Rover wil opheldering NS over weghalen kaartautomaten

Rover vraagt opheldering aan NS over het weghalen van kaartautomaten op stations. Doordat er steeds meer kaartautomaten verdwijnen, ontstaan soms lange rijen bij resterende kaartautomaten, zo meldt de vereniging. Reizigers dreigen hierdoor eerder de trein te missen.

Rover constateert dat NS de laatste weken veel kaartautomaten heeft verwijderd. De reizigersvereniging heeft hierover uit heel Nederland meldingen ontvangen. Het betreft onder meer stations Zoetermeer, Delft, Rotterdam Centraal, Deventer, Woerden, Maarn, Nieuwekerk ad IJssel, Den Bosch, Goes, Nijmegen, Boxmeer, Amersfoort Schothorst, Arnhem Velperpoort en Leiden Centraal.

Rover ziet door de verdwenen kaartautomaten de overlast bij reizigers toenemen. Zo ontstaan er langere rijen bij de resterende automaten of moeten reizigers hiervoor omlopen. Hierdoor lopen reizigers weer een grotere kans op het missen van de trein. “Het is nog helemaal niet zo ver dat de papieren kaartjes zijn afgeschaft. Wij vinden het prima dat het gebruik van de OV-chipkaart wordt gestimuleerd, maar dit moet niet ontaarden in een situatie waarin NS zijn klanten die een kaartje willen kopen het leven zuur gaat maken”, schrijft Rover aan NS. “Bovendien hebben ook gebruikers van de OV-chipkaart de kaartautomaat nodig voor transacties, servicehandelingen en informatie. In het kader van het verchippen van keuzedagen (geen keuze van de reiziger maar van NS) worden de betreffende reizigers juist vaker naar de kaartautomaat gestuurd.”

Vorig jaar won Dennis Jongen de Spoorprijs met het idee om via de kaartautomaat ook reisinformatie te geven. NS reageerde toen dat dit tot te lange wachtrijden zou kunnen leiden, omdat ook na overgang na de ov-chipkaart de kaartautomaat nodig blijft. Het is daarom opmerkelijk dat op sommige stations kaartautomaten verdwijnen.

Rover vindt dat de kaartautomaat op het station onderdeel uitmaakt van een basisservice die NS aan de reiziger zou moeten bieden. Rover heeft NS een overzicht gestuurd van de binnengekomen klachten en wil snel in gesprek over het weghalen van de automaten.

This post was last modified on 7 januari 2019 21:55

Share

Recent Posts

Zuid-Holland wil een landelijke centrale voor reishulp in ov

De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij…

5 uur terug

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

4 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

4 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

5 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

5 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

5 dagen terug