Schiphol: Noord/Zuidlijn doortrekken moet. Maar per wanneer?

Het openbaar vervoer rond Schiphol moet uitgebreid worden. Dat stelt president-directeur Dick Beschop van Schiphol tijdens zijn nieuwjaarstoespraak. Daarin stelde hij ook dat de Noord/Zuidlijn moet doorgetrokken worden naar Schiphol en Hoofddorp.

Moeilijkste gedeelte al gedaan

“De vraag moet niet zijn of er ooit een Noord/Zuidlijn (naar Schiphol, red.) nodig is, maar hoe snel wij deze kunnen realiseren. Het moeilijkste gedeelte is al gedaan tenslotte”, aldus de topman in zijn toespraak. Door de Noord/Zuidlijn door te trekken moet er op het gewone spoor meer ruimte komen voor bijvoorbeeld internationale treinen.

Iets meebrengen

Volgens president-directeur werken NS, ProRail en de Vervoerregio Amsterdam aan een plan van aanpak. De betrokken partijen hebben eind vorig jaar overeenstemming bereikt over de wens om de vorig jaar geopende metrolijn door te trekken, vertelde Benschop. Volgens de topman ligt er een eerste strategie bij de politiek in Den Haag en wordt de komende tijd verder gesproken over verdere invulling, zoals het kostenplaatje. “We willen niet alleen ons handje ophouden, maar ook iets meebrengen. Een soort ‘offer you can’t refuse’.”

Wethouder Amsterdam

De Amsterdamse wethouder Sharon Dijksma bevestigt tegenover Het Parool dat de hoofdstad het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar de luchthaven in Den Haag bepleit. “Het klopt dat Amsterdam met een aantal partijen, waaronder Schiphol en NS, in gesprek is over de verbetering van de verbinding van de (zuid)westkant van Amsterdam richting Schiphol, inclusief het verkennen van het doortrekken van de Noord/Zuidlijn”, zegt zij desgevraagd.

Airportsprinter

NS-topman Roger van Boxtel erkende vorige maand dat station Schiphol een groeiend probleem is. “Als we internationaal treinverkeer willen stimuleren, is voldoende capaciteit rond dat knooppunt cruciaal. We bieden aan om daar acht keer per uur een speciale airportsprinter in te zetten naar Amsterdam Centraal”, vertelde de NS-topman toen aan De Telegraaf.

Overlast

Vorig jaar verwerkte Schiphol een recordaantal reizigers: 71 miljoen. Dat zorgt ook voor een enorme toename van het aantal klachten omtrent geluidshinder. Het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) kreeg in 2018 11.500 meldingen, drie keer meer dan het jaar ervoor. De topman van Schiphol beloofde echter het vertrouwen van de bewoners te zullen gaan terugwinnen. “Wij zullen maatregelen nemen in het belang van bewoners”, zei hij. “Daarmee wil ik muren afbreken en bruggen slaan. Bijvoorbeeld tussen beleving en berekening van geluid, en tussen meten en rekenen. Wij zullen actief hinder beperken en investeren in leefbaarheid, in samenwerking met onze buurgemeenten.”

© Treinreiziger.nl / ANP

This post was last modified on 11 januari 2019 16:34

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

4 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

4 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

5 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

5 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

5 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

6 dagen terug