fbpx

Sancties voor Arriva vanwege trein- en busuitval door personeelstekort

De provincie Limburg legt vervoerder Arriva sancties op om het uitvallen van ritten van treinen en bussen als gevolg van personeelstekort. De Limburgse gedeputeerde Maarten van Gaans-Gijbels spreekt dinsdag in een brief aan de Limburgse Staten van “verwijtbare rituitval”, en dat heeft hij ook aan Arriva laten weten.

Personeelstekort

Voor de uitgevallen ritten zal de provincie geen exploitatiebijdrage beschikbaar stellen. Ook stelt de provincie Arriva een boete in het vooruitzicht. Een beslissing over de hoogte van de vervallen exploitatiebijdrage en de eventuele boete wordt volgend jaar genomen.

Net als de NS kampt Arriva onder meer met een tekort aan machinisten. Een maand geleden werd al duidelijk dat een aantal ritten in Zuid-Limburg niet kon worden uitgevoerd. Arriva hoopte dat deze uitval zich tot de zomer zou beperken omdat veel personeel dan met vakantie is. Deze vakanties kwamen bovenop het hoge ziekteverzuim door corona met een aantal langdurig zieken. Ook waren de opleidings- en examenmogelijkheden voor personeel tijdens corona uitgesteld.

Machinisten in opleiding

Inmiddels is echter duidelijk dat het tekort aan personeel ook na de zomervakantie speelt. Tot ten minste 5 november zal deze situatie voortduren, aldus Arriva. Volgens de provincie is 5 november de dag waarop nieuwe machinisten hun opleiding kunnen afronden.

Na de zomervakantie wordt gestart met een aangepaste dienstregeling. Daarmee hoopt Arriva uitval op het laatste moment te kunnen voorkomen. Reizigers weten dan in ieder geval waar ze aan toe zijn, aldus de provincie. Tegelijkertijd is Arriva bezig met een uitgebreide wervingscampagne, onder meer door werving op straat.

Probleem is wel dat het overgrote deel van de kandidaten voor machinist in opleiding snel afvalt of de opleiding niet afmaakt. Dat komt volgens de provincie omdat aan machinisten omwille van de veiligheid steeds hogere eisen worden gesteld en de krapte op de arbeidsmarkt erg groot is.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

0 0 stemmen
Artikel waardering
21 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Erno-Berk
1 jaar geleden

Ik vraag mij af of het niet gewoon beter is om de korttrajectdiensten Nijmegen-Venray helemaal te schrappen en de sneltrein Maastricht-Heerlen-Aachen in de daluren enkel tussen Heerlen en Aachen te laten rijden, zolang Arriva nog te maken heeft met personeelstekorten. Zodoende kun je wel alle stations in Limburg 2x per uur bedienen.

Ook in andere regio’s kan er wellicht wat gesneden worden. In het noorden kunnen wellicht de sneltreinen enkel in de spits rijden, zwakke lijnen als Almelo-Hardenberg, Groningen-Roodeschool en Arnhem-Tiel enkel in de spits een halfsuurdienst en daarbuiten een uursdienst. In weekenden op de meeste spoorlijnen een uursdienst hanteren in plaats van een halfuursdienst.

In Gelderland kan ‘s avonds en in het weekend op Zutphen-Winterswijk en Terborg-Winterswijk eenmaal per uur een trein rijden in plaats van ieder half uur. Zodoende kun je op drukke lijnen ieder half uur een trein laten rijden en op rustige lijnen ieder uur een trein laten rijden, zonder dat er nog meer treinen uitvallen.

Realisme graag
1 jaar geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

2x per uur tussen Nijmegen en Venray geeft als d scholen weer zijn begonnen gewoon capaciteitsproblemen.

Verder betalen de Provincies voor bepaalde vastgelegde frequenties, dat is heel anders dan in de concessie van NS waar nauwelijks eisen aan de frequenties worden gesteld. En die Provincies blijven niet betalen als de helft van de afgesproken treinen niet rijdt.

