Nieuws

Spoorboekje internationaal 2018: dit zijn de belangrijkste wijzigingen

Niet alleen bij NS gaat zondag 10 december de nieuwe dienstregeling in. Ook bij de meeste andere vervoersbedrijven in Europa geldt vanaf dan een nieuw spoorboekje in. De redactie van Treinreiziger.nl heeft een overzicht gemaakt van de belangrijkste wijzigingen rond internationale treinen. 

Van en naar Nederland:

  • De Eurostar Amsterdam – Londen gaat nog niet per 10 december rijden. Eurostar heeft aangegeven dat deze trein binnenkort wordt geïntroduceerd, voor Pasen 2018. Inmiddels zegt Eurostar dat de trein in de lente van 2018 wordt geïntroduceerd.
  • Ook de trein Amsterdam – Brussel blijft vooralsnog via Den Haag en Roosendaal rijden. Op z’n vroegst per februari 2018 wordt de route alsnog gewijzigd. De treinen uit Amsterdam stoppen dan niet meer in Den Haag, Dordrecht en Roosendaal. In plaats daarvan gaan de treinen in Breda stoppen. Vier maal per dag zal de trein niet in Amsterdam, maar in Den Haag HS beginnen. Aangezien de testritten in de tweede helft van september zijn begonnen, zal de wijziging waarschijnlijk per april 2018 in gaan.
  • Tussen Hengelo en Bielefeld gaat een uurlijkse regionale trein rijden. Deze gaat rijden vanaf 14 januari 2018.
  • De NMBS-stoptrein tussen Roosendaal en Antwerpen rijdt in het weekend niet meer naar Lokeren maar gaat dan doorrijden naar Puurs. Doordeweeks wijzigt de vertrektijd circa een half uur.
  • In de daluren wordt de reistijd van de ICE tussen Amsterdam, Keulen en Frankfurt tussen Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal drie minuten korter in Nederland. De ICE zal in 2018 overigens regelmatig vanwege omvangrijke werkzaamheden in Duitsland worden omgeleid.

Van en naar Duitsland en Zwitserland

  • Tussen Frankfurt en Milaan gaat een rechtstreekse trein rijden. Vanuit Frankfurt vertrekt de trein al rond 8:00 uur en komt rond 15:30 uur aan in Milaan. Vanuit Nederland is deze trein alleen haalbaar op de terugweg. Dan vertrekt de trein uit Milaan omstreeks 11:15 uur. Rond 19:00 uur hoort de trein aan te komen in Frankfurt. Een half uur later vertrekt op de meeste dagen de laatste trein vanuit Frankfurt naar Nederland (zaterdags en op een aantal andere dagen al eerder).
  • Tussen Zürich en Venetië gaat dagelijks een rechtstreekse trein rijden.
  • Tussen Stuttgart en Zürich ontstaat een uurlijkse verbinding (met elke twee uur een overstap in Singen).
  • Tussen München en Praag wordt het aantal treinen uitgebreid van 4 naar 7.
  • Vanuit Berlijn vervalt de nachttrein naar Wenen en Boedapest (en omgekeerd). Tussen Praag en Boedapest blijft een nachttrein bestaan.
  • Tussen Düsseldorf en Luxemburg komt een rechtstreekse trein, één maal per dag. De trein rijdt via Keulen, Koblenz en Trier en heeft een reistijd van circa 3 uur en 40 minuten.
  • Binnen Duitsland wordt tussen München en Berlijn de reistijd door een nieuwe hogesnelheidslijn fors verkort. Een enkele trein krijgt een reistijd van iets minder dan 4 uur. Bij de meeste verbindingen zal de reistijd rond de 4,5 uur tot soms 5 uur liggen. Op dit moment duurt de reis nog minimaal 6 uur.
  • Voor wijzigingen tussen Duitsland en Nederland / Oostenrijk: zie de andere kopjes Van en naar Nederland en Van en naar Oostenrijk.

Van en naar Oostenrijk

  • Tussen Wenen en Praag komt er concurrentie. RegioJet gaat de strijd aan met de Railjet-treinen van de Oostenrijkse en Tsjechische spoorwegen. RegioJet introduceert vier treinen per dag tussen Wenen en Praag. Er zullen al treinkaartjes komen vanaf 15 euro. Annuleren kan tot 15 minuten voor vertrek.
  • De ÖBB/CD voegen een extra vroege trein Praag – Wenen – Graz toe. Deze trein rijdt in één richting, in de andere richting rijdt de trein vanuit Graz tot aan Brno.
  • Vanwege de grote vraag gaan er dagelijks drie treinen rijden tussen Wenen en Venetië. Het gaat om twee Railjet-treinen en één nachttrein.
  • De ICE Frankfurt – Wenen gaat er bijna een half uur minder over doen.
  • Nieuw: een nachttrein Wenen – Lviv – Kiev
  • Enkele andere extra ritten, bijvoorbeeld tussen Brno en Wenen. Een REX-trein Wenen – Bratislava gaat verder rijden naar Košice in Oost-Slowakije.

Van en naar Frankrijk

  • De TGV Genève – Nice wordt ingekort tot TGV Genève – Marseille.
  • De Eurostar Londen – Avignon gaat minder vaak rijden. In het voorjaar (vanaf 4 mei 2018) 3x per week, in het hoogseizoen 4x per week.

Europees spoorboekje
Niet alleen het Nederlands Spoorboekje wordt op papier verkocht, maar ook het Europees spoorboekje verschijnt nog op papier. Het spoorboekje van de makers van Thomas Cook kost € 24,50.

Aanvullingen voor dit overzicht? Mail redactie@treinreiziger.nl. Voor dit overzicht hebben we diverse persberichten geraadpleegd, maar ook Seat61.

This post was last modified on 4 december 2017 09:35

Share

Recent Posts

Zuid-Holland wil een landelijke centrale voor reishulp in ov

De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij…

28 minuten terug

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

4 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

4 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

5 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

5 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

5 dagen terug