fbpx

Spoorboekje 2023 verschijnt opnieuw op papier

18 nov 2022 10:17

Ook de dienstregeling van 2023 verschijnt weer op papier. Dit jaar zijn er door het personeelstekort meer wijzigingen dan gebruikelijk. Op veel trajecten worden treinen geschrapt. Op veel trajecten zijn de wijzigingen de afgelopen periode al doorgevoerd.

Veel wijzigingen

Het spoorboekje wordt net als vorig jaar verkocht via OVshop.nl. Het boekje kost € 12,95, exclusief € 3,95 verzendkosten. Het spoorboekje van 2022 was erg snel uitverkocht. Daarom is de oplage dit jaar verhoogd. Het papieren boekje is vanaf nu te reserveren, en wordt tussen half december en de kerst geleverd.

Op meerdere trajecten gaan minder treinen rijden als gevolg van personeelstekorten bij de vervoerders. Hierdoor zullen er ook grote verschillen ontstaan tijdens de week. Zo rijden veel treinen alleen nog in de spits op maandag t/m donderdag. Andere treinen rijden op maandag t/m donderdag ook in daluren, maar rijden niet op vrijdag en in het weekend. En weer andere treinen rijden zeven dagen per week.

Tiende editie

In het spoorboekje staan alle treintijden van NS, Arriva, Connexxion, Breng, Blauwnet (Keolis / Arriva) en Qbuzz. Reizigersvereniging Rover en Treinreiziger.nl geven het spoorboekje sinds 2013 samen uit. NS stopte in 2010 met de uitgave ervan. Omdat er bij reizigers toch behoefte aan was, zijn Treinreiziger.nl en Rover in 2013 begonnen met de jaarlijkse uitgave.

Het is nu voor de 10e keer dat de partijen de dienstregeling weer op papier uitgeven. In 2021 kwam het boekje niet uit. Sinds vorig jaar is ook Treinposities.nl bij de uitgave betrokken, nadat NS niet meer in staat bleek tijdig de benodigde tabellen te leveren. Treinposities weet nu uit de ruwe data tabellen te creëren, waardoor het boekje kan blijven bestaan. Wel zijn Sprinters en Intercity’s tegenwoordig onderverdeeld in eigen tabellen.

De papieren dienstregeling is geliefd bij een kleiner wordende groep reizigers met beperkte internettoegang en daarnaast bij treinliefhebbers.

0 0 stemmen
Artikel waardering
49 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Stokbosveen
1 jaar geleden

Een jubileumeditie dus.
Gaat vast nog wel ooit een collectorsitem worden.

Maar het blijft papier, en wat op papier staat is lastig te wijzigen.
Op internet staat gewoonlijk de meest actuele info voor je op reis gaat. Dat wordt doorlopend aangepast als het nodig is, bij verstoringen bijvoorbeeld.

Karel Geerts
1 jaar geleden

Ik koop het als collectors item, voor dienstregeling informatie is het echter een nutteloos boekje aangezien de dienstregeling dagelijks wordt veranderd.

Busbob
1 jaar geleden

Officieel wordt er 4 maal per jaar een wijziging doorgevoerd in de jaardienstregeling. En hier zouden de vervoerders ook zoveel mogelijk van uit moeten gaan en niet vaker. Of dit anno nu nog haalbaar is? Ik vraag het me wel af.

Busbob
1 jaar geleden

Het papieren boekje vind ik handig als uitgangspunt. Wel is het raadzaam om real time de dienstregeling te volgen als dat kan.

treingraag
1 jaar geleden
Antwoord aan  Busbob

App van Rijdendetreinen.nl, aangename lay out ook.

In spoorboekje wellcht: Lekker eten in gezellige perron cafetaria station Doutichem Huet.

Waar een oudere femal local gisteren relaxed een kapsalon en een Red Bull bestelde. Geweldig.

Jan Brezet
1 jaar geleden

Eindelijk weer een boekje in grotere oplage zoals het vroeger was. Reden van mijn aankoop is dat onderweg niet overal internet goed werkt en dat je daardoor de papierenversie moet gebruiken tijdens je reis. Zeker als het gaat om zaken als overstappen.

Brabo
1 jaar geleden
Antwoord aan  Jan Brezet

Ja, maar dan moet wat er in het boekje staat wel enig verband hebben met de realiteit. En dat is momenteel vaak niet zo.

bert sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  Brabo

Wat is wel de realiteit als reizigers niet alle info via de app krijgen, als er weer iets fout zit.

Joost2
1 jaar geleden
Antwoord aan  Jan Brezet

In Nederland heb je overal toch goed werkend internet tegenwoordig?

Ab Normaal
1 jaar geleden
Antwoord aan  Joost2

Nu nog een goedwerkende NS die de informatie op tijd verspreidt.

