fbpx

Staking openbaar vervoer: donderdag minder tot geen bussen

Vakbonden FNV en CNV roepen chauffeurs op om donderdag 4 januari het werk neer te leggen. Ook regionale treinen in Limburg kunnen tijdens de staking uitvallen. Het stadsvervoer van Den Haag (HTM), Amsterdam (GVB) en Rotterdam (RET) zal donderdag normaal functioneren. Ook NS-treinen zullen gewoon rijden.

Update: De staking is inmiddels van start gegaan. Er rijden nauwelijks bussen.

De werkgevers hebben de vakbonden opgeroepen om te gaan praten in plaats van te gaan staken. FNV en CNV hebben die uitnodiging naast zich neergelegd. De vakbonden benadrukken dat de vervoerders inhoudelijk niet ingaan op de gestelde eisen. Zo eisen de vakbonden meer loon en een lagere werkdruk. Zo zou personeel door de hoge werkdruk amper meer tijd hebben om te kunnen plassen. Paula Verhoef van het FNV legt uit: “In veel bussen wordt elke minuut vertraging of voorsprong zichtbaar gemaakt op het dashboard. Dat geeft continu stress.”

De staking duurt donderdag de hele dag. Bussen zullen in de nachten van 3 op 4 januari en 4 op 5 januari wel gewoon rijden.

Treinreiziger.nl heeft op een rij gezet waar er hinder kan ontstaan:

  • Arriva waarschuwt dat er mogelijk geen bussen rijden, met uitzondering in de regio Achterhoek. Specifiek in de regio Limburg (Roermond – Maastricht, Sittard – Kerkrade, Maastricht – Heerlen en Nijmegen – Roermond) kunnen ook de treinen uitvallen.
  • Breng en Connexxion waarschuwen dat zowel de treinen als bussen kunnen uitvallen. Breng verzorgt de treindienst Arnhem – Winterswijk en Connexxion de treindienst Amersfoort – Ede-Wageningen.
  • Keolis waarschuwt eveneens dat door de staking treinen en bussen kunnen uitvallen. Keolis verzorgt de treindienst Zwolle – Enschede, Zwolle – Kampen en Zutphen – Oldenzaal.
  • Ook bij EBS (alleen actief in de regio Waterland bij Amsterdam) kunnen op donderdag 4 januari bussen uitvallen door de staking.
  • Ook bij Qbuzz kunnen de bussen door de staking uitvallen.
  • NS, RET, HTM en GVB doen NIET mee aan de staking.
0 0 stemmen
Artikel waardering
24 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Wouter
6 jaren geleden

Zie ook dit overzicht: Een overzicht van waar er gestaakt gaat worden aanstaande donderdag: https://www.rtlnieuws.nl/nederland/bij-deze-vervoersbedrijven-wordt-donderdag-gestaakt Hierin staat dan ook dat de RET voor een gedeelte meedoet met de staking.

Arnold
6 jaren geleden

Breng rijdt toch niet verder dan Doetinchem?
Arriva rijdt wel helemaal van Arnhem naar Winterswijk.

M.Berkelder
6 jaren geleden

Dat de bussen staken 4 januari is begrijpelijk
Maar de passagiers die afhankelijk zijn van het
Openbaar vervoer die zijn de dupe en kan die dag niet werken of naar het ziekenhuis in Arnhem /
Of naar het ziekenhuis in Nijmegen. Mensen met een abonnement hebben voor die dag wel betaald
En krijgen de rekening omdat de chauffeurstad staken.Hoe komt men dan op plaatsvinden bestemming?

L
6 jaren geleden
Antwoord aan  M.Berkelder

Dus? Moeten chauffeurs wat ze oneerlijke behandeling vinden simpelweg doorslikken omdat er mensen zullen zijn waarvoor de staking niet handig uitkomt? Er is geen recht op openbaar vervoer, die mensen hebben al het recht om te staken als ze dat willen los van de mogelijke moeilijkheden voor passagiers.

Maarten
6 jaren geleden
Antwoord aan  L

Zo lang een chauffeur in het OV per uur gemiddeld 25% meer verdient dan zijn collega op de touringcar of in de vrachtauto is er weinig te klagen. Het is een fabeltje dat de arbeidsvoorwaarden voor chauffeurs slecht zouden zijn.

lezer
6 jaren geleden
Antwoord aan  Maarten

Tja, en schoonmakers verdienen vast nog minder dan touringcarchauffeurs. Dus eerst met zijn allen afwachten tot het met de schoonmakers (en de Polen) beter gaat en dan mag de rest eisen gaan stellen. Zo iets? 🙂

OMK
6 jaren geleden
Antwoord aan  M.Berkelder

als niemand er last van heeft, wat is dan het nut van een STAKING? Denk even na zeg. Het idee is juist dat mensen geforceerd worden een andere oplossing te moeten vinden en zo te realiseren dat de trein- en busdiensten onmisbaar zijn.

ria
6 jaren geleden
Antwoord aan  OMK

geforceerd een andere oplossing zoeken kan wel best eens een goede zijn. Wellicht vind men een alternatief waardoor ze niet meer met ov hoeven/willen. zo jaag je mensen uit het ov dus/ Waarom niet een week gratis reizen voor iedereen of zo. daar heb je de baas pas mee. met staken alleen passagiers die er ook nix aan kunnen doen. die werken zich ook suf voor een honger loontje

Maarten
6 jaren geleden
Antwoord aan  OMK

Over 10 jaar zijn er zelfrijdende treinen en bussen. Kijken of de chauffeurs met hun doorbetaalde lunchpauzes dan nog zoveel praatjes hebben.

