fbpx

Spoortunnel Delft minimaal jaar vertraagd

De spoortunnel bij Delft zal minimaal een jaar klaar zijn. Op z´n vroegst in 2014 zullen de treinen in Delft via de tunnel rijden. De vertraging is met name ontstaan in de voorbereidingsfase. De bouw van de spoortunnel in Delft startte amper twee weken geleden. 

De organisatie Spoorzone Delft verwacht dat de vertraging verder zal oplopen, omdat nu nog niet alle risico´s in kaart zijn gebracht. De komende maanden worden de risico’s die verdere uitloop kunnen veroorzaken onderzocht. Eind 2010 moet hier meer duidelijkheid over zijn.

Kosten
Ook moet er dan meer duidelijk zijn over de kosten. In elk geval is duidelijk dat de vertraging gevolgen zal hebben voor de kosten. Volgens de organisatie Spoorzone Delft is de vertraging veroorzaakt doordat de voorbereidingen meer tijd hebben gekost dan vooraf ingeschat. Ook het verleggen van kabeles en leidingen heeft ertoe bijgedragen dat de planning niet gehaald zal worden. 

Tunnelwanden
Een voorbeeld waar de vertraging zichtbaar bij is, is bij de graafwerkzaamheden voor de tunnelwanden. Medio november hadden deze werkzaamheden van start moeten gaan, maar dat is nu ruim een half jaar later geworden. 

Oorspronkelijke planning
Het was de bedoeling dat de eerste twee tunnelbuizen medio 2012 gereed zouden zijn, zodat per 2013 de treinen bij Delft ondergronds zouden kunnen gaan rijden. Dat wordt nu op z´n vroegst 2014. Vervolgens zou in 2016 tunnelbuis 3 en 4 gereed moeten komen. De andere onderdelen van het project lopen veralsnog volgens planning. Zo komt er ook nieuwbouw. In 2020 moet het project volledig afgerond moeten zijn. 

Foto´s: archief.