Rover bekritiseert onderzoek waarop spitsheffing NS gestoeld is: “Onjuist, onvolledig en in onbalans”

Het onderzoek op basis waarvan demissionair staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur) de NS ruimte geeft een spitsheffing verder uit te werken, rammelt aan alle kanten, stelt reizigersvereniging Rover. Het is ‘onjuist, onvolledig en in onbalans’. Volgens de vereniging gaat de reiziger veel meer betalen en tegen tal van praktische problemen aanlopen.

Zo zouden berekeningen niet kloppen. In een rekenvoorbeeld in het onderzoek betaalt een leraar die op maandag, dinsdag en donderdag tussen Hilversum en Amsterdam Zuid reist straks 480 euro per jaar meer, aldus Rover, maar volgens de vereniging is dat in werkelijkheid het dubbele. De vereniging roept de Tweede Kamer op geen verregaande wijzigingen in de NS-tarieven toe te staan op basis van het onderzoek.

‘Broodjeaapverhaal’

Een woordvoerder van Heijnen stelt tegenover het ANP dat wat Rover meldt een ‘broodjeaapverhaal’ is. “Het doel van het onderzoek is nooit geweest om uit te zoeken of er wel of geen spitsheffing moet komen”, vertelt de zegsman. De insteek van het onderzoek was volgens hem waaraan moet worden gedacht als criteria worden opgesteld voor betere reizigersspreiding. “Dit rapport zo neerzetten, is fout”, zegt de woordvoerder, die ook verwijst naar de oproep van Rover aan de Kamer. Inhoudelijk ingaan op wat Rover over het rapport zegt, wil hij dan ook niet.

Als onderdeel van de voorwaarden waaronder de NS het grootste deel van het spoornet mag gebruiken, is afgesproken dat de NS de spitsheffing mag uitwerken. Demissionair staatssecretaris Heijnen laat de Tweede Kamer wel nog kijken naar de financiële gevolgen. De NS is al langer uitgesproken voorstander van een spitsheffing. De vervoerder wil reizigers zo motiveren meer verspreid over de dag de trein te pakken.

‘Wirwar aan tarieven’

Rover ziet niets in de spitsheffing, waarbij ook een druktetoeslag en een kwaliteitstoeslag zouden moeten komen. “Deze toeslagen kunnen flink oplopen: zo betalen reizigers die straks in de spits over de hogesnelheidslijn reizen wel 9,50 euro extra als combinatie van een HSL-toeslag, druktetoeslag en kwaliteitstoeslag.” De reizigersvereniging spreekt van een wirwar aan tarieven die gaat ontstaan, waardoor reizigers hun reisgedrag niet eens kunnen aanpassen. “Daarvoor is dit gewoon te onoverzichtelijk.”

This post was last modified on 18 augustus 2023 13:38

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

3 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

4 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

5 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

5 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

5 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

6 dagen terug