Johan
6 jaren geleden
Antwoord aan  Maarten

Hoe meer ze staken, hoe hoger de loonkosten worden, hoe eerder automatisering rendabel wordt, hoe eerder hun baan niet meer bestaat.

lezer
6 jaren geleden
Antwoord aan  Maarten

In het positieve nieuws lees ik dat er ook heel veel banen terug zullen komen! Maar de boodschap is duidelijk: Nederlands groeit en bloeit maar werknemers moeten blij zijn met wat ze hebben (en niet zeuren over de enorme prijsstijgingen van de afgelopen jaren), en kunnen een hele hoop dedain van managers over zich heen krijgen als ze durven vasthoudend te zijn in de onderhandelingen.

Anoniem
6 jaren geleden

Staken de openbaar vervoer in Zwolle ook 4 januari ook

AS
6 jaren geleden

Wat een warrig gedoe! Als het gaat om het streekvervoer, waarom wordt er dan ook in
het stadsvervoer Utrecht gestaakt?
Dat er gestaakt wordt is één ding, maar houdt het dan wel overzichtelijk voor de reizigers.

philip wintrip
6 jaren geleden

“Uitnodiging naast zich neergelegd”

lezer
6 jaren geleden
Antwoord aan  philip wintrip

“De vakbonden benadrukken dat de vervoerders inhoudelijk niet in gaan op de gestelde eisen”

Har As
6 jaren geleden

“Rupsjes nooit genoeg”.
Een woord schandalig dat de chauffeurs weer gaan staken. Ze willen een beter rooster en meer geld. Op tijd rijden doen ze niet, laat staan of ze komen. Wat je ook belt of schrijft, ze hebben maling aan de reizigers. Ik heb het over buslijn 357 amsterdam-Kudelstaart, die met de nieuwe dienstregeling nu 2x per uur gaat, voorheen 3x per uur. Het aanbod van reizigers is ruim voldoende. Een goede aansluiting op de bus Kudelstaart > Schiphol is er nu helemaal niet meer. Wie zijn alweer de dupe van dezeKatie, de reizigers U wordt alweer bedankt!!!!!

Har As
6 jaren geleden

“Rupsjes nooit genoeg”.
Een woord schandalig dat de chauffeurs weer gaan staken. Ze willen een beter rooster en meer geld. Op tijd rijden doen ze niet, laat staan of ze komen. Wat je ook belt of schrijft, ze hebben maling aan de reizigers. Ik heb het over buslijn 357 amsterdam-Kudelstaart, die met de nieuwe dienstregeling nu 2x per uur gaat, voorheen 3x per uur. Het aanbod van reizigers is ruim voldoende. Een goede aansluiting op de bus Kudelstaart > Schiphol is er nu helemaal niet meer. Wie zijn alweer de dupe van deze aktie, de reizigers U wordt alweer bedankt!!!!!

Jur
6 jaren geleden
Antwoord aan  Har As

De eisen van de chauffeurs zijn vergeleken met wat er in het bedrijfsleven voor dit soort arbeid wordt betaald inderdaad absurd te noemen.

Petra
6 jaren geleden

Ik zit vaak in de bus en het viel me op dat er inderdaad het uiterste gevraagd wordt van de chauffeurs (brabant). Ik vind de staking vervelend maar begrijp het wel. Wat er nu gebeurt met die te krappe schema s is dat de chauffeurs aangezet worden tot onverantwoord rijden om de verloren tijd in te halen. Niet dat ze dat dan allemaal doen maar dat is gewoon wat gebeurt bij een te strak schema. En vroeg of laat gebeuren er ongelukken.

Jur
6 jaren geleden
Antwoord aan  Petra

De regels voor de roosters zijn al sinds en jaar dag hetzelfde.

Petra
6 jaren geleden
Antwoord aan  Jur

dan zijn ze dus al die jaren al te krap.

johan
6 jaren geleden

nou nou mensen.
t wordt allemaal wel slechter.
bussen uit almere komen aan by t amstelstation,lossen,laden en weer verder.
T zou wel fyn zyn als de chauffeurs even naar t toilet kunnen.
En ze verdienen mischien best redelijk,doordat ze in de weekenden en op feestdagen,s morgens vroeg of s avonds laat moeten werken

johan
6 jaren geleden

Stadsvervoer in utrecht wordt door t streekvervoerbedryf Qbuzz gedaan

lezer
6 jaren geleden

Ik heb al jaren weinig anders dan positief groei-nieuws gelezen over de Nederlandse economie. Misschien moet ik al die juich-artikelen nog een keer lezen, met een wat meer kritische bril…..