Senioren treinkaartjes niet verlengd: reizigers ontevreden

Treinreizigers reageren teleurgesteld op de beslissing van NS om de senioren treinkaartjes niet in geldigheid te verlengen. Zeventig plussers krijgen van het RIVM het advies om het OV te mijden. NS stelt echter dat reizen per trein veilig is, en reizigers zelf kunnen kiezen om wel of niet te reizen.

Opzeggingen

Veel reizigers hebben geen begrip voor de opstelling van NS. Binnen 24 uur ontving Treinreiziger.nl meer dan honderd boze reacties. “De niet-gebruikte keuzedagen moeten dan door NS gecompenseerd worden” reageert Anne-Marie Merjenberg bijvoorbeeld. Hans van Dongen is ook ontevreden en roept NS op terug te komen op het besluit. “NS, jullie moeten snel terugkomen op het besluit anders gaat dat heel veel opzeggingen opleveren” reageert Hans.

Dat het besluit van NS tot in elk geval enkele opzeggingen gaat leiden, lijkt zeker. Esther Koene zegt bijvoorbeeld dit te gaan doen. “Ik heb dit jaar nog niet een keer met de trein gereisd. Heb ook mijn vrijekeuzedagen nog allemaal en zelfs die tot maart geldig waren niet gebruikt. Advies netjes opgevolgd en dit is dus de beloning voor goed gedrag” stelt Esther. Ook tal van andere reizigers laten weten te gaan opzeggen, of dat al gedaan te hebben. “Ook wij hebben ons abonnement opgezegd en er nog geen seconde spijt van gehad” zegt Nel Goedemans bijvoorbeeld.

Begrip

Het overgrote deel van de mensen heeft geen begrip voor het besluit van NS, maar er zijn ook mensen die het voor het spoorbedrijf opnemen. “Wat een hoop gezeur over € 26” reageert Carl Nout op Facebook. Hij vervolgt: “Ik heb sinds kort ook mijn abonnement overgezet naar NS Flex, maar de eerste paar maanden ging dat niet dus ik heb ook betaald voor een abonnement waar ik niks mee kon. Jammer maar helaas, maar om daar nou zo’n ophef over te maken? Dat is het risico van een abonnement afsluiten, als je gewoon elke keer een kaartje koopt heb je daar geen last van.”

Ook onder het artikel van Treinreiziger.nl wordt fors gediscussieerd. “Zeuren, zeuren, zeuren” reageert een lezer die zich Brabo noemt. Dries Molenaar vindt het nogal wrang dat bedrijven maar moeten blijven opdraaien voor iets wat gewoon de mensen treft. “Wat coulance is dan vriendelijk, maar gewoon voor een jaar de kosten bij het bedrijf laten is volkomen op hol geslagen”.

Ook bij Rover veel klachten

Niet alleen bij Treinreiziger.nl komen veel reacties binnen over het verlopen van de keuzedagen, ook bij reizigersvereniging Rover. “Dit is op dit moment één van de meest gehoorde klachten bij ons” laat Sanne van Galen namens de vereniging weten. Rover vindt dat NS zich flexibeler zou mogen opstellen naar alle abonnementhouders, maar stelt ook dat reizigers formeel nergens aanspraak op kunnen maken.

This post was last modified on 30 december 2020 23:21

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

2 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

3 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

4 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

4 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

4 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

5 dagen terug