Foto: NS
Biedt reizigers aan om actietreinkaartjes gratis op het station uit te printen. Die oproep doet Rover aan NS in reactie op het besluit de actiekaartjes voortaan alleen als e-ticket aan te bieden. Hierover komen veel klachten bij Rover binnen. Ook bij Treinreiziger.nl stroomden al meer dan duizend klachten binnen.
Veel reizigers wachten er op: de acties met voordelige dalurentreinkaartjes bij winkels als Kruidvat en Albert Heijn. Vanaf heden worden deze kaartjes niet meer aangeboden als wegwerpchipkaart, maar als e-ticket. Honderden reizigers klagen bij Treinreiziger.nl en Rover over de nadelen van deze omschakeling. Zo moet de voordeelreiziger nu tijdens de spits de trein verlaten, waar voorheen nog de reis in de spits mocht worden afgemaakt wanneer tijdens de daluren was ingecheckt. Ook moet bij het e-ticket voor vertrek worden verzilverd. Dat kan overigens ook op de vertrekdag.
NS heeft besloten geen goedkope wegwerpkaartjes meer aan te bieden. Alleen e-tickets. Ben je het daar niet mee eens?
Dan kun je dit kenbaar maken bij de NS Klantenservice. Tot nu toe zegt NS weinig klachten te hebben ontvangen. Je kunt je klachten kenbaar maken via 030 751 5155 of via dit formulier. Bij het formulier kies je de laatste optie (“klacht indienen”), je hoeft geen ov-chipkaartnummer in te vullen.
Vanaf vandaag verkoopt Kruidvat e-ticket treinkaartjes. NS woordvoerder Hessel Koster liet vorige week tegenover Treinreiziger.nl al weten dat de e-tickets niet verplicht hoeven worden uitgeprint. Echter, in de Kruidvat voorwaarden staat dat uitprinten wel verplicht is. Daardoor is onduidelijkheid ontstaan. Koster neemt die onduidelijkheid weg: “Printen is niet verplicht, tonen op de smartphone of tablet kan ook. We hebben de informatie inmiddels op onze site aangepast, Kruidvat werkt daar nog aan”. Omdat Treinreiziger.nl veel reacties krijgt over het Kruidvat Treinkaartje, heeft onze redactie hier een aantal vooroordelen over de e-tickets op een rij gezet.
Reizigersvereniging Rover wil vanwege de onduidelijkheid dat reizigers gratis hun e-ticket kunnen uitprinten. Die service kost normaal 1 euro. NS geeft aan die oproep geen gehoor, omdat printen niet verplicht is. Wel zorgt het spoorbedrijf dat de klantenservice is ingelicht, om eventuele onduidelijkheden weg te nemen.
“Voor ons en reizigers is het van belang dat “Kruidvatkaartjes” zorgen voor meer reizigers en meer gebruik van de trein”, schrijft Rover-directeur Freek Bos aan NS. Rover heeft NS daarom gevraagd om gebruikers van voordeeltreinkaartjes voldoende keuzemogelijkheden te bieden en de voordeelkaartjes zowel als e-ticket, mobiel kaartje en als product voor de OV-chipkaart uit te geven.
Treinreiziger.nl wil na afloop van de Kruidvat-actie met NS in gesprek. “Uiteraard gaat NS over haar eigen actiebeleid. We zien echter dat heel veel incidentele klanten het fysieke wegwerpkaartje enorm waarderen. Ik wil NS vragen ook die reizigers niet te vergeten” zegt redacteur Hildebrand van Kuijeren. De komende periode kunnen reizigers nog aan Treinreiziger.nl laten weten wat ze van het NS-besluit vinden. Zowel positieve als negatieve reacties zijn welkom.
This post was last modified on 23 maart 2019 11:08
Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…
Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…
Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…
Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…
Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…
Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…