Cineberg / shutterstock
Het kabinet moet het Nederlandse spoor niet opnieuw onderhands gunnen aan NS, maar het spoor open stellen voor nieuwe toetreders. Dat stelt ALLRAIL, de koepelorganisatie voor particuliere commerciële spoorwegmaatschappijen in Europa.
ALLRAIL wijst erop dat NS-dochter Abellio in Duitsland met succes naar de rechter is gestapt omdat DB subsidie had toegewezen gekregen voor een specifieke langeafstandstrein. “NS lijkt twee gezichten te hebben: enerzijds klaagt haar dochtermaatschappij Abellio in Duitsland de rechtstreekse gunning aan. Aan de andere kant verwelkomt NS dezelfde praktijken in Nederland”, klaagt ALLRAIL in een persbericht. Abellio deed eerder samen met Arriva en de Zweedse spoorwegen een poging om het Deense spoor open te breken. Die pogingen heeft Abellio inmiddels allang opgegeven.
Het vierde spoorpakket zorgt ervoor dat het spoor open gaat voor nieuwe toetreders. Onder andere Frankrijk is bezig met de invoering ervan. Later dit jaar krijgt de SNCF concurrentie. Onder andere Thello (Italiaanse spoorwegen), Flixtrain en RENFE hebben plannen om het tegen het Franse staatsbedrijf op te nemen. In Nederland lijkt er voorgesorteerd te worden om het hoofdrailnet tot 2035 vrij te stellen van aanbestedingen.
Dat is tegen het zere been van de commerciële reizigersvervoerders. Het ‘level playing field’ wordt vaak genoemd als een belangrijke prioriteit voor de EU. “Waarom zou dan 85% van het Nederlandse reizigersvervoer per spoor hiervan moeten worden vrijgesteld?”, vraagt ALLRAIL zich af. NS heeft altijd benadrukt dat gezien het drukke complexe netwerk het Nederlandse spoor niet geschikt is om opgeknipt te worden in losse concessies.
Volgens de koepelorganisatie is NS prima in staat om de concurrentie aan te gaan. Zo heeft Abellio in het buitenland inmiddels meer omzet dan NS in Nederland. ALLRAIL wijst erop dat Abellio onder andere actief is in Noordrijn-Westfalen. “Een dichtbevolkte deelstaat met een hoge
frequentie – vergelijkbaar met Nederland”, zegt Secretaris-Generaal Nick Brooks van de koepelorganisatie. Volgens hem is daarmee bewijs geleverd dat NS ook op drukke netwerken in staat is de concurrentie aan te gaan met derden.
NS maakte donderdag de jaarcijfers bekend. Het spoorbedrijf benadrukte dat het beter ging dan ooit. Zo steeg de klanttevredenheid naar recordhoogte en bleef de stiptheid stabiel. Gezien de positieve resultaten wil NS ook na 2025 het Hoofdrailnet onderhands gegund krijgen.
Leden van ALLRAIL zijn onder andere Flixtrain, Westbahn (Oostenrijk), Leo Express (Tsjechië), RegioJet (Tsjechië), en Nuovo Trasporto Viaggiatori – het bedrijf achter Italo (Italië). De koepelorganisatie uitte eerder kritiek op de voorgenomen fusie tussen Thalys en Eurostar en op de toekenning van subsidie voor de nachttrein naar Oostenrijk.
This post was last modified on 2 mei 2021 18:02
Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…
Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…
Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…
Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…
Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…
Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…