Rover: Volledige dienstregeling zo snel mogelijk hervatten

Reizigersclubs roepen Den Haag op haast te maken met de besluitvorming rond het openbaar vervoer. Dat schrijft De Telegraaf. “De dienstregeling moet zo snel mogelijk weer 100 procent worden”, vindt Rover-directeur Freek Bos.

De directeur vervolgt: “Die extra capaciteit geeft gelijk de nodige lucht aan reizigers, die dan zelf betere ritkeuzes kunnen maken. Materieel en personeel zijn al voldoende beschikbaar, dus waarop wachten we?”

Mondkapjes

Vervoerders en reizigersorganisaties zijn eensgezind wat betreft mondkapjes. Anderhalve meter afstand in het OV is praktisch onhaalbaar. Roger van Boxtel (NS), Anne Hettinga (Arriva), Pier Eringa (Connexxion) en de grote stadsvervoerders GVB, RET en HTM trekken één lijn, samen met de metropoolregio’s en provincies. Ook reizigersorganisaties staan hier achter.

Als mondkapjes nodig zijn om het OV weer geleidelijk in de hoogste versnelling te schakelen, dan moet dat volgens Rover maar zo zijn. “En als vervoerders extra kosten of gaten in hun begroting hebben, moeten ze bij de overheid aankloppen. Daar heeft de reiziger niets mee te maken.”

Reizigersorganisatie Voor Beter OV ziet in mondkapjes een noodzakelijk kwaad. “Ik geloof niet echt in het medisch nut, maar als op die manier reizen in het ov weer mogelijk is, het zij zo. Die anderhalve meter gaat het hier in ieder geval niet worden”, stelt voorman Rikus Spithorst vast.

Experimenten op zes stations

NS en ProRail zijn intussen aan het experimenteren met oplossingen in de trein en op zes stations om het gevaar van besmetting te verkleinen. Door middel van borden en pictogrammen worden reizigers onder meer opgeroepen op de stations en in de treinen zo weinig mogelijk aan te raken, liften op stations met niet meer dan twee personen te gebruiken, op de perrons vijf stoeptegels afstand van elkaar te houden en daar zo veel mogelijk rechts aan te houden. Op roltrappen wordt gevraagd vier treden afstand te houden.

De stapsgewijze invoering begint op de stations Arnhem Centraal, Amsterdam Zuid, Utrecht Centraal, Gouda, Culemborg en Groningen Noord. Reizigers worden door mededelingenborden en via omroepberichten gewezen op de coronamaatregelen. Verder worden de stations extra schoongemaakt, zoals bijvoorbeeld deurklinken, drukknoppen en trapleuningen. Ervaringen met de maatregelen worden gedeeld en besproken met andere OV-bedrijven, zodat ze eventueel kunnen worden toegepast op busstations, in metrostations en elders in bussen, trams en metro’s.

Mocht het nodig zijn, dan worden de maatregelen aangepast of volgen extra maatregelen, aldus NS en ProRail. De bedrijven benadrukken dat de boodschap van de OV-sector blijft dat het openbaar vervoer alleen gebruikt moet worden als dat strikt noodzakelijk is, en dus niet voor uitjes.

© Treinreiziger.nl / ANP

This post was last modified on 7 mei 2020 08:17

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

4 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

4 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

5 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

5 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

5 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

6 dagen terug