fbpx

Rover vreest kabinetsbeleid en waarschuwt voor duurder treinkaartje

Treinkaartjes worden mogelijk tien procent duurder, doordat de spoorbelasting omhoog gaat. Dat verwacht de reizigersvereniging Rover. De organisatie noemt de voornemens van het kabinet rondom verkeer en vervoer ´zeer onevenwichtig en onvoldoende doordacht´. 

Rover maakt zich ernstig zorgen om de ´dreigende vervoersarmoede voor reizigers in het openbaar vervoer´. Het nieuwe kabinet zou vooral de belangen van automobilisten dienen en het ov bezuinigingen en tariefsverhogingen opleggen. De vereniging heeft daarom dinsdag een brandbrief aan de Tweede Kamer geschreven.

De NS bevestigd dat als de geplande hogere gebruikersvergoeding door gaat, dat daardoor de treinkaartjes onvermijdelijk duurder zullen worden. ´´Al komen wij op iets meer dan 4 procent uit. Die 10 procent van Rover lijkt ons wat aan de hoge kant´ aldus een woordvoerder.

Bezuinigingen
Maar volgens Rover staat het regeerakkoord ook vol met andere bezuinigingen op het openbaar vervoer. Zo wordt op het stads- en streekvervoer vijf procent bezuinigd, maar dat is volgens Rover niet nodig als efficiënter wordt gewerkt. 

Aanbesteding
Het lokale ov in de belangrijkste centra van de Randstad zou het zwaarst worden getroffen vanwege de beoogde aanbesteding van het openbaar vervoer in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Dit moet 120 miljoen euro aan bezuinigingen opleveren, volgens Rover een ´volstrekt irreëel´ bedrag, dat niet is onderbouwd. 

Kritiek
Eerder maakte de Haagse vervoerder HTM al bezwaar tegen de kabinetsplannen. Zij noemde de geplande aanbestedingen op dit moment onverstandig en economisch onwenselijk. De HTM is al bijna 150 jaar actief in Den Haag en is bang dat aanbestedingen voor korte periodes de kwaliteit niet verbeterd. "Het stoeien om een kortstondige vergunning en de huidige aanbestedingsmethodiek leveren niet de bijdrage aan mobiliteit die het Stadsgewest Haaglanden ambieert", zo zei HTM directeur Le Clercq eerder.

Voorstanders
Toch leveren de plannen niet alleen kritiek. De private bedrijven (Connexxion, Arriva, Veolia en Syntus) verenigd in Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN) zijn uiteraard voor de plannen. Zij hopen nu de stedelijke concessies te kunnen binnenhalen.
Maar niet alleen FMN is voorstander van het aanbesteden van het OV in grote steden. Oud-minister Karla Peijs (CDA) stelde begin deze maand tijdens Mobiliteitspoort dat ook de overige drie grote steden moeten meedoen. “Ik verwacht dat de biedende partijen gemakkelijker komen tot een comfortabel openbaar vervoer dat qua frequenties en aansluitingen aanspreekt bij de reizigers. En dat voor de beste prijs", aldus Peijs.

KNV reageerde direct na het coalitieakkoord positief op de kabinetsplannen. Eerder liet het KNV echter weten dat bezuinigingen in het OV tot meer files hebben geleid.

NOS: Strijd om openbaar vervoer grote steden losgebarsten