In 2017 voert NS op tal van plekken wijzigingen door. Zo worden de treinen tussen de Randstad en Zeeland langzamer, terwijl de treinen tussen Den Haag en Eindhoven juist sneller worden. Tussen Den Bosch en Oss gaan er in de spits meer treinen rijden.
Dit artikel beschrijft de wijzigingen ten zuiden van Oss, Den Bosch en Rotterdam. Zie ook overzicht landelijke wijzigingen spoorboekje 2017.
Wijzigingen Zuid-Nederland op een rij:
Ingrijpende gevolgen van routewijziging
Doordat de Intercity Den Haag – Eindhoven nu via de hogesnelheidslijn gaat rijden wijzigt er veel. Met name Dordrecht gaat er fors op achteruit. Er blijft tussen Breda en Dordrecht slechts één pendelintercity per uur over. Ook tussen Rotterdam en Dordrecht gaan er door de wijzingingen minder treinen rijden: van de huidige 7 Intercity´s blijven er straks voorlopig vijf over, op ten duur worden het er vier.
Meer verbindingen via de hogesnelheidslijn
Doordat er meer treinen via de hogesnelheidslijn gaan rijden, in combinatie met een aantal andere wijzingen, ontstaan er op een aantal trajecten meer verbindingen. Zo kunnen reizigers uit Tilburg straks ieder kwartier naar Rotterdam: 2x per uur rechtstreeks en 2x per uur met overstap in Breda. Ook vanuit Breda belooft NS ieder kwartier een verbinding met Schiphol. Bij twee van die verbindingen moet er in Rotterdam worden overgestapt.
Langer onderweg naar Maastricht
De intercity Den Haag – Eindhoven zal weliswaar een goede aansluiting geven op de de intercity richting Venlo en Heerlen, maar niet meer op de Intercity naar Maastricht. In Eindhoven zullen treinreizigers bijna 20 minuten moeten wachten op de trein naar de Limburgse hoofdstad.
Andere vervoerder
Diverse treinen worden in Zuid-Nederland straks door Arriva uitgevoerd. Zo zal Arriva de Sprinters Roermond – Maastricht en Sittard – Heerlen van NS overnemen. Daarnaast neemt Arriva de treinen Nijmegen – Roermond en Maastricht – Kerkrade van Veolia over. Arriva introduceert straks een directe trein Sittard – Kerkrade Centrum, terwijl de trein Maastricht – Heerlen juist niet meer verder gaat rijden.
Goederentreinen
De plannen van NS zijn overigens nog niet helemaal definitief. Consumentenorganisaties kunnen nog advies geven, en spoorbeheerder ProRail moet kijken of de wensen van NS te combineren zijn met de wensen van de goederenvervoerders.
De redactie van Treinreiziger.nl heeft geprobeerd alle wijzigingen in kaart te brengen. Je kunt op jouw traject kiezen om de belangrijkste wijzigingen te bekijken. Je mag de kaart ook elders gebruiken, maar graag wel met link naar Treinreiziger.nl. Opmerkingen over de kaart? Mail redactie@treinreiziger.nl.
This post was last modified on 22 december 2016 10:29
De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij…
Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…
Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…
Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…
Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…
Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…