Dries Molenaar
1 jaar geleden
Antwoord aan  Jan Brezet

Waar zou Internet (via 4G) niet goed werken. U moet echt in een betonnen gebouw zonder ramen gaan zitten om dat nog te ondervinden.

KPN Buitengebied levert 60mbit op het platteland.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Jan Brezet

Als er gevallen bestaan dat het internet zo slecht is dat je een papieren versie MOET gebruiken, zal het denk ik wel meevallen met de kwaliteit van het internet, aangezien ik vrijwel nooit iemand met een papieren versie zie reizen. Behalve dan buitenlanders/toeristen die ik haast standaard hopeloos de fout in zie gaan met een geprint reisschema.

Ik denk dat het gros van de mensen die na 1990 zijn geboren niet eens raad weten met een spoorboekje en ik het zelf niet heugen dat ik in de afgelopen twintig jaar enige behoefte heb gehad aan zo’n ding. Laat staan dat ik het een ‘handige’ toevoeging zou vinden. Maar goed, ieders z’n meug.

Wouter
1 jaar geleden
Antwoord aan  Annemiek

Het enige wat ik me kan herinneren is dat ik met een geprinte reisadvies van 9292 rondliep met op de voorkant de heenreis en op de achterkant de terugreis.

Baardstaart
1 jaar geleden

Wellicht zijn er genoeg andere redenen om zo een boekje te kopen, maar ik vrees met het vrije schrappen en toevoegen in de dienstregelingen het spoorboekje al snel niet meer actueel is.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Toevoegen is niet zo’n probleem maar schrappen wel.

Martin
1 jaar geleden

Een lekker dunne uitgave; mooi handzaam formaatje :-).

Brabo
1 jaar geleden
Antwoord aan  Martin

Ik neem aan dat dit cynisch is bedoeld.😁

Martin
1 jaar geleden
Antwoord aan  Brabo

Ja, sorry, beetje melig. Excuus…

Martin
1 jaar geleden
Antwoord aan  Martin

Ik refereerde aan de uitgeklede dienstregeling voor komend jaar.

Ariën
1 jaar geleden
Antwoord aan  Martin

Als hij maar niet met vertraging aankomt. En ook niet met overvolle busjes van de PostNL waardoor ze een dag later bezorgd worden… 😉

Brabo
1 jaar geleden
Antwoord aan  Ariën

Valt tegenwoordig wel mee met die overvolle busjes bij PostNL. Naast het al jaren inkrimpende briefvervoer staat nu ook het pakketvervoer onder druk mede omdat steeds meer bedrijven overstappen op de goedkopere en vaak meer betrouwbare concurrentie zoals DHL.

Anoniem
1 jaar geleden

Een spoorboekje is gewoon leuk om te hebben. Ook al gebruik je het niet meer zoals vroeger. Ik vind een boekje erbij horen. Het is hetzelfde als met LP’s en (inmiddels ook) muziekcassettes: jaren lang ouderwets gevonden en verguisd, rijp voor het museum, maar nu weer helemaal hip. Een tastbaar gebruiksvoorwerp is uiteindelijk vaak fijner dan alleen maar iets digitaals.

treinist
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Helemaal mee eens!

Loek Voorn
1 jaar geleden

Als ik van Leiden naar Haarlem wil reizen, moet ik in twee tabellen kijken: de ene voor de Intercities en de andere voor de Sprinters. Dezelfde situatie geldt voor allerlei andere reizen, b.v. Amsterdam – Uitgeest; Den Bosch – Eindhoven; Arnhem – Zutphen; Apeldoorn – Enschede; Zwolle – Groningen; Zwolle – Leeuwarden. Dat werkt voor mij niet, dus voor voor het eerst in vele jaren ga ik tot mijn spijt geen spoorboekje meer bestellen.

Loek Voorn
1 jaar geleden
Antwoord aan  Loek Voorn

Correctie: Amsterdam – Uitgeest hoort er niet bij.

Rens
1 jaar geleden
Antwoord aan  Loek Voorn

Dat is inderdaad erg onhandig.

Hildebrand van Kuijeren, treinreiziger.nl
1 jaar geleden
Antwoord aan  Loek Voorn

Het klopt inderdaad dat deze keuze minder gebruiksvriendelijk is. We zijn al lang blij dat het ons gelukt is om zonder NS tabellen te genereren. In de meeste voorbeelden kun je het beste uitgaan van de Intercity tabel. Meeste comfort, en in Zwolle aansluiting op vrijwel alle andere treinen. Ik zou dat als basis houden. En pas als je slechte aansluitingen hebt kijken naar eventuele andere opties. Maak ik ben het met je eens dat niet ideaal is, en online wellicht ook handiger gaat.

