fbpx

Gezeik rond Rotterdam zorgt voor vertraging

Station Rotterdam Blaak is deze week gesloten vanwege werkzaamheden aan het spoor. Door urine, dat vanuit de treintoiletten op het spoor gedumpt werd, zijn de dwarsliggers gekrompen. De houten balken moeten nu vervangen worden, meldt het ANP.

De betrokken bouwmanager van ProRail zegt tegen regionale omroep Rijnmond dat de houten dwarsliggers onder de rails moeten worden vervangen. Die zijn gekrompen door onder meer urine die ooit uit de treintoiletten op het spoor bij Blaak terecht is gekomen. “Daar zijn bepaalde tolerantienormen voor”, laat de bouwmanager weten aan Rijnmond. “Als die worden overschreden, past de trein niet meer over het spoor. Dus daarom moeten we ze vervangen.”

Rotterdam Blaas?

Een woordvoerder van ProRail bevestigt dat houten dwarsliggers kunnen krimpen door urine. Tegenwoordig gebeurt dat niet meer, want in de wc’s van moderne treinen wordt urine opgevangen en niet meer op het spoor geloosd, zegt hij. “Maar vroeger dus wel. Dat was vooral in tunnels een probleem, waar urine en andere dingen die treinen achterlaten niet konden worden weggespoeld door regenwater.”

Vrijwel alle treinen lozen urine niet meer op het spoor, alleen een aantal oude dubbeldekstreinen van het type VIRM doen dit nog, en de driedelige koplopers.

Beton

Het probleem van de gekrompen dwarsliggers is dus niet recent ontstaan. In 2020 werd al duidelijk dat het spoor in de tunnel bij station Blaak dringend toe was aan onderhoud vanwege slijtage. Een deel van de houten dwarsliggers is sindsdien vervangen door betonnen exemplaren. Deze week worden de nog niet vervangen dwarsliggers aangepakt.

Volgens de woordvoerder van ProRail zijn veel dwarsliggers tegenwoordig van beton. “Gaandeweg vervangen we de houten exemplaren allemaal.”

(c) ANP

0 0 stemmen
Artikel waardering
30 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Hanzeboog
11 maanden geleden

Zijn er nog houten dwarsliggers? Heb er niet specifiek opgelet. Want zie bijna altijd betonnen dwarsliggers.

Anoniem
11 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Ja, hoor. Nog behoorlijk wat.

Dries Molenaar
11 maanden geleden

Is het niet wat laat of vroeg voor een 1 april mop?
Gelukkig zijn de meeste of alle treinen inmiddels van het opvangmodel. Eigenlijk zou je de urine nog kunnen gebruiken voor medische doeleinden of kunstmestproductie. Kantoorgebouwen zouden vrij makkelijk de watervrije heren-urinoirs-afvoer apart kunnen houden en afleiden naar een tank die dan regelmatig geledigd moeten worden. Maar ja, part-timend Nederland houdt de dingen liever eenvoudig zodat men op tijd naar huis kan.

Simon
11 maanden geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

‘Dwarsliggers krimpen door urine’ Ik pieste in mijn broek toen ik het las.
Ben erg benieuwd naar de wetenschappelijke onderbouwing van deze bewering. Blijf tot die tijd in een deuk liggen. Net als u neem ik aan.

Anoniem
11 maanden geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Goed idee. In kunstmest verwerken zodat we met zijn alleen de medeicijn en drugs resten in de Urine weer op ons bord krijgen en hierdoor minder eigen risico per jaar kwijt zijn. 🙂

Dries Molenaar
11 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

de vrolijke noot, alsof het niet gezuiverd kan worden.

Dries Molenaar
11 maanden geleden

Als er straks geen bielzen eer zijn wordt het wel lastig nog een bielzentuintje aan te leggen.

Anoniem
11 maanden geleden

Het is nu de zoveelste keer dat ProRail de tunnel platlegt om de houten dwarsliggers te vervangen. Maar iedere keer opnieuw blijkt maar een deel er van vervangen te zijn.

Brabo
11 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Inderdaad vreemd als je eerder bericht uit februari leest.
https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2023/02/21/houten-dwarsliggers-willemsspoortunnel-vervangen-plasprobleem-straks-verleden-tijd/

Eerder werd ook al bij werkzaamheden in de tunnel gemeld dat de houten dwarsliggers vervangen waren.

Beheerder
Hildebrand (Treinreiziger.nl)
11 maanden geleden
Antwoord aan  Brabo

Er is toen een deel vervangen, en nu een tweede deel.

Stijn
11 maanden geleden

En het is nog niet klaar! 14 tot en met 22 oktober nog steeds werkzaamheden daar. https://www.prorail.nl/nieuws/opnieuw-aan-het-werk-in-de-spoortunnel-bij-rotterdam-blaak

Opa Ties
11 maanden geleden

In het artikel staat heel duidelijk dat in februari de laatste houten dwarsliggers worden vervangen.

