Staatssecretaris blijft erbij: geen extra geld voor HSL

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (D66) van Infrastructuur blijft erbij: er komt voorlopig geen extra geld om de infrastructuur van de HSL aan te passen. De bewindsvrouw vindt dat NS en ProRail eerst maar eens moeten leveren. Dat vertelt ze in een interview met het Algemeen Dagblad.

Betrouwbaarheid

Toen de hogesnelheidslijn werd aanbesteed was het juist de bedoeling dat de snelle lijn de meest betrouwbare lijn van het land zou worden: NS beloofde dat slechts 1 op de 200 treinen door verwijtbare redenen zou uitvallen. De praktijk liep anders. De uitval is in de praktijk tot wel meer dan tien keer zo hoog. De normen waar NS op afgerekend wordt zijn dan ook gewijzigd. Maar nog altijd heeft NS moeite om de huidige, lagere normen te halen. In 2015 en 2016 haalde NS de afspraken niet, in 2017 en 2018 nipt wel.

700 miljoen euro

NS wijst vaak op de “complexiteit” van de spoorlijn. ProRail en NS willen dat de staatssecretaris 700 miljoen euro investeert om de spoorlijn te verbeteren, bijvoorbeeld door de spanningssluizen te verplaatsen. Nu gebeurt het regelmatig dat er door de ongunstige ligging bij de spanningssluis een trein stil valt. Staatssecretaris Van Veldhoven had al eerder laten weten er niets voor te voelen om nu meer geld te investeren. Dat standpunt herhaalt ze in het interview met het Algemeen Dagblad.

Eurostar en Thalys

Van Veldhoven vindt dat NS en ProRail eerst maar eens moeten leveren. Ze wijst erop dat de storingsgevoelige Traxx-locomotieven in 2021 worden vervangen door de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG). “Die treinen zijn al veel beter geschikt voor de HSL, ik verwacht daar véél van”, vertelt de bewindsvrouw tegen de krant. Ook verwijst de staatssecretaris naar de Thalys en Eurostar. “Die rijden over hetzelfde HSL-spoor en vallen zelden uit. Het zou ook verstandig zijn als NS bij Eurostar en Thalys aanklopt om van hen te leren. Hoe doen zij het? Kan de training van machinisten worden verbeterd?”

Deur op een kiertje

Alhoewel de staatssecretaris nu niet de portemonnee wil trekken, houdt de bewindsvrouw de deur wel op een kiertje. Als NS en ProRail hebben laten zien dat ze alles hebben gedaan, wil ze wellicht wel over de brug komen. “Maar ik moet bij elke euro goed kijken waar die voor de reiziger het meeste oplevert.”

This post was last modified on 31 maart 2019 13:59

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

2 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

2 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

3 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

3 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

3 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

4 dagen terug