Home

Review NS Zonetaxi: erg voordelig maar kwaliteit moet omhoog

Vanaf vandaag kun je de NS Zonetaxi gebruiken op vrijwel ieder station. Extra aantrekkelijk: tijdelijk krijg je 5 euro korting op een ritje. Daardoor is de NS Zonetaxi een stuk goedkoper dan de straattaxi. Redacteur Hildebrand van Kuijeren van Treinreiziger.nl heeft de afgelopen 4 jaar de NS Zonetaxi al zo’n 15 keer gebruikt. Volgens hem is vooral de prijs zeer aantrekkelijk, maar zou de service omhoog moeten. In deze blog deelt hij zijn ervaringen.

Review / opinieartikel door Hildebrand van Kuijeren

Tarief Zonetaxi

Na 15 ritten durf ik te stellen dat de prijs de NS Zonetaxi aantrekkelijk maakt, maar dat dit tegelijkertijd ook het probleem vormt. Tijdens verschillende ritten lieten chauffeurs zich ontvallen dat ze voor NS Zonetaxi een relatief lage vergoeding krijgen. Een ritje Oud-Charlois (wijk in Rotterdam) naar Rotterdam Centraal (5,2 km) kost met de gewone taxi € 18, maar in de praktijk rond je dat af naar € 20. Bij de NS Zonetaxi krijgen chauffeurs de helft: € 10.

Soms te laat

De lagere vergoeding lijkt zich te vertalen in een lagere service. Een chauffeur in Utrecht vertelde mij dat hij voor de NS Zonetaxi geen minuut extra wacht. Tegelijkertijd kun je er niet van uitgaan dat de NS Zonetaxi zelf wel op tijd komt. Afgelopen week nog kwam mijn Zonetaxi 9 minuten later. Kwam dat door het verkeer? Nee. Want de chauffeur vertelde dat dit zijn eerste rit was, en hij een paar straatjes van mij vandaan woonde. De overige keren kwam de Zonetaxi vaak binnen een marge van 5 minuten rond de afgesproken tijd. Dat is acceptabel.

Boze chauffeur

Mijn vrouw moest het een keer doen met een scheldende zonetaxi chauffeur. Waarom? De Maastunnel bleek op dat moment ‘s avonds dicht te zijn, en daarom vond de taxichauffeur de vergoeding veel te weinig. Met allerlei dreigementen (“dit gaat echt niet gebeuren”, “de rekening krijg je echt nog wel”) werd mijn vrouw alsnog thuis gebracht. Niet echt een professionele houding. Wat mij betreft had de chauffeur intern dit moeten aankaarten en niet moeten afreageren op de klant, die ook maar bestelt wat hij krijgt voorgeschoteld.

Zoeken naar de taxi

Veel taxichauffeurs weten trouwens niet eens dat ze worden aangeboden als NS Zonetaxi. Ze kennen Transvision, het bedrijf dat de ritten voor NS organiseert. Zo kon het voorkomen dat ik de NS Zonetaxi zocht, de juiste taxi aansprak, maar toch in eerste instantie te horen kreeg dat hij niet de taxi was die ik zocht. In combinatie met het feit dat de taxi naar de achterzijde van het Centraal Station van Rotterdam was gekomen, terwijl de voorzijde het afgesproken plaats is, duurde het een klein kwartier voordat ik uiteindelijk de taxi gevonden had.

Treinvertraging

Al met al best veel incidenten, en dan heb ik de één of twee niet handsfree bellende taxichauffeurs nog niet genoemd. Gelukkig gaat het vaak ook wel goed, maar naar ons oordeel gaat het nu te vaak fout. Dat kost klanten. Zo vertelde Jan Mekkes eerder aan Treinreiziger.nl dat zijn eerste ervaring ook direct de laatste was. Hij had telefonisch doorgegeven dat zijn trein vertraging had. Dat zou geen probleem zijn, de taxi zou wachten. Niet dus, en de centrale was vervolgens onbereikbaar. Mekkes besloot na een half uur wachten een gewone, dus duurdere, taxi te nemen. Desondanks werd ook de NS Zonetaxi wel gefactureerd. Mekkes liet destijds (2014) weten dat op zijn schriftelijke klachten niet gereageerd werd.

Andere signalen

We mogen hopen dat NS inmiddels beter omgaat met situaties als die van Mekkes. Maar de signalen die we daar van lezers over krijgen zijn niet bemoedigend. Zo stelt een lezer in een reactie op een eerder artikel dat ongeveer 20% van zijn ritjes überhaupt niet werd uitgevoerd vanwege allerlei smoesjes. Met name rond Rotterdam en Eindhoven zou dit spelen. Of dit echt zo is, of deze lezer overdrijft kan ik niet verifiëren. Laten we hopen dat hij overdrijft, maar het totale beeld is niet bemoedigend.

Werk aan de winkel

Mij is NS Zonetaxi nog niet als klant verloren, maar er moeten niet teveel incidenten meer gebeuren. Wat dat betreft is er voor de Zonetaxi werk aan de winkel.

This post was last modified on 8 december 2020 21:42

Share

Recent Posts

Zuid-Holland wil een landelijke centrale voor reishulp in ov

De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij…

2 uur terug

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

4 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

4 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

5 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

5 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

5 dagen terug