Rover wil compensatie voor gestrande Thalys-passagiers

Treinreizigers die deze zomer met de Thalys strandden, moeten daarvoor compensatie krijgen, als het aan reizigersvereniging Rover ligt. De organisatie roept samen met het Belgische TreinTramBus in een brief aan Thalys en NS International op om de extra gemaakte kosten van reizigers te vergoeden en maatregelen te nemen om herhaling te voorkomen.

Excuses

Dinsdag heeft topman Jacques Damas van Thalys in een mail zijn verontschuldigingen aan de gestrande reizigers aangeboden. Door een aantal incidenten zijn er deze zomer veel treinen uitgevallen en zaten mensen lang vast in de trein. Half juli strandde een trein door een technisch probleem als gevolg van de hitte. De airco deed het in de trein ook niet meer en de passagiers konden de trein niet verlaten, waarop sommige mensen de ruiten insloegen.

Rover schrijft dat “pech met de trein altijd kan voorkomen”, maar vindt dat het vervolgens aan het vervoersbedrijf is om de gestrande reizigers te helpen. Meerdere mensen zouden zich bij de reizigersvereniging gemeld hebben met de klacht dat ze zelf ander vervoer of een hotelovernachting hebben moeten regelen. Daarnaast was de reisinformatie onduidelijk.

Lot overgelaten

Ook Treinreiziger.nl heeft soortgelijke verhalen gehoord. Thalys heeft geen poging gedaan om de duizenden gestrande reizigers hotels aan te bieden. Wel werd er een trein klaargezet, waar men kon overnachten. “Er zijn reizigers die met zes uur vertraging na middernacht in Brussel aankwamen. Die zouden overstappen op de intercity naar Nederland, maar die was natuurlijk al lang en breed weg. Reizigers werden vervolgens aan hun lot overgelaten” constateert redacteur Hildebrand van Kuijeren. Sommige reizigers besloten vervolgens voor honderden euro’s een taxi te nemen, omdat alle hotels vol waren.

Ook Rover meldt dat de reizigers niet de hulp gekregen waarop ze volgens de wetgeving recht hadden, maar is het ook Thalys’ “morele plicht” om alle kosten te vergoeden. Volgens Thalys krijgen de zwaarst getroffen passagiers “een genereuze compensatie” aangeboden. Ook is de dienstregeling vanwege de problemen versoberd en worden de treinen vaker onderhouden.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 13 augustus 2022 10:06

Share
Tags: Thalys

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

2 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

3 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

3 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

4 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

4 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

5 dagen terug