Arjan Krabbenbos
1 jaar geleden

Er rijden voorlopig minder treinen doordat ook te weinig personeel is op de trein. Lagere frequenties tot gevolg en een nog pientere manier voor je reis plannen.Dus nu straks geen 30 minuten intervallen meer maar 60 . Dat zal wennen zijn en in koude en donker niet bepaald een pretje. Als er over een.paar jaar weer voldoende personeel is kunnen we gelukkig weer vaker weg! Dit jaar zijn of worden geen stations geopend dan wel gesloten dus verder blijft alles wel gelijk, Ook geen nieuwe namen voor bestaande stations is nog aan de orde!

Martin
1 jaar geleden
Antwoord aan  Arjan Krabbenbos

U denkt dat volgend jaar (of het jaar daarna als het niet opschiet) iedereen die inmiddels een auto heeft gekocht en het ov de rug heeft toegekeerd, enthousiast terugkeert, zo van ‘he, gelukkig, nu rijdt er weer elk halfuur een trein en kan ik die rotauto wegdoen’?

Realisme graag
1 jaar geleden
Antwoord aan  Arjan Krabbenbos

U denkt serieus dat dat opheffen van al die treinen tijdelijk is???

Hildebrand van Kuijeren, treinreiziger.nl
1 jaar geleden
Antwoord aan  Realisme graag

Het zal afhangen van de reizigersvraag en het aanbod. Het lijkt steeds reëler dat de gedroomde frequenties er niet komen

Realisme graag
1 jaar geleden

Klopt, maar sinds half september wijzen de wekelijkse cijfers van Translink weer op een lichte achteruitgang bij het aantal reizigers. Oktober was de zelfs de slechtste maand sinds maart, de laatste maand dat er nog corona beperkingen waren. Daar komt volgende maand flink inkrimping van de dienstregeling bovenop meteen gevolg door een forse tariefsverhoging. Weinig reden voor al te veel optimisme.

bert sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  Realisme graag

Over realisme gesproken: terug naar het onderwerp. Ik ben blij met het nieuwe gedrukte spoorboekje. Treinreiziger en Rover bedankt!

Martin
1 jaar geleden
Antwoord aan  bert sitters

Dat is fijn. Ik heb persoonlijk niets met een gedrukt spoorboekje. De NS-app is duidelijk genoeg en geeft over het algemeen betrouwbare en realtime informatie (dat moet ik toegeven); we leven ook niet meer in de jaren tachtig.

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  bert sitters

@martin
Ach in de jaren ’50 dachten ook velen dat de trein niet meer van “deze tijd” zou zijn. Je ziet het: de trein is er nog steeds.
Denk niet alleen vanuit jouw eigen wereldje.
Het feit dat het gedrukte spoorboekje steeds binnen de kortste keren is uitverkocht, geeft aan dat er nog steeds behoefte aan bestaat.

Martin
1 jaar geleden
Antwoord aan  bert sitters

Ik ben ook al dik in de vijftig, reis al meer dan dertig jaar vrijwel dagelijks met de trein en denk echt niet alleen ‘vanuit mijn eigen wereldje’. Ik zie alleen de meerwaarde niet van iets op papier (ook niet per se milieuvriendelijk, trouwens) dat waarschijnlijk na een maand al niet meer accuraat is, terwijl je via de NS-app – meestal… – goed kunt plannen en direct ziet hoe het ervoor staat.

bert sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  bert sitters

@ Martin.
Het moge overduidelijk zijn dat dit papieren spoorboekje niet aan jou is besteed, maar er zijn genowg mensen die dit wel handig vinden. Ach, in al die elektronica zit ook de nodige vervuiling en barre arbeidsomstandigheden.

Joost2
1 jaar geleden
Antwoord aan  bert sitters

Ik denk dat het met name uitverkocht is vanwege verzamelaars en in veel mindere mate voor praktisch nut.

treingraag
1 jaar geleden

Aanvraag formulier nieuwe Chipkaart van OVShop opgestuurd gekregen kwam niet aan bij Translink. 4% las ik bereikt bestemming nooit. Juust.
Tip: gewoon klantenservice bellen van Translink en bestellen. Dit voor de ook niet IDEAL gebruiker. Nieuw NS ABO kan ook telefonisch bij klantenservice NS gekocht. Goede zaak.

Brabo
1 jaar geleden
Antwoord aan  treingraag

Wat heeft dit met het nieuwe spoorboekje te maken?

Annemiek
1 jaar geleden

Volgens mij valt het nogal tegen met die handigheid en gemak van het spoorboekje. Zeker gezien het feit er nogal wat mitsen en maren bijkomen, met treinen die op de ene doordeweekse dag wel rijden en op de andere niet. Het risico is groter dan ooit een foutief reisadvies uit het spoorboekje te extraheren. In de weekenden zijn er dermate veel werkzaamheden, dat teruggrijpen naar het spoorboekje dan gewoon ontzettend dom is. Dat zie je ook met de gele vertrekstaten op de stations. Die worden ook alleen maar gebruikt tijdens verstoringen. Juist dus op de momenten waarop ze niet bruikbaar zijn.

