fbpx
Foto: Stefan Verkerk / Treinreiziger.nl

Rover: Volledige dienstregeling zo snel mogelijk hervatten

Reizigersclubs roepen Den Haag op haast te maken met de besluitvorming rond het openbaar vervoer. Dat schrijft De Telegraaf. “De dienstregeling moet zo snel mogelijk weer 100 procent worden”, vindt Rover-directeur Freek Bos.

De directeur vervolgt: “Die extra capaciteit geeft gelijk de nodige lucht aan reizigers, die dan zelf betere ritkeuzes kunnen maken. Materieel en personeel zijn al voldoende beschikbaar, dus waarop wachten we?”

Mondkapjes

Vervoerders en reizigersorganisaties zijn eensgezind wat betreft mondkapjes. Anderhalve meter afstand in het OV is praktisch onhaalbaar. Roger van Boxtel (NS), Anne Hettinga (Arriva), Pier Eringa (Connexxion) en de grote stadsvervoerders GVB, RET en HTM trekken één lijn, samen met de metropoolregio’s en provincies. Ook reizigersorganisaties staan hier achter.

Als mondkapjes nodig zijn om het OV weer geleidelijk in de hoogste versnelling te schakelen, dan moet dat volgens Rover maar zo zijn. “En als vervoerders extra kosten of gaten in hun begroting hebben, moeten ze bij de overheid aankloppen. Daar heeft de reiziger niets mee te maken.”

Reizigersorganisatie Voor Beter OV ziet in mondkapjes een noodzakelijk kwaad. “Ik geloof niet echt in het medisch nut, maar als op die manier reizen in het ov weer mogelijk is, het zij zo. Die anderhalve meter gaat het hier in ieder geval niet worden”, stelt voorman Rikus Spithorst vast.

Experimenten op zes stations

NS en ProRail zijn intussen aan het experimenteren met oplossingen in de trein en op zes stations om het gevaar van besmetting te verkleinen. Door middel van borden en pictogrammen worden reizigers onder meer opgeroepen op de stations en in de treinen zo weinig mogelijk aan te raken, liften op stations met niet meer dan twee personen te gebruiken, op de perrons vijf stoeptegels afstand van elkaar te houden en daar zo veel mogelijk rechts aan te houden. Op roltrappen wordt gevraagd vier treden afstand te houden.

De stapsgewijze invoering begint op de stations Arnhem Centraal, Amsterdam Zuid, Utrecht Centraal, Gouda, Culemborg en Groningen Noord. Reizigers worden door mededelingenborden en via omroepberichten gewezen op de coronamaatregelen. Verder worden de stations extra schoongemaakt, zoals bijvoorbeeld deurklinken, drukknoppen en trapleuningen. Ervaringen met de maatregelen worden gedeeld en besproken met andere OV-bedrijven, zodat ze eventueel kunnen worden toegepast op busstations, in metrostations en elders in bussen, trams en metro’s.

Mocht het nodig zijn, dan worden de maatregelen aangepast of volgen extra maatregelen, aldus NS en ProRail. De bedrijven benadrukken dat de boodschap van de OV-sector blijft dat het openbaar vervoer alleen gebruikt moet worden als dat strikt noodzakelijk is, en dus niet voor uitjes.

© Treinreiziger.nl / ANP

0 0 stemmen
Artikel waardering
26 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Bert Sitters
4 jaren geleden

Je ziet steeds meer mensen op straat komen. Het aantal auto’s op de weg neemt toe. Lagere scholen gaan weer open. De kappers gaan binnenkort waarschijnlijk weer knippen. Er wordt gespeculeerd over opening van de terrassen.
Het gevolg zal zijn dat Nederland zich meer gaat verplaatsen. NS moet daarop voorbereid zijn.

Johan
4 jaren geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Het gevolg gaat zijn dat we alsnog de uitbraak krijgen die de capaciteit van de ziekenhuizen ver te boven gaat en waarbij honderdduizenden doden gaan vallen. Als daartoe wordt besloten hadden we het virus beter meteen kunnen laten woekeren zonder alle kostbare maatregelen tot nu toe te nemen: Darwin een paar maanden z’n werk laten doen en klaar.

Willen we dat scenario blijven voorkomen, dan moeten we toch echt het reproductiegetal onder de 1 houden en zeker gezien de verslapping van de discipline die nu gaande is, valt er dan tot er een vaccin is weinig te versoepelen.

lezer
4 jaren geleden
Antwoord aan  Johan

Eens: dat we geen Spaanse en Italiaanse toestanden hebben is niet vanwege onze nuchterheid aar dat we door toeval tijdig vergaande maatregelen konden nemen. En waarschijnlijk hebben we nu ook het geluk dat in het voorjaar en zomer de weerstand van het lichaam hoger is.

