Opnieuw dreigen bussen en treinen door stakingen niet overal te rijden. Dinsdag zijn er stakingen aangekondigd voor de regio’s Utrecht, Arnhem / Nijmegen, Twente en Groningen. Gedupeerde reizigers hebben onder voorwaarden ook recht op compensatie.
Met name reizigers met een abonnement maken kans om aanspraak te maken op compensatie. In de Algemene Voorwaarden voor het stads- en streekvervoer is dat geregeld. Daarin staat het volgende:
“In geval van een rechtmatige algehele staking van langer dan een dag waardoor u niet kon reizen, zal de vervoerder naar redelijkheid en billijkheid op uw verzoek overgaan tot restitutie van uw vooruitbetaalde reissommen naar rato van de duur van de staking. De vergoeding van vooruit betaalde reissommen wordt alleen gegeven voor het vervoer dat door de staking niet mogelijk is. De vervoerder kan hiervoor redelijke administratiekosten in rekening brengen” Algemene Voorwaarden, artikel 7.2.
Het komt er op neer wie een abonnement heeft, en op 30 april én 1 mei door de staking niet heeft kunnen maken recht heeft op compensatie. Vervoerders communiceren dat niet actief op hun website. “Reizigers worden beslist niet voldoende geïnformeerd” vindt woordvoerder Sanne van Galen van reizigersvereniging Rover. Alleen als reizigers om informatie vragen, worden ze op de mogelijkheden gewezen. Voor Treinreiziger.nl reden om reizigers te informeren via de speciale website stopdestaking.nl. Connexxion woordvoerder Gjalt Rameijer wijst erop dat op de homepage een link vindbaar is naar de voorwaarden en het restitutieformulier. “We wijzen onze reizigers altijd op de algemene voorwaarden Stads – en Streekvervoer. Daarin zijn alle rechten en verplichtingen opgenomen” zegt Rameijer.
Volgens de Connexxion woordvoerder kunnen reizigers die dinsdag opnieuw gedupeerd worden ook aanspraak maken op compensatie, ook al duurt die specifieke staking niet langer dan één dag. “Je zou kunnen zeggen dat het gaat om één staking die meerdere dagen duurt en waarvan dinsdag ook deel uitmaakt, ook al zit er een week tussen. Het gaat immers om hetzelfde doel” reageert hij. Ook Rover vindt dat. Abonnementshouders die geld terug willen, moeten dat zelf aanvragen. Reizigers komen alleen in aanmerking voor restitutie als ze door de staking niet hebben kunnen reizen. Kosten voor vervangend vervoer worden niet vergoed.
Volgens de Algemene Voorwaarden kunnen vervoerders administratiekosten in rekening brengen voor de terugbetaling. Hoeveel er in rekening wordt gebracht kan per vervoerder, en zelfs per regio verschillen. Connexxion zegt een week na de eerste stakingsdag bijvoorbeeld nog geen helderheid te kunnen geven. “Wij hebben diverse opdrachtgevers die daarover met ons verschillende afspraken hebben gemaakt” legt hij uit. Vervoerder EBS zegt geen administratiekosten in rekening te brengen. “Wij zullen conform de algemene voorwaarden reizigers die daarom vragen compenseren. In de regel doen we dat met een dagkaart, tenzij reizigers om specifieke redenen een financiële vergoeding vragen” reageert Jasper Vermeer van EBS. Rover is daar blij mee, de organisatie vind het niet redelijk om administratiekosten bij reizigers in rekening te brengen. Arriva en Keolis geeft tegenover Treinreiziger.nl aan ook geen administratiekosten te rekenen.
This post was last modified on 26 juni 2018 02:53
Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…
Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…
Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…
Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…
Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…
Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…