Het stilleggen van het treinverkeer rond Den Haag en Rotterdam, waardoor in februari een grote verkeerschaos ontstond, was niet nodig. "Er was op geen enkel moment sprake van een acuut gevaarlijke situatie die om direct ingrijpen vroeg", schrijft staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld (PvdA) maandag aan de Tweede Kamer.
Mansveld baseert zich op rapporten van de Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT) en onderzoeksbureau TNO. Daarin staat verder dat spoorbeheerder ProRail de procedures voor het buiten gebruik stellen van sporen niet goed heeft gevolgd. "Dat heeft geleid tot onduidelijkheid bij het uitvoerend personeel met een slechte beheersing van het buiten gebruik nemen van de sporen en onnodig veel hinder voor de reiziger tot gevolg."
ProRail onderschrijft de conclusies. De spoorbeheerder ´betreurt het zeer´ dat reizigers onnodig veel overlast hebben ervaren.
This post was last modified on 16 april 2021 11:01
Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…
Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…
Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…
Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…
Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…
Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…