Spoorviaduct Delft was in 1965 revolutionair

Met ingang van 28 februari 2015 is er een nieuw spoortijdperk in gegaan voor het treintraject in Delft en voor de inwoners van Delft, nu de trein ondergronds rijdt. Maar ook een halve eeuw geleden in 1965 was het een nieuw treintijdperk toen het spoor op het viaduct kwam te liggen. Ook dat was revolutionair voor die tijd.

Door Gerrit-Jan van Kuijeren

Zo kopte de Telegraaf in 1965: "Delft verlost van overwegmisère". Want tot de komst van het spoorviaduct reed de trein op straatniveau door de stad en scheidde het centrum van Delft met de grote woonwijken ten westen van de stad. Slechts op drie plekken waren ten noorden van het station spoorovergangen. En ten zuiden van het station was er eveneens nog een spoorwegovergang.

Het treintraject via Delft werd steeds drukker en het treinverkeer moest allemaal over twee sporen. Het ging toen om 225 treinen per dag (nu 350). Daardoor waren de handbediende overgangen steeds langer gesloten. Volgens krantartikelen uit die tijd zelfs tot 12 uur per dag. In 1952 kwam de toenmalig president-directeur van de NS R.F.Q. den Hollander zich persoonlijk op de hoogte stellen van de situatie bij het spoor in Delft.

En het werkbezoek van de president-directeur bleek niet voor niets: twee jaar later werd besloten om de spoorwegovergang ten zuiden van het station te vervangen door een tunnel (Irenetunnel) voor het wegverkeer. En ten noorden van het Delftse station werd er gestudeerd op de komst van de spoorviaduct. Volgens het Vrije Volk in 1956 werden de aanlegkosten van het viaduct begroot op 31 miljoen gulden. 

Op 13 september 1961 ging uiteindelijk de eerste paal van het viaduct de grond in. De Delftse burgemeester D. de Loor stelde bij die plechtigheid voor om de verkeersdoorgangen onder het viaduct te vernoemen naar de prinsessen. Maar zover is het nooit gekomen.

Precies 3 jaar nadat de eerste paal de grond was ingegaan kon de eerste trein over het spoorwegviaduct rijden. Maar er was toen slechts één spoor klaar. In één richting reden de treinen via het spoorviaduct en in de andere richting bleven de treinen op straatniveau rijden. Daar kwam op 14 juli 1965 verandering in, toen werd het viaduct officieel in gebruik genomen. 

In de 50 jaar dat het viaduct heeft dienst gedaan heeft zich één ongeluk op het spoorwegviaduct voorgedaan. In februari 1973 veroorzaakte een machinist door een persoonlijke fout een aanrijding waarbij drie mensen licht gewond raakten. 

Video: het nieuwe station van Delft

This post was last modified on 28 oktober 2016 11:26

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

3 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

3 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

4 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

4 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

4 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

5 dagen terug