De Zwitserse spoorwegen (SBB) hebben bij treinbouwer Stadler 29 snelle nieuwe Euro City treinstellen besteld. De nieuwe treinen zullen een maximale snelheid van 250 kilometer per uur halen en zullen worden ingezet vanuit Zwitserland naar Italië, Duitsland en Oostenrijk. Volgens Stadler wordt het de eerste hogesnelheidstrein met lage vloer van de wereld.
Stadler heeft de opdracht via een openbare aanbesteding binnengehaald. Met de opdracht is een bedrag van bijna 1 miljard Zwitserse frank gemoeid. De nieuwe treinen worden 11-delig en 200 meter lang. Stadler heeft nu al diverse treinen gemaakt in het segment tot en met 200 kilometer per uur, maar nog geen treinen in het segment tot 250 kilometer per uur.
Alhoewel Stadler in een persbericht spreekt over een maximumsnelheid van 250 kilometer per uur, ligt de echte maximumsnelheid waarschijnlijk op 249 kilometer per uur. "Als de trein 250 km/h zou rijden, dan zou hij in een ander toelatingsregime vallen. Daar heeft Stadler nu geen belangstelling voor" vertelde Erik van der Staak van Stadler vorig jaar aan Treinreiziger.nl. Hij gaf toen ook aan dat de SBB in de race was voor deze opdracht en sprak toen over een maximumsnelheid van 249 kilometer per uur.
De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij…
Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…
Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…
Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…
Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…
Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…