fbpx
Foto: (c) Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

Staatssecretaris noemt NS-plan ‘heel interessant’

08 jun 2018 11:09

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) vindt een voorstel van NS-topman Roger van Boxtel om treinkaartjes rondom de spits goedkoper te maken ‘heel interessant’. Ze gaat het bestuderen en afwegen tegen andere ideeën. Maar ze zegt de door Van Boxtel gevraagde 35 miljoen euro nog niet toe.

Van Boxtel wil graag jaarlijks 35 miljoen euro van het kabinet. Met dat geld wil NS de treinkaartjes in de randen van de spits goedkoper maken. Dat zou kunnen bijdragen dat op het drukste moment in de spits het aantal reizigers met 5 tot 10 procent daalt. Het goedkoper maken van de trein rond de randen van de spits kost volgens NS jaarlijks 35 miljoen euro, en dat geld heeft het spoorbedrijf naar eigen zeggen niet. Het spoorbedrijf wil dat de de goedkopere treinkaartjes worden gefinancierd met het budget om de klimaatdoelen te halen.

NS wil subsidie voor spreiding reizigers

0 0 stemmen
Artikel waardering
15 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Simon
6 jaren geleden

Ik ben bang dat de plaatsen van uitwijkende spitsreizigers snel worden ingenomen door anderen. De capaciteit moet omhoog, en snel!

Joris van den Hurk
6 jaren geleden

Stom idee van NS en Van Boxtel. NS maakt gewoon winst en heeft monopolie op het hoofdnet. Je zou denken dat NS zelf het prijsinstrument kan toepassen dwz in de spits wat duurder en buiten de spits behoorlijk goedkoper. Dat heet yield management en commerciële bedrijven passen dat toe. Rond Londen werkt dit al jaren prima met als gevolg behoorlijke reizigersgroei en minimale subsidie. Met vol bewustzijn heeft NS een contract met de overheid gesloten om voor peanuts de treinen in de spits vol te stoppen met studenten. En ook de NS managers reizen nog steeds voor niets in de spits massaal naar Utrecht. Stop met de hand ophouden in Den Haag en vraag de minister om rekeningrijden in te voeren, dan komen de klanten vanzelf

Anton
6 jaren geleden
Antwoord aan  Joris van den Hurk

Volgens mij had de NS jou idee een paar jaar geleden al op tafel gelegd, maar werd toen door de tweede kamer/minister besloten de prijzen in de spits niet te verhogen

Eric
6 jaren geleden

Afgelopen jaren heeft de NS extra inkomsten gegenereerd door onder meer:
1. Het heffen van een toeslag van 1 euro op losse kaartjes
2. Het instellen van een avondspits van 16.00 tot 18.30 uur;
3. Afschaffen van de gratis kortingskaart voor Trajectkaarthouders

Bedelen om extra subsidie lijkt me daarom niet terecht. Verder een prima plan.

dries molenaar
6 jaren geleden
Antwoord aan  Eric

Wat heeft u rijtje recht op gratis en goedkoop er mee te maken?
Voorts gaat het om klein bier ten opzichte van de bedragen die gemoeid zijn met de spitsproblemen en de totale begroting.

Eric
6 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Het stuit mij tegen de borst dat de NS voor dit prima plan om extra subsidie gaat bedelen. Ze zijn zelf goed in staat om extra inkomsten te genereren. Vandaar dat rijtje als voorbeeld. Het heeft dus niks te maken met recht op gratis en goedkoop. Veel klein bier maakt trouwens groot bier.

Ruud
6 jaren geleden

Forensen zullen niet eerder of later vertrekken aangezien het leeuwendeel hun abonnement toch van hun werkgever vergoed krijgen. Het is beter het vrijwel gratis reizen door studenten in de spits aan te pakken.