Wie toch het spoorboekje wenst te gebruiken, doet er verstandig aan om voor vertrek nog even de reisplanner te raadplegen. En als dat toch al gedaan wordt, dan was het uitstippelen van de route via het spoorboekje bij voorbaat overbodig. Waar zit dan de handigheid?

Wie een middelmatig lastige reis wil maken in een regio waarin hij/zij niet bekend is, zal naast het spoorboekje al snel een spoorkaart erbij moeten pakken. Wie bijvoorbeeld van Roermond naar Didam wil is toch al gauw een paar minuten zoet met het spoorboekje en doet er vervolgens goed aan om de gevonden reis alsnog even te checken in de reisplanner. Dat terwijl een reisadvies via de reisplanner of Google Maps er binnen een paar seconden is.

Ik kan me werkelijk geen enkel geval voorstellen waarin een spoorboekje handig is.

Frans E. R. Eekhout
1 jaar geleden

Een collectors item, ik heb de originele en laatste NS spoorboekje van 2010 nog en dan realiseer je je pas hoe veel er al dan niet ten goede of kwade is veranderd, een museum stuk(je) spoor geschiedenis…

Frans E.R. Eekhout
1 jaar geleden

Pil…
Als het papieren spoorboekje een leidraad is ben je tegenwoordig bijna verplicht om de reisplanner te gebruiken. Vertragingen, spoor wijzigingen, trein uitval, omleidingen, ik ontkom zelfs afgelopen weekend niet om tijdens het rondje Nederland de reisplanner met mijn mobiel te gebruiken en dat is toch handzamer dan de “dikke pil” van een spoorboekje al geeft de tabellen reeks vooraf wel een handvat om je reis te plannen. De regionalen hebben het boekje al lang afgeschaft, “kijk in de app” is nu het verplichte “mode woord” geworden, maar dat is de huidige maatschappij eigen geworden.

kees
1 jaar geleden

ik vergeet het niet gauw,met name in de jaren 50 t/m 80 was dit de meest verkochte pocket

Frans E.R. Eekhout
1 jaar geleden

Dat noemen of noemden ze een “bestseller” waar zelfs geen pocket liefdesroman tegenop kon beste Kees, want je dook er noodgedwongen in “het boek” als je van A naar B moest en internet en zelfs OV9292 het telefonische informatie nummer had men in de jaren 50 t/m 80 van de vorige eeuw nog niet gehoord en stond het zelfs niet eens in de kinderschoenen. Ik fantaseerde zelfs een lange reis naar Roodeschool vanuit het diepe zuiden als ik in het spoorboekje keek, vond het lange reis en voerde het pas in 2018 uit tot en met de halte Eemshaven toe.
Romantiseren kan nu nog altijd als men met een FLIRT trein reist die de Stadler afkorting een extra betekenis kan geven, of er daardoor met of zonder spoorboek meer “geflirt” wordt laat zich raden om maar te zwijgen hoeveel mensen dankzij de trein de liefde van hun leven gevonden hebben.
Zouden er mensen of verzamelaars zijn die de NS spoorboeken van de jaren zestig tot en met de laatste van 2010 verzameld hebben, dat moet wel een unieke collectie zijn lijkt mij zo ?

vissers
1 jaar geleden

Die zijn er zat en met nog wel van eerder ook. En in de 2e hands afdeling van de NVBS-winkel staan er dozijnen-zo niet 100en-vaak uit erfenissen. Zelf heb ik de rij moeten wegdoen toen ik 2 jr terug ging verhuizen en kleinere woning. Maar nog veel meer buitenlandse-heb er getracht van elk bezocht land toch 1 te houden.
Voor NL nu heeft het geen zin meer- maar voor brede orientering op een ander land dat je per trein wilt bezoeken kan het juist wel heel nuttig zijn. Maar daarvoor moet je tegenwoordig wel heel ver weg: minstens Roemnie/Bulgarije-als die inmiddels toch ook maar niet besloten hebben te stoppen. Er is altijd wel een eco CO2 smoes te verzinnen voor zoiets.
Dat van Ukrayne-uit de tijd dat het een normaal bezoekbaar land was: daar stond elk treinenpaar apart op 1 – 2 pagina: op een drukker traject moest je dan wel 10 aparte nakijken-en de lokaaltjes stonden er niet in.

Frans E.R. Eekhout
1 jaar geleden

Bedankt voor de info @ Vissers over mijn spoorboek vraagje, en prettige dag nog.