Rover directeur blikt terug: pluim voor RET en de Rotterdammers

De opening van de Hoekse Lijn is dé OV-verbetering van 2019. Dat zegt Rover-directeur Freek Bos in een interview met Treinreiziger.nl. De voorman van de reizigersvereniging blikt op verzoek van deze website terug op het afgelopen jaar.

Successen van Rover

De vereniging wist dit jaar op meerdere punten succes te boeken. Na jarenlang aandringen keerde dit jaar het grote bord met vertrektijden terug op Rotterdam Centraal. “Dit is toch vooral te danken aan reizigersvereniging Rover”, vertelde Marjan Rintel, directeur NS Operatie, aan de Volkskrant.

Ook kwam de reizigershinder door werkzaamheden mede door Rover dit jaar hoog op de agenda te staan. “Doordat in Leiden dit voorjaar veel mis is gegaan, was Rover genoodzaakt een evaluatie uit te voeren,” vertelt Rover-directeur Freek Bos. Terwijl NS en ProRail geneigd zijn dat te doen vanuit hun eigen processen, deed Rover dat vanuit het perspectief van de reiziger. NS nam de kritiek ter harte. “Verbeteringen hebben we later dit jaar bijvoorbeeld rondom Naarden-Bussum gezien.”

Toch zegt Bos altijd een dubbel gevoel te hebben bij de resultaten. Want op belangrijke onderwerpen werden ook adviezen van Rover verworpen. Vooral van het verdwijnen van de avondspitskorting voor vaste klanten met een Voordeelurenabonnement baalt Bos. “NS heeft tegen het nadrukkelijke advies van Rover besloten toch te stoppen met de middagspitskorting. NS nam dan wel weer veel adviezen over die NS Flex verbeteren, maar dat voelt nog niet eens als een doekje voor het bloeden”, vertelt de directeur.

Investeren

In het verleden reikte Railforum de Blije Reizigersprijs uit aan de beste OV-verbetering van het jaar. Als die prijs nog had bestaan, had van Bos de Hoekse Lijn mogen winnen. Hij wijst erop dat nu bijna dubbel zoveel reizigers van de lijn gebruik maken. “Ondanks de vertraging bij de aanleg hebben Rotterdammers bewust voor het OV gekozen. Wat dat betreft verdienen misschien die Rotterdammers nog wel meer de prijs dan de lijn zelf.”

Volgens de Rover voorman toont het succes van de Hoekse Lijn ook aan hoe belangrijk het is om te investeren in sneller OV op woon-werkrelaties. Nu het Klimaatakkoord is gesloten is het volgens Bos ook tijd om boter bij de vis te doen en te gaan investeren. “Het akkoord geeft namelijk aan vóór 2030 acht miljard autokilometers minder te willen realiseren. Dat vraagt veel meer OV en fiets. Forse investeringen in het fiets en OV zijn daarom nodig. Gezien de korte tijdspanne tot 2030 moeten we investeren in bussen en businfra. De bus moet een volledig alternatief voor de auto worden.”

Nog steeds omchecken

Tot frustratie van de reiziger besloot staatssecretaris Stientje van Veldhoven dit jaar een streep te zetten voor de plannen voor single check-in. Reizigers moeten dus ook in de nabije toekomst per vervoerder blijven in- en uitchecken. “Onlangs ben ik ook zelf de fout in gegaan. En dat terwijl ik het systeem ken en weet wat ik moet doen. Dat toont al aan dat het omchecken geen vanzelfsprekendheid is.” Toch ziet Bos wel een klein lichtpuntje: vervoerders werken nu aan een app die aan de hand van GPS de route bepaalt. “Dat kan een oplossing zijn voor wie wil en kan reizen met de app en daarvoor zijn GPS-locatie wil delen. Maar het kan niet dé oplossing zijn. Wat mij betreft wordt het probleem voor elke reiziger opgelost. Begin 2020 komt Rover met de resultaten van de enquête die we uitvoeren via www.omchecken.nl“.

Ledendaling

Bos werd eind vorig jaar benoemd tot directeur bij Rover. Hij had ook voor de vereniging ambitieuze doelen: de ledendaling moest gestopt worden. Daarnaast wilde Bos dit jaar vervoerders overhalen om Rover-leden korting te geven. Beide doelen zijn nog niet gerealiseerd. Toch is de Rover-voorman optimistisch. “We hebben dit jaar meer nieuwe leden geworven dan vorig jaar. Dat is een belangrijke eerste stap.”

Bos erkent dat de doelen nog niet bereikt zijn. “Het blijft lastig om als kleine organisatie aan marketing te doen. Mocht er een lezer zijn met goede uitvoerbare ideeën, dan hoor ik het graag. En natuurlijk kunnen lezers lid worden”.

De plannen voor kortingen voor leden zijn er nog steeds. “We hebben er echter voor gekozen om in 2019 meer voor de OV-inhoud te gaan. De beste reclame voor goed OV is immers goed OV. We gaan kijken of we voor 2021 wel iets kunnen organiseren.”

2020 zeer belangrijk

Volgens Bos gaan we een zeer belangrijk OV-jaar tegemoet. “Al zal dat niet direct voor de reiziger zichtbaar zijn. Er zullen namelijk politieke besluiten volgen over de concessie van NS. Pas in 2025 plukken we als reiziger daar de vruchten van. Waarbij een verkeerd besluit natuurlijk voor rotte vruchten zorgt.”

Rover heeft daaromtrent eerder bepleit om de intercity’s bij NS te laten, maar Sprinters in regionale OV-netwerken aan te besteden. Voorwaarde daarbij is wel dat de overheid regie gaat nemen, zodat problemen als single check-in worden opgelost.

Daarnaast hoopt Rover dat er in 2020 extra geld beschikbaar komt voor het openbaar vervoer. “Het kan niet anders dan dat we eind 2020 constateren dat overal hard gewerkt wordt aan de uitbreiding van het openbaar vervoer.”

This post was last modified on 1 januari 2020 09:58

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

3 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

4 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

4 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

5 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

5 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

6 dagen terug