Spoorboekje 2017 in Zuid-Nederland en Zeeland

In 2017 voert NS op tal van plekken wijzigingen door. Zo worden de treinen tussen de Randstad en Zeeland langzamer, terwijl de treinen tussen Den Haag en Eindhoven juist sneller worden. Tussen Den Bosch en Oss gaan er in de spits meer treinen rijden. 

Dit artikel beschrijft de wijzigingen ten zuiden van Oss, Den Bosch en Rotterdam. Zie ook overzicht landelijke wijzigingen spoorboekje 2017.

Wijzigingen Zuid-Nederland op een rij:

  • Intercity Den Haag – Venlo wordt ingekort tot Eindhoven en stopt niet meer in Dordrecht. De treinen krijgen een snellere reistijd. UPDATE: De eerste maanden zal de trein zelfs worden ingekort worden tot Den Haag – Breda, met aansluiting op een intercity Breda – Eindhoven.
  • Intercity Amsterdam – Brussel zou niet meer via Dordrecht en Roosendaal rijden maar via Breda. Deze wijziging is echter tot nader order uitgesteld.
  • Intercity Amsterdam – Vlissingen rijdt niet meer via Schiphol, maar via Haarlem en krijgt een langere stop in Roosendaal. Daardoor zijn reizigers vanuit de Randstad langer onderweg naar Zeeland (en vice versa).
  • Intercity Schiphol – Heerlen krijgt ook een treindeel voor Venlo. Vanwege het combineren en splitsen in Eindhoven staat de trein langer stil in Eindhoven en rijden de treinen tussen Eindhoven en Roermond minder goed verspreid (in een 10 – 20 minuten-verhouding). In Sittard vervalt de aansluiting van de intercity uit de richting Eindhoven op de Sprinter richting Maastricht.
  • De Intercity Zwolle – Roosendaal wordt sneller doordat de trein niet meer stopt op tussengelegen stations tussen Arnhem en Nijmegen. Er ontstaan in Breda aansluitingen op de Intercity Direct en in Roosendaal op de Intercity naar Zeeland.
  • In de spits gaan er extra Sprinters rijden tussen Oss en Den Bosch.
  • De Sprinters krijgen een nieuwe lijnvoering: Den Haag – Dordrecht (4x per uur), Dordrecht – Roosendaal (2x per uur), Dordrecht – Breda – Den Bosch (2x per uur) en Den Bosch – Utrecht (2x per uur)
  • De Sprinter Tilburg Universiteit – Eindhoven wordt weer gekoppeld aan de Sprinter Eindhoven – Weert, waardoor overstappen niet meer nodig is.
  • De Sprinter Sittard – Heerlen gaat doorrijden naar Kerkrade Centrum, terwijl de Stoptrein Maastricht – Heerlen juist niet meer verder gaat naar Kerkrade.

Ingrijpende gevolgen van routewijziging
Doordat de Intercity Den Haag – Eindhoven nu via de hogesnelheidslijn gaat rijden wijzigt er veel. Met name Dordrecht gaat er fors op achteruit. Er blijft tussen Breda en Dordrecht slechts één pendelintercity per uur over. Ook tussen Rotterdam en Dordrecht gaan er door de wijzingingen minder treinen rijden: van de huidige 7 Intercity´s blijven er straks voorlopig vijf over, op ten duur worden het er vier.

Meer verbindingen via de hogesnelheidslijn
Doordat er meer treinen via de hogesnelheidslijn gaan rijden, in combinatie met een aantal andere wijzingen, ontstaan er op een aantal trajecten meer verbindingen. Zo kunnen reizigers uit Tilburg straks ieder kwartier naar Rotterdam: 2x per uur rechtstreeks en 2x per uur met overstap in Breda. Ook vanuit Breda belooft NS ieder kwartier een verbinding met Schiphol. Bij twee van die verbindingen moet er in Rotterdam worden overgestapt.

Langer onderweg naar Maastricht
De intercity Den Haag – Eindhoven zal weliswaar een goede aansluiting geven op de de intercity richting Venlo en Heerlen, maar niet meer op de Intercity naar Maastricht. In Eindhoven zullen treinreizigers bijna 20 minuten moeten wachten op de trein naar de Limburgse hoofdstad.

Andere vervoerder
Diverse treinen worden in Zuid-Nederland straks door Arriva uitgevoerd. Zo zal Arriva de Sprinters Roermond – Maastricht en Sittard – Heerlen van NS overnemen. Daarnaast neemt Arriva de treinen Nijmegen – Roermond en Maastricht – Kerkrade van Veolia over. Arriva introduceert straks een directe trein Sittard – Kerkrade Centrum, terwijl de trein Maastricht – Heerlen juist niet meer verder gaat rijden.

Goederentreinen
De plannen van NS zijn overigens nog niet helemaal definitief. Consumentenorganisaties kunnen nog advies geven, en spoorbeheerder ProRail moet kijken of de wensen van NS te combineren zijn met de wensen van de goederenvervoerders.

De redactie van Treinreiziger.nl heeft geprobeerd alle wijzigingen in kaart te brengen. Je kunt op jouw traject kiezen om de belangrijkste wijzigingen te bekijken. Je mag de kaart ook elders gebruiken, maar graag wel met link naar Treinreiziger.nl. Opmerkingen over de kaart? Mail redactie@treinreiziger.nl.

This post was last modified on 22 december 2016 10:29

Share

Recent Posts

Zuid-Holland wil een landelijke centrale voor reishulp in ov

De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij…

3 uur terug

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

4 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

4 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

5 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

5 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

5 dagen terug