fbpx
Foto: Dave van Hattem (archief)

Rover: Reizigers verrast door werkzaamheden bij Leiden

26 mrt 2019 15:13

Vanwege werkzaamheden bij station Leiden is het treinverkeer drie weken aangepast. Sinds gisteren tot en met maandag 15 april rijden er minder treinen. Niet alleen rond Leiden, maar bijvoorbeeld ook tussen Lelystad en Schiphol. Volgens reizigersvereniging Rover zijn veel reizigers verrast door de werkzaamheden.

Informatievoorziening

Ook Treinreiziger.nl ziet op social media meerdere reacties van verraste treinreizigers. “De informatievoorziening van NS kwam pas laat op gang en is beperkt. Zo worden reizigers alleen geattendeerd op een aangepaste dienstregeling rondom Leiden, terwijl de gevolgen ook op andere trajecten merkbaar kunnen zijn”, vertelt directeur Freek Bos van Rover. Ook verwees NS alleen naar de reisplanner, zonder per traject duidelijk te maken wat de gevolgen zijn.

Minder treinen

De gevolgen zijn van de werkzaamheden zijn groot. Zo rijden er tussen Lelystad – Schiphol – Den Haag minder intercity’s. Ook vanuit Haarlem, Amsterdam, Hoofddorp en Den Haag rijden er minder treinen richting Leiden. Rover vindt het een goede zaak dat er geen complete buitendienststelling van station Leiden Centraal is, maar heeft de indruk dat er zoveel treinen worden geschrapt dat reizigers meer worden geraakt dan nodig is.

Rover: zet dubbeldekkers in

Reizigers die te maken krijgen met opgeheven Intercity’s, zijn aangewezen op Sprinters die niet altijd voldoende verlengd kunnen worden. Rover doet aan NS de suggestie op deze trajecten te rijden met dubbeldekkers om zo meer zitplaatsen te bieden. Ook vraagt Rover zich af waarom de Intercity Direct niet toeslagvrij is.

Wisselstoring

Op de eerste dag hadden treinreizigers niet alleen last van de geplande werkzaamheden, maar ook van een wisselstoring. Die zorgde voor extra overlast. Op station Leiden Centraal ontstond daardoor grote drukte.

Spoor vervangen

ProRail is van 24 maart tot 15 april bezig aan een grote operatie rond Leiden Centraal. Daar nadert het spoor het einde van zijn levensduur en worden er in twee jaar tijd 28 wissels weggehaald, 55 wissels vervangen en worden er over een lengte van twee kilometer rails, dwarsliggers en bovenleidingen vervangen.

0 0 stemmen
Artikel waardering
7 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Stokbosveen
5 jaren geleden

Werkzaamheden rondom Leiden zijn al maandenlang bekend en daar is ook ruim van tevoren bekendheid aan gegeven. Onder andere door de regionale omroepen in die regio. En ook op de website van de NS staan ze al lange tijd in de planning. Kennelijk nemen maar heel weinig mensen de moeite om te kijken op de pagina: “Storingen en werkzaamheden”. En op de pagina “Meer reisinformatie” kan men vervolgens de pagina “Geplande werkzaamheden” raadplegen. Dit alles staat gewoon op de homepage van ns.nl

Er wordt dus wel degelijk goed, juist en tijdig informatie gegeven, maar men neemt blijkbaar niet de moeite om de betreffende pagina te raadplegen. Het is dan ook niet terecht om de NS de schuld te geven omdat men niet op de hoogte was.

Rian van der Borgt
5 jaren geleden
Antwoord aan  Stokbosveen

Een van de punten is juist dat er ook trajecten zijn die niks met Leiden te maken hebben en waar minder treinen rijden. Zie ook:
https://www.rover.nl/actueel/1618-geschrapte-treinen-roepen-vragen-op
En in het bijzonder de vragen die aan NS zijn gesteld.

Johan
5 jaren geleden
Antwoord aan  Rian van der Borgt

Het helpt ook niet mee dat de digitale reisinformatie tegenwoordig (met instemming van Rover) geplande afwijkingen van de normale dienstregeling niet meer als een afwijking aangeeft. Dan kom je het station inlopen, geen rood op de borden, toch komt je trein niet opdagen.

Dat verstoringen niet per traject kunnen worden opgezocht is inderdaad behoorlijk knullig en totaal niet vanuit de reiziger gedacht. Hoe moeilijk is het nu helemaal om de werkzaamhedenpagina een zoekfunctie te geven waarbij je gewoon je reisroute invoert, waarna de site je alle geplande wijzigingen van de dienstregeling op die route voor het komende jaar toont? Ik snap niet hoe iemand de huidige systematiek heeft bedacht. Er is toch niemand die rond Leiden forenst en dagelijks (want hetzelfde geldt voor ongeplande verstoringen) één voor één controleert op mogelijke verstoringen bij elk station waarover een trein rechtstreeks naar Leiden rijdt, namelijk van Vlissingen tot Groningen, Leeuwarden en Hoorn Kersenboogert, plus Amsterdam via Haarlem (en eventueel Utrecht – Leiden)? Is dat soms wat ze bij NS verstaan onder spoorboekloos rijden?

De Leeuw
5 jaren geleden

Ik heb het weken geleden al van de NS-site geplukt en op de stations met verbindingen naar/langs Leiden staat het al weken middels borden aangegeven. Dus wellicht moeten reizigers ook eens verder kijken dan de digitale-app en twitterneus lang is.

Soms moet men eens niet alleen verwachten dat info gebracht wordt, maar moet men ook info eens gaan halen.

F. Eekhout
5 jaren geleden

Op de website van Pro Rail staan alle geplande werkzaamheden van 3 november 2018 tot en met 14 december 2019 van start- en einddatum en traject voor dit jaar aangegeven en per maand gecategoriseerd. Er kunnen tussentijds altijd wijzigingen voordoen of aanpassingen worden verricht. Daarnaast kan men ook de actuele NS reisplanner met de rubriek “werkzaamheden” raadplegen. Het is voor onze eigen veiligheid dat er gelukkig nog gewerkt wordt aan de verbetering van het spoor, ook al levert dat overlast op zoals langere reistijden en extra overstappen ! Waar mogelijk zal men dus flexibel moeten zijn wanneer men op reis gaat en de alternatieven ook gaat bekijken ook of een omweg of lokaal busvervoer een optie is. Ik raadpleeg vaak beide sites en hou daar bij mijn reisplanning zoveel mogelijk rekening mee, zowel voor als tijdens de reis. Veilig reizen is in het belang van iedereen en daar draagt een goed onderhouden railnetwerk ook aan bij !

GJ de Groot
5 jaren geleden

De werkzaamheden staan (en stonden voor aanvang ook al) aangekondigd op NOS teletekst 751 – een service die door “roep uit het veld” gehandhaafd werd. De inrichting van de werkzaamheden met een sullige, kwartier kostende overstap op Den Haag CS verdient overigens wel alle kritiek.

Johan
5 jaren geleden
Antwoord aan  GJ de Groot

Idem voor de spreiding van de treinen die nog wel rijden. Vanaf Schiphol naar Leiden gaan er nu weliswaar 4 treinen per uur, maar de sprinter vertrekt 3 minuten na de IC en vervolgens gaat er 27 minuten niets.