevreden mag zijn wanneer je
nog een beetje leeft.