Hanzeboog2012
4 jaren geleden

ROVER heeft gelijk. Het wordt onwerkbaar om deze sterk uitgedunde dienstregeling te handhaven. Bovendien is de kans groot dat juist dan teveel mensen bij mekaar zitten. Zie een incident met teveel reizigers met een Sprinter tussen Amsterdam – Breukelen – Woerden – Gouda – Rotterdam een aantal weken geleden.

Hopelijk zal het ziekteverzuim bij NS personeel ook niet te hoog zijn. Dat NS forse verliezen lijdt lijk me duidelijk met die lage bezettingsgraad. Dat moet dan maar even.

Als de vaccin tegen coronavirus er is en meer reizigers immuun is tegen Covid – 19 kan NS en andere vervoerders alles weer gaan opbouwen.

dries molenaar
4 jaren geleden

NS zal het zelf wel in de gaten houden. Er is geen marginaal clubje als rovert voor nodig. Ze vertegenwoordigen nog niet één promille van de reizigers. En staan wel in de krant als vertegenwoordiger.

P.Heesakkers
4 jaren geleden

Dus men neemt alle risico’s die hieruit voortkomen voor lief, met het gevolg een tweede golf Coronavirus met meest nare gevolgen??

Wim Lubbers
4 jaren geleden

Zo druk als het was zal het voorlopig niet worden. Een deel van de werknemers en werkgevers vinden thuiswerk best bevallen. Een ander deel waagt zich gewoon niet meer in het OV en pakt ‘veilig’ de auto. Hoe dan ook, NS moet de volledige capaciteit inzetten om optimale afstand te creëren.
Ook in de weekenden graag. Op sommige trajecten laat NS in het weekend willens en wetens ‘halve’ treinen rijden die de hele dag uitpuilen. Dat is nu hopelijk afgelopen.

erno-berk
4 jaren geleden

Begin eerst met de reguliere LUD-dienstregeling waardoor er op de meeste trajecten 2x per uur een sprinter en 2x per uur een Intercity rijdt. Zo kan er ook tussen Den Haag en Eindhoven en tussen Amsterdam Zuid en Zwolle Intercities rijden.

Kees van Sambeek
4 jaren geleden

Utrecht Centraal heeft onder normale omstandigheden al krappe in- en uitgangen aan zowel de centrum- als de Jaarbeurszijde. De reden hiervan is het leiden van de hoofdloopstromen langs de winkels in de stationshal en door Hoog Catharijne. Met name om vastgoedeigenaar Klépierre te spekken zijn er indertijd geen toegangen gemaakt van de Moreelsebrug (voor fietsers en voetgangers, van oost naar west dwars over de sporen) naar de er pal onderliggende treinperrons. Veel reizigers worden daarom opgezadeld met een omweg van vele honderden meters omdat commerciële belangen prevaleren. De coronacrisis is een goede aanleiding om de reizigersstromen te spreiden en daarmee de huidige in- en uitgangen van Utrecht Centraal te ontlasten. Het belang van de volksgezondheid én dat van duizenden OV-gebruikers is bovengeschikt aan het parasitair verdienmodel van Klépierre. Daarom: op korte termijn die ontbrekende trappen aanbrengen, en wel permanent!

Annemiek
4 jaren geleden
Antwoord aan  Kees van Sambeek

Dat is allemaal klinkklare onzin. Die trappen zijn er niet, omdat die brug dan driemaal zo duur werd en er bovendien geen ruimte is voor toegangspoortjes.

Johan
4 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

Het verhaal van Kees van Sambeek klopt toch echt. De gemeente Utrecht wilde die trappen aanleggen bij de bouw van de brug en vond ProRail aan haar zijde, maar de eigenaar van Hoog Catharijne (destijds nog niet Klépierre, detail) maakte bezwaar en kreeg uiteindelijk in 2014 gelijk van de Raad van State. (Uitspraken 201400409/1/R6 en 201400409/2/R6 als je het wilt terugzoeken.) Daarom zijn die trappen er niet gekomen.

dries molenaar
4 jaren geleden
Antwoord aan  Kees van Sambeek

Achteraf trappen bouwen lijkt mij wel een nieuwbouwprojectje van een jaar of 2-3

lezer
4 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Tegenwoordig wel.

dries molenaar
4 jaren geleden
Antwoord aan  lezer

Altijd al. Je moet een plan maken, technisch ontwerp , constructie berekening, vergunning, aanbesteding en dan uitvoering.

lezer
4 jaren geleden
Antwoord aan  lezer

“plan maken, technisch ontwerp , constructie berekening, vergunning, dan uitvoering.”

Een huis gaat sneller. Zie je welk woord ik uit je opsomming heb weggehaald?

Joost2
4 jaren geleden

“En als vervoerders extra kosten of gaten in hun begroting hebben, moeten ze bij de overheid aankloppen. Daar heeft de reiziger niets mee te maken”.

Zo kennen we ROVER weer. Lomp en lekker kort door de bocht.

dries molenaar
4 jaren geleden
Antwoord aan  Joost2

Bejaardenclub, die niet anders gewend zijn dan alles gratis te mogen verwachten.

