Foto: Ronald Tilleman
In het kader van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) wordt station Utrecht Centraal omgebouwd tot een ‘doorstroomstation’: Na de ombouw dreigt er meer trillingshinder voor omwonenden. Goederentreinen spelen daarbij een belangrijke rol. Een lagere snelheid van goederentreinen kan de hinder beperken.
Maar, zo stelt de commissie m.e.r., snelheidsverlaging van goederentreinen zijn onvoldoende onderzocht. Weliswaar kan een snelheidsverlaging of stiller materieel niet worden afgedwongen, maar door dat argument is de commissie niet overtuigd. De commissie deed het onderzoek op verzoek van staatssecretaris Mansveld.
Mansveld wil het spoorwegstation Utrecht Centraal ombouwen tot Doorstroomstation Utrecht (DSSU). Doel van deze ombouw is de capaciteit, kwaliteit en robuustheid van de railinfrastructuur rond Utrecht Centraal te vergroten. Daardoor kunnen meer treinen over het spoor door Utrecht gaan rijden.
Foto: archief / Betuweroute
This post was last modified on 28 oktober 2016 11:26
De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij…
Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…
Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…
Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…
Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…
Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…