Rover: Volle treinen zonder investering overheid niet op te lossen

De overheid moet meer geld investeren in het openbaar vervoer. Dat is nodig om reizigers op een fatsoenlijke manier te kunnen vervoeren. Dat stelt reizigersvereniging Rover. De vereniging zegt dat alleen meer treinen bestellen niet de oplossing is. Op veel trajecten kunnen geen langere treinen rijden en is er geen ruimte voor extra treinen, legt de vereniging uit. 

Eerder kwam NS en RET al met soortgelijke boodschap. Nu roept ook Rover het nieuwe kabinet op om extra geld te investeren in het spoor te investeren om zo de groeiende mobiliteit het hoofd te bieden. Ook vraagt Rover meer aandacht voor grootstedelijke OV-netwerken. De vereniging stelde eerder al voor om regionale OV-netwerken met Sprinters en bussen aan te besteden.

Ieder jaar wordt Rover met name in september, maar ook in andere maanden, overspoelt met klachten over volle treinen. “NS neemt een aantal maatregelen om het aantal overvolle treinen te beperken: al het beschikbare materieel wordt ingezet, onderhoud wordt slimmer gepland, er komen nieuwe sprinters op het spoor. Desondanks verwachten zowel NS als Rover dat de reiziger veel volle treinen te verduren krijgt. Dit geldt niet alleen voor NS-reizigers maar ook voor reizigers van andere vervoerders” stelt reizigersvereniging Rover in een persbericht.

De drukke spits is in Nederland een maatschappelijk probleem, aldus de reizigersorganisatie. “Niet alleen op het spoor is het druk, ook op de weg loopt de reiziger vast. Voor beide problemen is het belangrijk dat er wordt geïnvesteerd in het OV”. Rover pleit voor meer ruimte op het spoor door te investeren in uitbreiding op bestaande en te verwachten knelpunten. Zo ziet Rover Amsterdam Zuid en Amsterdam Centraal als een knelpunt. “Amsterdam Zuid moet wat ons betreft zes sporig worden. Ook Utrecht – Arnhem is een knelpunt. Op dat traject moeten de sporen verdubbeld worden” legt Rover woordvoerder Chris Vonk uit.

“NS is verantwoordelijk voor het bestellen van treinen. Maar meer treinen heeft ook geen nut als de infrastructuur geen extra treinen kan verwerken” stelt Vonk. Langere treinen is op sommige trajecten nu niet mogelijk, omdat de perrons niet lang genoeg zijn. “Dat speelt bijvoorbeeld op de Flevolijn. Daar moeten de perrons verlengd worden voordat de benodigde langere treinen kunnen gaan rijden”.

This post was last modified on 7 januari 2019 21:50

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

4 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

4 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

5 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

5 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

5 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

6 dagen terug