Ricardo
6 jaren geleden
Antwoord aan  Ruud

1: U weet dat studenten nu ook niet gratis in de spits reizen? Hun OV telt mee voor hun studieschuld, al wordt dit deel wel kwijtgescholden als ze hun studie snel genoeg afronden.
2: Wanneer moeten de studenten dan naar hun colleges reizen? Of moeten de onderwijsinstellingen die maar zo plannen dat de studenten buiten de spits komen te reizen en dus pas om 9-10 uur thuis zijn? Net als al het personeel van die instellingen?

Opa
6 jaren geleden
Antwoord aan  Ricardo

Onderwijsinstellingen kunnen de aanvangstijden best spreiden. De ene dag om 8.45 beginnen, de andere dag om 9.45, etc. En voor een ander deel van de studenten dan weer andersom.

Wat studenten (of liever de overheid) betaalt voor de studentenkaart is overigens een volslagen lachertje.

Ricardo
6 jaren geleden
Antwoord aan  Opa

Zou kunnen, maar waarom moeten de studenten maar alle kanten op buigen?

Daarnaast klinkt om 9.45 beginnen leuk, maar dat betekent ook dat indien de volledige 8 uur gemaakt wordt, is men pas klaar na 18.00, loopt de spits ten einde maar worden de frequenties op heel veel lijnen ook al flink verlaagd. Dus naast extreem wisselende tijden, krijgt men ook nog eens te maken met een langere reistijd doordat frequenties lager worden. Moeten een heleboel lijnen dan maar langer op spitsfrequentie rijden, of hebben studenten dan maar pech?

En zeker, wat de overheid er voor betaalt is een flinke korting ten opzichte van wat iemand er normaal voor zou betalen en bij een groot deel van de studenten zal het kwijtgescholden worden, maar nagenoeg gratis is het zeker niet.

hanzeboog2012
6 jaren geleden

Bij de Intercity Direct vraagt E 1,– minder toeslag dan in de spits. Waardoor in de spits het tarief E 2,40,– is. En in daluren en in weekeinde E 1,40. Het effect bleef niet uit. Ook in daluren is de Intercity Direct beter bezet.

Treinkaartjes rondom de spits goedkoper zal waarschijnlijk effect hebben. Het is alleen de vraag in hoeverre het effect heeft. Sommige treinreizigers kunnen simpelweg niet anders dan in de spitsuren reizen. Maar voor degene die flexibeler vrij kunnen nemen of reizen kan het een uitkomst zijn.

Laurens Smid
6 jaren geleden

Beste Ricardo waar haal jij dat idee vandaan dat de frequentie van de treinen wordt verlaagd na 18.00? al treinen rijden gemiddeld elk half uur en daar tussen door rijden er ook nog sprinters.
Dus jouw argumentatie raakt nog gen kant nog wal ik zal als ik jouw was maar eens wat meer gaan verdiepen hoeveel treinen er op jouw traject rijden.En waarom moet ik als belasting betaler mee betalen aan jouw studenten kaart? die kan jij zelf ook gemakkelijker betalen en niet de overheid hoeft dat voor jouw te doen! En jouw lestijden kunnen gemakkelijker om 09.45 beginnen die hoeven niet om 08.45 beginnen!

Ferdi
6 jaren geleden
Antwoord aan  Laurens Smid

Beste Laurens hoe kom je erbij dat hij het over treinen heeft? Bij treinen is dit meestal niet het geval maar bij bussen gebeurt dit wel redelijk snel. Daarnaast worden de studiekosten ook steeds hoger dus onzin dat studenten dat makkelijk kunnen opbrengen. Daarnaast heb je het wel over studenten, maar wat te denken van het personeel op deze scholen?! Die moeten zeker ook allemaal meebuigen. Btw studenten maken ook niet de roosters, dat doen de scholen, dus ga niet klagen tegen studenten maar tegen de scholen. Daarnaast weet ik jouw leeftijd niet, maar jij bent ongetwijfeld ook jong geweest dus ga niet alles op de jeugd afschuiven, dat is pas laag.

Axmed
6 jaren geleden

Ik vond het leuk

G. van der Zwaag
6 jaren geleden

.. als ik jou was ……. (niet: jouw). Zorg voor goed Nederlands taalgebruik.