Rover: Minister en overheden moeten willekeur OV-tarieven oplossen

Het openbaar vervoer kampt nog steeds met onlogische tarieven. Wie bijvoorbeeld met bus en trein reist of met twee treinvervoerders, betaalt vaak onnodig veel. Dat stelt althans reizigersvereniging Rover. De vereniging vindt dat overheden tariefintegratie moeten afdwingen.

Tarieven niet geïntegreerd

De vereniging geeft dalkorting bij de trein als voorbeeld. Wie voor 6:30 uur incheckt, reist met een Dal Voordeel abonnement de volledige reis met 40% korting. Tenzij er overgestapt moet worden van de ene naar de andere vervoerder. Dan verliest de reiziger opeens zijn korting. “Terwijl de reiziger heeft geen invloed welke vervoerder er op het spoor rijdt”, zegt Rover-directeur Freek Bos. Het is één van de voorbeelden waar de tariefsregels volgens Rover te ondoorzichtig zijn, en niet aansluiten bij de reiziger.

Maar dat is lang niet het enige voorbeeld. Een andere zorg is dat OV-tarieven onvoldoende op elkaar zijn afgestemd. Rover noemt als voorbeeld dat er nauwelijks regionale abonnementen zijn die zowel geldig zijn in zowel bus als trein. Daardoor zijn reizigers vaak onnodig duur uit, vindt Rover. Als voorbeeld noemt de vereniging Nijmegen Dukenburg – Arnhem (circa 20 km). Als de reiziger met bus en trein wil kunnen reizen, is deze zo’n 225 euro per maand kwijt. Maar bij een reis Doetinchem – Arnhem (circa 35 km), waar er wel een geïntegreerd abonnement wordt aangeboden, is de reiziger maar 146 euro per maand kwijt. Dat terwijl de afstand veel langer is.

Minister moet regie nemen

Reizigersvereniging Rover vindt dat overheden moeten zorgen dat de tarieven beter geïntegreerd moeten worden. Op regionaal gebied moeten provincie’s en vervoerregio’s de verantwoordelijkheid nemen. Op landelijk niveau wil Rover dat de minister de regie pakt. “De minister is systeem verantwoordelijk, die rol moet ze gewoon nemen. Wij hebben concrete oplossingen hoe ze die kan nemen”, legt Bos uit.

Vijf voorstellen

Hij doelt daarmee op vijf voorstellen die Rover in een rapport heeft gepresenteerd. Dat rapport gaat naar alle overheden en vervoerders. Eén van de concrete voorstellen is dat reizigers die tussen trein en bus / tram / metro overstappen geen dubbel basistarief meer betalen. “Laat het OV zich als één systeem presenteren. Het moet niet uitmaken of je onderweg overstapt en tussen welke vervoermiddelen dat is.” Het voorstel moet ervoor zorgen dat een reis met trein en bus niet onnodig duur wordt.

Daarnaast stelt Rover abonnementen voor die zowel bij bus, tram, metro als trein geldig zijn. “Regionale abonnementen moeten dus ook geldig worden in de trein”, stelt Rover. Freek Bos wijst erop dat Utrecht het voorbeeld is dat het kan. “U-OV heeft zo’n soort abonnement al.” Wie elders in Nederland woont heeft dat gemak niet en is daardoor vaak duurder uit. Dat soort willekeur – op de ene plek wel tariefintegratie, en op de andere plek niet – moet wat Rover betreft afgelopen zijn.

Lager minimumtarief

Ook wil Rover dat de eerste check-in het kortingstarief van de hele treinreis bepaalt. Verder wil de vereniging dat NS een lager minimumtarief krijgt. Nu betalen treinreizigers bij NS altijd ten minste voor 8 kilometer. Dat maakt kleine afstanden relatief duur. Zo kost een treinkaartje Haarlem – Overveen even veel als Haarlem – Zandvoort aan Zee. Bij andere regionale vervoerders geldt zo’n minimumafstand niet. Daardoor kost de treinreis Arnhem Centraal – Arnhem Velperpoort bij Arriva en Breng slechts 1,19 euro, terwijl je bij NS het dubbele kwijt bent (2,40 euro). NS voelt hier echter niets voor, vertelt een woordvoerder aan de Volkskrant. “Als je korte ritten goedkoper maakt, voelt dat misschien rechtvaardiger. Het leidt er alleen wel toe dat andere reizigers meer moeten gaan betalen. Het betekent daarnaast een grote druk op de kortere afstanden, vooral in de grote steden”, reageert NS in de Volkskrant.

Eerste check-in

Rover pleitte eerder ervoor om de single check-in in te voeren, waardoor reizigers niet meer hoeven om te checken per vervoerder. De vereniging krijgt bijval van Hoogleraar Bert van Wee van de TU Delft. Hij gelooft niet dat het technisch moeilijk is om het geld te verdelen. “Ze moeten toch een algoritme kunnen bedenken dat becijfert wat de meest logische route is geweest”, vertelt Van Wee aan de Volkskrant.

De vijf voorstellen van Rover:

  • Voorstel 1: Geen dubbel basistarief bij een overstap binnen 35 minuten tussen trein en bus/tram/metro
  • Voorstel 2: Verlaging van het hoge minimumtarief van NS naar het basistarief van bus, tram en metro.
  • Voorstel 3: Bied abonnementen aan die geldig zijn in zowel bus, tram en metro als trein
  • Voorstel 4: Schaf verplichte routekeuze op het spoor af
  • Voorstel 5: De eerste check-in bepaalt het kortingstarief bij overstap tussen vervoerders

This post was last modified on 13 februari 2020 23:50

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

2 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

3 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

4 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

4 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

4 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

5 dagen terug