Anoniem
11 maanden geleden

Dit is echt een aanfluiting, iedere keer is het weer de laatste keer dat er werkzaamheden zijn.

Jorden
11 maanden geleden

Houten bielzen? Tot wanneer werden die nog gebruikt bij aanleg? Station Blaak is toch een relatief nieuw station?

Paul Lamote
11 maanden geleden
Antwoord aan  Jorden

Met name in tunnels en op stations zijn die nog heel lang toegepast.

Otto
11 maanden geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Klopt, ook in de Barendrecht Tunnel zijn houten dwarsliggers toegepast.

Opa Ties
11 maanden geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Op Spoorpro valt te lezen waarom hout (en nu kunststof) wordt gebruikt:

In de tunnel is ruimtebeperking voor zwaar materieel, een lichtere dwarsligger is dan veel gemakkelijker hanteerbaar ten opzichte van een zware betonnen dwarsligger. Ook hoogtebeperking in een tunnel is een motief om voor kunststof te gaan, onze kunststof dwarsligger heeft namelijk dezelfde maatvoering als de houten dwarsligger.”

Allan Kleiweg
11 maanden geleden
Antwoord aan  Jorden

Begin jaren zestig heeft men in Rotterdam, bij de aanleg van de eerste metrolijn van het land, juist besloten om op viaducten en in tunnels geen grindbed en dwarsliggers te gebruiken. De rails is, rustend op een kurk- en rubberlaag, rechtstreeks op het beton gemonteerd. Dit voldoet prima, maar was voor Amsterdamse geen reden om af te zien van het grindbed en dwarsleggers.

Chris
11 maanden geleden

Niet om het een of ander maar hadden de treinen tegenwoordig niet allemaal gesloten toiletten?

Allan Kleiweg
11 maanden geleden
Antwoord aan  Chris

Inderdaad, maar vroeger niet. Lees het artikel.

Annemiek
11 maanden geleden
Antwoord aan  Chris

Volgens mij is er nog een type VIRM waar wel geloosd wordt op het spoor. Ik geloof dat dat ook het geval is bij de particuliere nachttreinen.

Anoniem
11 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Die trein van Brussel naar Berlijn bijvoorbeeld?

Annemiek
11 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Ja, en de trein van GCT. Ik meende dat iemand dat eens vertelde en dat dat me toen om een of andere reden onwaarschijnlijk leek. Ik kom er nou even niet op.

Opa Ties
11 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Ook nog allerlei musuemtreinen.

Paul Allebrandi
11 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

ICM serie 4000 loost in de ballast

Paul Allebrandi
11 maanden geleden
Antwoord aan  Paul Allebrandi

bericht staat op verkeerde plek.

Anoniem
11 maanden geleden
Antwoord aan  Chris

Ik zat 2 weken geleden in een intercity richting Vlissingen die er nog een had

Frans E.R. Eekhout
11 maanden geleden

Geurtje ?…
Het is dus wel een opknapbeurt met een “pissig” geurtje en ja al pies en poep van de die oudere treinen dat ga je wel merken, als de huidige betonnen bielzen maar op den duur geen betonrot gaan vertonen ook niet in Blaak.
En ja hoor ik kan mij die tijd waarin je de “remsporen” van je voorgangers op die “open doorspoel” wc’s nog goed herinneren, je keek zo direct naar de houten spoorbielzen. Wel had je geen last van verstopte toiletten, maar echt lekker. nee ?
Leuk klusje voor ProRail medewerkers, het zal maar je vakantiebaantje zijn, kun je nog “pissig” van worden en je huisgenoten met open armen zullen ontvangen worden en vragen wat heb je vandaag zoal gedaan, dan zeg je, ruik maar eens…
Men heeft hier in ieder geval wel blaak van vertrouwen dat het goed komt en dat is nog eens een pluspunt.

Baardstaart
11 maanden geleden

Wat hangt er een pislucht rond dit onderwerp zeg 😉

Het gaat overigens niet alleen om de bielzen, maar ook om roltrappen etc te vervangen. De bielzen worden vervangen door kunststof exemplaren.

Arjan Krabbenbos
11 maanden geleden

De huidige treinen ( normale dienst) hebben nu toch allemaal gesloten toiletsystemen? Of het moet de nachttrein Brussel- Amsterdam C-Berlijn v.v, of de Karel of 904 Plan V zijn die door deze tunnel raasden. Die laatst genoemde treinen hebben nog een open stortkoker , waardoor urine rechtstreeks met wc papier en al op het spoor terecht komt. Kunnen er geen parfum of frisse bloemengeuren in de nogal muffe tunnelstations komen? Dan wordt het vieze pisluchtje ook verbannen tijdens het wachten hier op de trein!