Schiphol stapt naar de rechter om ov-staking

Luchthaven Schiphol stapt naar de rechter om een door vakbonden aangekondigde staking op het spoor volgende week. Volgens vakbond FNV eist Schiphol dat de luchthaven geen last krijgt van de werkonderbreking bij NS woensdagochtend. Werknemers van de spoorvervoerder leggen het werk dan urenlang neer om actie te voeren voor een nieuwe regeling waarmee mensen met zwaar werk vervroegd kunnen stoppen met werken.

Cruciale rol

Schiphol bevestigt een kort geding te hebben aangespannen. Daarmee wil de luchthaven afdwingen dat tussen Amsterdam Centraal en Schiphol een “minimale treinverbinding” in stand blijft als NS-medewerkers van 04.00 tot 08.00 uur staken.

“Met het vliegverkeer op Schiphol is het een komen en gaan van duizenden aankomende en vertrekkende reizigers en medewerkers. Ook tussen 04.00-08.00 uur. Het ov heeft een cruciale rol in de goede en veilige bereikbaarheid van Schiphol”, schrijft de luchthaven.

Voldoende tijd

FNV zegt de eisen “vierkant naast zich neer” te leggen en vindt dat het grondrecht op staken zwaar moet wegen. Vakbonden organiseren komende week meerdere stakingen omdat ze een permanente zwaarwerkregeling willen die mensen met een fysiek of mentaal zwaar beroep de mogelijkheid geeft vroeger met pensioen te gaan. De huidige regeling loopt eind volgend jaar af.

Henri Janssen, bestuurder van FNV Spoor, vindt ook dat reizigers en bedrijven ruim de tijd hebben gehad om zich voor te bereiden op de acties. Dat de staking komt, was al enkele weken bekend.

Eerdere rechtszaak

In het verleden stapte Schiphol eerder met succes naar de rechter om een minimale dienstregeling af te dwingen. Toen werd er echter een hele dag gestaakt. 11 september is er een staking aangekondigd bij zowel NS als het stads- en streekvervoer tot 8:00 uur ‘s ochtends.

In sommige landen, zoals Frankrijk en Italië, geldt er een wettelijke eis voor een minimale dienstregeling. In Italië is dat alleen op maandag t/m zaterdag, komende zondag (8 september) wordt er ook in Italië gestaakt.

This post was last modified on 8 september 2024 21:03

Share

Recent Posts

Trein Lelystad – Brussel wordt EuroCity Direct

De nieuwe snelle trein tussen Lelystad, Amsterdam Zuid en Brussel Zuid gaat EuroCity Direct heten.…

11 uur terug

Afscheidsinterview: “Ik dacht dat je Railforum kon opheffen”

Je hebt haar naam misschien wel nooit gehoord. Maar in de railsector is ze de…

2 dagen terug

September 2025 start dagelijkse budgettrein Berlijn

GoVolta zegt in september 2025 van start te gaan met de dagelijkse lowbudgettrein van Amsterdam…

2 dagen terug

Minder door rood na plaatsing flitscamera’s

De nieuwe flitscamera’s bij spoorwegovergangen lijken het gewenste effect te hebben. Sinds de eerste camera’s…

3 dagen terug

Treinkaartjes: hoe duur is duur?

De dure treinkaartjes. Er wordt veel over gesproken en geschreven, maar hoe duur zijn die…

5 dagen terug

Onderzoek naar voordelig ov-kaartje

Het NL-ticket lijkt van de baan nu het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) heeft besloten…

6 dagen terug