Daarnaast wat je doe je met alle personeel dat je dan overhoudt? In het noorden en het oosten is het personeelstekort maar heel klein, als je dan de helft schrapt zitten die machinisten niets te doen in de kantine.

Erno-Berk
1 jaar geleden
Antwoord aan  Realisme graag

Misschien is het handiger om langere treinen op Nijmegen-Roermond in te zetten (meer gekoppelde GTW’s in plaats van enkele GTW’s en ook LINT-treinen die de hele route Nijmegen-Roermond gaan rijden).

Verder moet je in deze tijd gewoon kritisch kijken of het überhaupt nut heeft om in de daluren en het weekend hoogfrequent op rustige te gaan rijden. Personeel is schaars en je kunt beter op drukke verbindingen meer treinen gaan rijden die wel gevuld zijn, dan op rustige verbindingen per sé 2x-4x/uur een trein die erg mager gevuld is. Dat is zonde van de personeelsinzet die gewoon verspild wordt.

Ik zie ook liever dat in Zeeland de Sprinter weer verdwijnt en dat ook op Leeuwarden-Meppel de Sprinter in de daluren en het weekend verdwijnt. Op beide lijnen rijdt dan 2x per uur een Intercity die op alle stations stopt. Ook lijnen als Roosendaal-Dordrecht en Arnhem-Ede moeten in de daluren weer naar een uursdienst om personeel te besparen.

Arriva-Personeel in Noord- en Oost-Nederland dat boventallig wordt, zou of naar de bus moeten, of naar de NS moeten, of naar Keolis moeten, of naar de Duitse trein moeten waar wel tekorten zijn aan personeel.

Brabo
1 jaar geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Wat een dwaas verhaal.

Limlander
1 jaar geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

De treinen Roermond-Nijmegen rijden in de spits al met twee of drie stellen.

Eef
1 jaar geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Gronongen-Roodeschool is vergeleken met andere lijnen in het noorden juist geen zwakke lijn. Veel drukker dan de lijn naar Delfzijl bijvoorbeeld.

Erno-Berk
1 jaar geleden
Antwoord aan  Eef

Dat verbaasd mij, de lijn naar Roodeschool kent hele kleine dorpen, de lijn naar Delfzijl bedient de grotere plaats als Appingedam en Delfzijl. Dan zou je verwachten dat de lijn naar Delfzijl drukker is dan de lijn naar Roodeschool. Al met al, moet je gewoon kritisch kijken in deze tijden of het rijden met halfuursdiensten in de daluren en het weekend überhaupt nuttig is en niet dat je met lege treinen gaat rijden. Dat is zonde van de personeelsinzet waarbij je personeel ook kan inzetten op drukke verbindingen waar wel behoefte is aan een halfuursdienst of kwartiersdienst.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Volgens mij zijn het allemaal verschillende concessies, met verschillende aanbesteders. Je kunt niet tegen de een provincie zeggen dat je je niet aan de afspraken/concessie gaat houden, door personeel in te zetten in een andere gebied, omdat de concessieverlener aldaar veel strenger is.

Volgens mij zijn het vooral de scholieren die de lijn van/naar Roodeschool veel drukker maken. Die (ook bijvoorbeeld voor het gebied tussen Winsum en Lauwersoog) zijn veelal aangewezen op onderwijs in Groningen, terwijl Appingedam en Delfzijl zelf brede scholengemeenschappen kennen. In de ochtendspits is het standaard gewoon staan tussen Winsum en Groningen.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Op de lijn naar de Eemshaven rijden in de spits treinen van 5 of 6 bakken met additioneel nog extra spitstreinen.

martinistadjer
1 jaar geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Er is naar Delfzijl ook nog een goede busverbinding.
Bovendien vind ik dat een trein minimaal een halfuursdienst moet hebben, anders jaag je de reizigers helemaal weg.

