Rover: slecht beleid zorgde voor meer sneeuwoverlast OV

Reizigersorganisatie Rover heeft gisteren laten weten totaal niet tevreden te zijn met de informatievoorziening aan de reizigers rondom het aangepaste openbaar vervoer van de afgelopen dagen.

Lege informatieschermen, slecht bijgehouden of uitgevallen websites, medewerkers die van niks weten en reizigers met smartphones zoals de iPhone die beter weten hoe de situatie is dan de medewerkers zelf.

Arriën Kruit, voorzitter van Rover, laat weten: ´Een ramp valt niet te managen, maar de gevolgen wel. En hier schieten NS en ProRail wederom tekort.´ Op het spoor wordt tot en met 2 januari een aangepaste dienstregeling gereden. Dit is de dienstregeling die altijd in de kerstvakantie wordt gereden, en dan ook nog extra aangepast. Er zijn meer treinen van de NS defect dan gebruikelijk, zo´n 10% is extra in onderhoud. Dat hoeven niet per sé problemen te zijn die ervoor zorgen dat de treinen helemaal niet meer kunnen rijden, maar ook bijvoorbeeld een defecte verwarming.

De website van de NS lag er op vrijdag, de eerste dag van de tweede reeks dat de dienstregeling aangepast moest worden, uit. Dit kwam door een storing bij KPN, maar wel op een erg ongelukkig moment, de site heeft er een groot gedeelte van de dag uitgelegen. Rover laat weten zeer ontstemd te zijn over de website en geeft aan dat er al vaker problemen zijn geweest, en de NS een backup voor de site had moeten hebben.

Reizigers accepteren de langere reistijden en het overstappen over het algemeen goed. Ze vinden het alleen erg vervelend dat de bazen van NS en ProRail doen alsof het allemaal erg goed verloopt.

Ander vervoer
Rover laat ook weten totaal niet tevreden te zijn over de informatievoorziening bij het stads- en streekvervoer. Zo stonden mensen lang, zinloos bij haltes te wachten en koos elke vervoerder zelf of het veilig was om nog verder te rijden. Zo stopte bijvoorbeeld het GVB in Amsterdam vrijdag met rijden, terwijl Connexxion en Arriva doorreden.

Nieuwsuur
Gisteravond was directeur Jacques Huberts in Nieuwsuur te zien. Hij benadrukte dat de situatie dit jaar erger is dan vorig jaar, en dat andere spoorwegmaatschappijen er nog veel erger aan toe zijn, zoals in België. Zelfs de Zwitserse spoorwegen SBB hebben het moeilijk met de sneeuw. Deze SBB is al tijden in een soort strijd verwikkeld met de NS, om wie de beste spoorvervoerder van Europa is.
 

This post was last modified on 7 januari 2019 22:06

Share
Tags: RoverWinter

Recent Posts

Zuid-Holland wil een landelijke centrale voor reishulp in ov

De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij…

4 uur terug

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

4 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

4 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

5 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

5 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

5 dagen terug