Snelheid treinen aangepast in veilige Drontermeertunnel

Treinen rijden nu geregeld met snelheden van 80 tot 120 kilometer per uur door de Drontermeertunnel, terwijl de tunnel is ontworpen voor een snelheid van 200 kilometer per uur. Machinisten passen op de Hanzelijn nu vaak bij de tunnel hun snelheid aan, omdat een deel van de treinreizigers last krijgt van hun oren.

Dat komt door het drukverschil dat ontstaat als de trein de tunnel inrijdt. Dat mensen last hadden, werd direct na de opening van de nieuwe spoorlijn in 2012 al bekend. Nu blijkt dat machinisten daar rekening mee houden. ProRail laat donderdag echter weten dat de tunnel wel degelijk "ruimschoots voldoet´´ aan alle normen, zo blijkt uit tests. Er is dan ook geen gevaar en ook is er geen sprake van "structurele vertraging´´ op de lijn, aldus de woordvoerder. De last die mensen hebben is "vergelijkbaar met het opstijgen van een vliegtuig of het rijden door de bergen´´.

De maximumsnelheid door de tunnel is momenteel 140 kilometer per uur, omdat treinen nog niet zijn uitgerust met ERTMS. "Machinisten remmen bij de tunnel op eigen initiatief af tot 80-100 kilometer per uur", citeert De Telegraaf een woordvoerder van ProRail. Volgens het ANP meldt de spoorbeheerder dat de treinen nu soms 120 kilometer per uur door de tunnel rijden.

De Hanzelijn, en ook de Drontermeertunnel is ontworpen voor 200 kilometer per uur. Maar als gevolg van de krappe boogstraal van de Hanzelijn bij Kampen zal de dienstsnelheid op ongeveer 160 kilometer per uur liggen. Althans, als treinen voorzien zijn van ERTMS en niet op eigen initiatief afremmen.

ProRail en NS kijken of ze van de ervaringen in de Drontermeertunnel kunnen leren met het oog op "toekomstige ontwikkelingen op het spoor, zoals voor de plannen om de snelheid te verhogen op spoorlijnen.´´

Tweede Kamerlid Carla Dik van de ChristenUnie heeft vragen gesteld aan staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur over constructiefouten die gemaakt zouden zijn bij de aanleg van de tunnel, meldt ze naar aanleiding van een bericht in De Telegraaf. 

Foto: Koninklijke trein bij de opening van de Hanzelijn, (c) Stefan Verker. 
Tekst: (c) Treinreiziger.nl / ANP

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

2 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

2 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

3 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

3 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

3 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

4 dagen terug