Baardstaart
1 jaar geleden

Kijk de provincie Limburg zit erop en voor een schijntje van de puinhoop dan die van de NS nemen ze al maatregelen. Wellicht moet de landelijke overheid hier eens een keer van leren. Juist de kwaliteit van concessies in de provincies liggen juist veel hoger omdat de provincie hier wel werk van maakt en wel graag zien dat mensen met het OV gaan.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Juist! Lijkt me goed dat de overheid de prestaties (bijvoorbeeld bij stremmingen/vervangend busvervoer/uitvallende trein) en het inkrimpen van de dienstregeling eens strak langs de vereisten en beloften die voortkomen uit de concessie hoofrailnet legt. Doet de overheid dat niet zelf, dan doet een andere partij die interesse heeft in de concessie het wel. Met potentieel veel grotere gevolgen voor NS.

Het vervoer op de lijn Roosendaal-Zwolle voldoet bijvoorbeeld al zeker een maand niet aan de vereisten die de concessie stelt. De overheid grijpt niet in. Als Arriva (of enige andere serieuze spoorwegonderneming in Europa) trek krijgt in de exploitatie van de lijn, dan denk ik dat die partij een goede kans maakt via de rechter.

Johan
1 jaar geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Je haalt me de woorden uit de mond, Baardstaart.

martinistadjer
1 jaar geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Volledig mee eens!
Bovendien is het concurrentievervalsing, immers NS krijgt geen boetes de overige vervoerders wel.

abracadabra
1 jaar geleden

Toch raar: veel mensen roepen hier dat conducteur een luizenbaantje is dat goed betaald. Waarom kunnen ze dan niet genoeg conducteurs krijgen? Of gaat het alleen om machinisten?
Onregelmatige werktijden? Asociale reizigers? Treinspringers?

Realisme graag
1 jaar geleden
Antwoord aan  abracadabra

Waarom is er een tekort aan conducteurs? NS heeft twee jaar lang helemaal niemand aangenomen terwijl er in die tijd wel veel conducteurs met pensioen zijn gegaaan. Et zijn sollicitanten genoeg maar die moeten nu eerst nog opgeleid geworden.

Antoine BERBEN
1 jaar geleden

Volgens mij gaat dit onderwerp over ARRIVA in Limburg en niet over ARRIVA elders en al helemaal niet over NS.
Het besparen op de Maaslijn is een onzinnig voorstel omdat deze lijn al langer ernstig onder druk staat vanwege het al jaren stijgend aantal reizigers. Bovendien start binnenkort de universiteit weer en die is ook goed voor veel reizigers.
Het is prima dat de provincie nu reageert, immers ARRIVA behoort zelf voor voldoende personeel te zorgen als het wil blijven voldoen aan de voorwaarden van de concessie.
CORONA is geen excuus meer.
Dus ik heb absoluut geen medelijden met ARRIVA, men lost het probleem zelf maar op met voldoende personeel of men huurt het extern maar in.

Erno-Berk
1 jaar geleden
Antwoord aan  Antoine BERBEN

Corona zorgt voor een structureel hoger ziekteverzuim helaas en ik denk dat we toch fors moeten inzetten op thuiswerken en thuisonderwijs om de treinen te ontlasten.

Roel
1 jaar geleden

Arriva limburg stuurt voor alle extra ritten buiten de concessie om, extra kostenfacturen. Daar is Arriva uitermate bedreven in.
Dus mij lijkt het logisch dat de provincie Limburg ook een factuur stuurt voor het niet nakomen van ritten die vermeld staan in de concessie.
Dat is een gewone gang van zaken in een bedrijfsmatige overeenkomst.
Dus heel goed dat de provincie Limburg hier scherp op acteert. Ook in belang van de reiziger.

CK
1 jaar geleden
Antwoord aan  Roel

Was I&W maar zo bedreven in het toepassen van de boeteclausule tegenover de NS… In het afgelopen halfjaar zijn er talloze voorwendselen voorbij gekomen: van het niet leveren van vervangend busvervoer naar wanprestaties.

Tom
1 jaar geleden

Niet alleen in Limburg wordt Arriva beboet, maar ook in Groningen:
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/951976/provincie-bestraft-arriva-voor-uitgevallen-treinritten