Spoorlijn Groningen – Roodeschool

De spoorlijn Groningen – Roodeschool heeft een lengte van 37 kilometer. De spoorlijn werd op 16 augustus 1893 door de Groninger Lokaalspoorwegmaatschappij in gebruik genomen, en wordt thans geexploiteerd door Arriva. 

Het deel Roodeschool – Sauwerd wordt ook wel aangeduid als de Hogelandspoorlijn. Dit deel van de lijn is geschikt voor snelheden van 80 kilometer per uur, en is daarmee één van de langzaamste spoorlijnen van Nederland. De spoorlijn is een enkelsporig dieselbaanvak, alleen tussen Groningen Noord en Sauwerd liggen twee sporen. 

Dienstregeling Groningen – Roodeschool
Tussen Groningen en Roodeschool rijdt één trein per uur. In de spits rijdt er een tweede trein per uur. De stoptreinen stoppen overal, maar aanvankelijk niet te Sauwerd. Vanaf dienstregeling 2010 stoppen de treinen ook in Sauwerd. De treindienst wordt door Arriva uitgevoerd met Spurt treinen. Behalve reizigerstreinen, rijden er ook goederentreinen over de spoorlijn. Dit geeft problemen in de capaciteitsplanning. De spoorlijn is beveiligd met ATB-NG beveiliging.

Verlenging naar Eemshaven
In juni 2009 werd een akkoord bereikt dat de spoorlijn Groningen – Roodeschool wordt verlengt naar de Eemshaven. Het gaat om een nieuw stuk spoor van zo´n vijf kilometer lang. Vanuit Roodeschool loopt al een spoorweg naar de Eemshaven, maar die is alleen geschikt voor goederenvervoer. Om het spoor door te kunnen trekken zal het station in Roodeschool op een andere plaats moeten komen. Wanneer de spoorlijn er zal komen is nog niet duidelijk. ProRail gaat nu eerst de kosten berekenen.
Met de spoorverlenging moet er een intressante reisverbinding met het Duitse Borkum ontstaan. 

Punctualiteit
In 2006 was de punctualiteit op de spoorlijn Groningen – Roodeschool nog beroerd. Slechts 81,9% van de treinen kwam op tijd. In 2007 en 2008 is de punctualiteit verbeterd. In 2008 reden 94,8% van de treinen op tijd, en was daarmee de meest punctuele spoorlijn van de provincie Groningen. De lijn voldeed echter op twee tiende procent niet aan de concessie eis.

Reizigersaantallen
Op de spoorlijn Groningen – Roodeschool werden in 2006 28,1 miljoen reizigerskilometers afgelegd. 34% van de reizigerskilometers werd afgelegd in de spits. OV-studentkaarthouders leveren een aandeel van 27% aan dit getal. Per werkdag (2007) vinden er bijna 5.000 reizen via de lijn plaats (4.921). Hiervoor werden in totaal 670.000 treinkilometers afgelegd.
In de periode 2002-2006 is het reizigersvervoer op deze lijn met 4,5% toegenomen. In 2007 is de vervoersgroei nog eens 4%.

Toekomst
Provincie en vervoerder Arriva verwachten een groei van 51% tot 2020. Deze groei is gebaseerd op het rapport Vervoerwaardestudie regiotram (2008) van Goudappel Coffeng. De voorgenomen productverbetering bestaat uit frequentieverhoging en doorkoppelen van treinen op andere lijnen waardoor meer rechtstreekse verbindingen ontstaan. De berekeningen van het KiM leiden tot een groei tussen 14 en 32%.

Bron: Decentraal spoor Centraal van Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid. Ook de afbeelding is afkomstig uit deze rapportage.

Share
Tags: Spoorlijnen

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

3 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

3 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

4 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

4 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

4 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

5 dagen terug