Silvia
4 jaren geleden

Ik ga.voorlopig niet met de trein reizen, als het weer helemaal veilig is zou ik er graag weer gebruik van maken. Er is namelijk ook een groep mensen die niet.over een auto beschikken. Als.dst niet lukt overweeg ik om alsnog na 40 jaar met het OV gereisd te hebben om een auto aan te schaffen

Baardstaart
4 jaren geleden
Antwoord aan  Silvia

Als je een rijbewijs hebt en je een auto kan veroorloven denk ik dat dit geen verkeerde aanschaf is. Je weet immers niet hoe veilig het OV is met deze mondkapjes en de Corona tijd heeft me geleerd – jammer voor het milieu – dat eigen vervoer inmiddels eigenlijk een must is geworden. Zelf heb ik geen rijbewijs en dus ook geen keus.

René
4 jaren geleden

In Frankrijk is een gezin van 4 personen straks zo’n € 200 per maand kwijt aan mondkapjes. 3 kapjes per dag per persoon á 60 eurocent per stuk. Dat is een flinke kostenpost. Hopelijk gaan wij niet de kant van Frankrijk op. Een alternatief voor mondkapjes zijn bandana’s of een sjaal voor je mond. Later we dit ook intelligent aanpakken!

Baardstaart
4 jaren geleden
Antwoord aan  René

Er moet net als in Belgie een officiele naaipatroon komen, die men thuis met een naaimachine en stof kan maken. Deze zijn uitwasbaar en werken alleen met groepsbescherming. Aka ze beschermen jouw niet, maar je voorkomt dat je een ander besmet.

https://maakjemondmasker.be/

Ik maak me overigens geen illusie dat we ineens in Nederland voldoende mondkapjes hebben, dus ik denk dat deze mondkapjes een kwestie is van huisvlijt.

P. Verheijdt
4 jaren geleden

Geen grotere infectiehaard dan een sjaal voor je mond. Een sjaal, die je naar willekeur met de ene of de andere kant voor je mond wikkelt. 1 keer lekker hoesten en de vuile deeltjes aan de buitenkant vliegen ongecontroleerd rond.

David
4 jaren geleden
Antwoord aan  P. Verheijdt

Een sjaal is zeker niet 100% betrouwbaar, maar het vermindert de kans op verspreiden van infecties enorm. Ik ben benieuwd welk merk sjaal u bedoelt, wat dit klinkt wel heel erg overdreven.

Johan
4 jaren geleden
Antwoord aan  David

Een coronavirusdeeltje is ongeveer 0.0001 mm groot. Een geweven stof heeft mazen in de orde van 0.1 mm doorsnede. Een sjaal tegen het coronavirus is dus in verhouding alsof iemand een emmer doperwten over je heen gooit, terwijl je een hoepel van 5 meter doorsnede boven je hoofd te houdt ter bescherming.

Baardstaart
4 jaren geleden

Ik denk dat alleen mondkapjes niet voldoende zijn. Er is een pakket van maatregelen nodig bevattende uit de volgende zaken…

1) De werk / lestijden dienen beter verspreid te worden opdat de spits ook verspreid kan worden om zo zowel het autoverkeer als het OV te ontlasten. Denk aan spitsblokken van 6:00 – 10:30 en 15:00 – 19:30. Heeft ook consquenties voor dal kortingsabo’s..
2) Mensen, die thuis kunnen werken, zouden een aantal dagen per week moeten thuis werken of thuis lesvolgen.
3) Mensen zonder auto hebben voorrang op het OV. Diegene, die de keus hebben om de auto te nemen dienen bijvoorkeur de auto te nemen. Dit kan je net zo ingieten als het essentiele vervoer van vandaag de dag.
4) Mensen, die op rustige tijden kunnen reizen moeten op rustige tijden reizen. Denk zondag ochtend of ‘s-avonds na 20:00.
5) Speciale 1,5 meter coupe’s voor lichamelijk zwakkeren. Ook daar zijn mondkapjes verplicht, mits het om medische redenen niet kan. Hier kan c.a 50% van de stoelen gebruikt worden en ik denk hier aan c.a 25% van een trein. Toegang met medische verklaring of evt met bijbetalen.
6) Geen staplaatsen en geen haringen in ton vervoer. Dat moet met bovenstaande maatregelen voorkomen worden.

Wim Lubbers
4 jaren geleden

Het gebed van Rover wordt verhoord. Ik citeer NOS Teletekst:
Het openbaar vervoer zal vanaf 1 juni
weer volgens de dienstregeling rijden.
Een ‘niet-medisch’ mondkapje is dan wel
verplicht,omdat het lastig is 1,5 meter
afstand te houden. Ook mag maar 40% van
de plaatsen bezet zijn. Bronnen melden
dat het kabinet dit straks bekendmaakt.

Ik stel voor dat NS en andere vervoerders nu al stoppen met de oproep om alleen te reizen als het echt moet. Al was het maar omdat het nu toch niet meer werkt.