Nieuws

Review Bahn.de: vooral handig bij specifieke reizen

Veel treinliefhebbers zweren bij de boekingssite van Deutsche Bahn. Ze zouden veel vaker goedkopere tickets hebben dan bijvoorbeeld NS. En ook de mogelijkheden van de website zouden groter zijn. Maar kloppen die beweringen? Treinreiziger.nl heeft de site van Deutsche Bahn en van andere ticketverkopers uitgebreid getest. In dit artikel de resultaten van Bahn.de.

Zoekmogelijkheden

En maar om gelijk te beginnen: inderdaad, Deutsche Bahn biedt meer zoekmogelijkheden dan de meeste andere sites. Zo kun je bijvoorbeeld het aantal overstappen beperken en een via-station toevoegen. Ook kun je aangeven dat je de reis (bij het via-station) wilt onderbreken voor bijvoorbeeld een paar uur. Opties die we bij veel andere aanbieders niet tegenkomen. Tegelijkertijd heeft een groot deel van de reizigers die opties waarschijnlijk niet nodig.

Tarieven

Maar is Deutsche Bahn ook meestal goedkoper? Tijdens onze steekproef waren er nauwelijks prijsverschillen tussen Deutsche Bahn en NS International. In het verleden is dat wel eens anders geweest. Zo kon NS jaren terug geen Europa-Special tickets aanbieden, en was het aanbod bij NS vele malen kleiner. Nog steeds is het aanbod van verbindingen bij DB iets groter. Zo kunnen we een nachtverbinding naar München die deels gaat met de IC-bus niet bij NS boeken, maar wel bij DB. Überhaupt biedt NS na het stoppen van City Night Line online geen tickets meer aan voor nachttreinen, terwijl DB dat wel doet. Over het algemeen zijn de meeste reizen zowel bij DB als NS te boeken, tegen dezelfde prijs.

Tickets naar Londen

Toch zijn er zeker voorbeelden waarbij DB een zeer scherpe prijs biedt. Bijvoorbeeld voor reizen vanuit Duitsland naar Londen. Een ticket Aken – Londen is vaak zelfs goedkoper dan een ticket Brussel – Londen. Ook voor reizen naar Italië en Zweden is bahn.de een aanrader, maar begin dan wel te zoeken vanaf een Duits (grens)station. Daarnaast verkoopt DB diverse tickets voor regionale treinen, die niet door andere aanbieders worden aangeboden. Bijvoorbeeld het Schönes Wochenende Ticket, al heeft DB bekend gemaakt dat dit ticket in de zomer van 2019 komt te vervallen. Straks is het Quer-Durch-Land-Ticket ook te gebruiken voor reizen in het weekend. Daarmee willen de Duitsers hun tariefstructuur vereenvoudigen

Soms ook fors duurder

Er zijn echter ook voorbeelden dat reizen bij de Duitse spoorwegen niet het voordeligst zijn. Bijvoorbeeld naar Oostenrijk en Tsjechië. Tijdens onze steekproef betaalden we voor een reis Amsterdam – Wenen bij DB bijvoorbeeld ruim € 220, terwijl de Oostenrijkse spoorwegen die reis aanbood voor € 69. Dat is nogal een verschil. Het kan zelfs voorkomen dat voor reizen naar Frankfurt en München je beter een doorgaand ticket kan kopen naar Oostenrijk via de ÖBB, ook al hoef je daar helemaal niet naartoe. En ook naar Berlijn kan een doorgaand ticket naar Tsjechië via de Tsjechische spoorwegen soms goedkoper zijn dan een ticket Amsterdam – Berlijn. Vooral bij lastminutes is dat van toepassing. Doordat HappyRail, NS, B-europe en Trainline zijn aangesloten op het Duitse tariefsysteem, zie je ook bij die aanbieders niet de voordelige tickets naar Tsjechië en Oostenrijk.

Vervoerders bepalen de prijs

In een reactie laat Deutsche Bahn weten dat er inderdaad prijsverschillen kunnen zijn. “Er zijn afspraken over tarieven, prijzen en opbrengsten met andere vervoerders. Maar deze afspraken stellen slechts een algemeen kader en de daadwerkelijke prijs wordt nog steeds door de afzonderlijke vervoerders bepaald”, stelt Tobias Heußler van DB. Hij wijst erop dat het ook wettelijk niet toegestaan is om altijd dezelfde prijs af te spreken. “Dit is ook logisch omdat elke vervoerder de beste kennis heeft van zijn eigen markt. Bijvoorbeeld wanneer er vakanties zijn, betalingsbereidheid en dergelijke. Dit kan dus leiden tot prijsverschillen tussen vervoerders”.

Leeftijd

Wat onze redactie bij Bahn.de mateloos iriteert, is dat bahn.de niet aan het begin van het zoekproces vraagt naar de leeftijden van de reizigers. Bij Bahn.de krijg je eerst verschillende zoekresultaten, als je éénmaal wilt boeken wordt je teruggestuurd naar de eerste stap om alsnog de leeftijden van de reizigers op te geven. Daarna kom je niet direct terug bij het reisadvies dat je wilde boeken, maar opnieuw bij de oorspronkelijke resultaten. Dat is vooral vervelend als je via “eerder” of “later” eerst een reisoptie had gevonden. Die handeling moet je dan opnieuw herhalen, om vervolgens negen van de tien keer dezelfde prijs tegen te komen die je de eerste keer ook ziet. Ook vinden we het opmerkelijk dat de website van bahn.de niet responsive is. Concreet betekent dit dat de site op je mobiel minder prettig te gebruiken is.

Aparte tools

De Deutsche Bahn biedt ook tools aan om goedkope reizen te vinden. Treinreiziger.nl vindt het jammer dat die tools niet zijn verwerkt in de standaard boekingsmodule. De wijze waarop NS International de prijskalenders heeft, is veel gebruiksvriendelijker. Tegelijkertijd: NS biedt de prijskalenders slechts aan op een beperkt aantal reisrelaties, terwijl de tools om een goedkoop ticket te vinden bij DB beschikbaar zijn voor vrijwel iedere reis van en naar Duitsland. Je moet wel specifiek aanvinken dat je reis in het buitenland begint (of eindigt), en welk land dat is. Dat is gelukkig in de normale boekingsmodule niet nodig. Voor reizen via Duitsland zijn geen tools beschikbaar om snel een goedkoop ticket te vinden (bijvoorbeeld Amsterdam – Praag, Amsterdam – Wenen). Die hebben we echter ook niet bij een andere aanbieder kunnen vinden.

Niet geoptimaliseerd voor de Nederlandse markt

Deutsche Bahn richt zich (logisch) primair op Duitsland. Daardoor sluit de website in bepaalde opzichten minder goed aan op de Nederlandse reiziger. Zo kent de Deutsche Bahn alleen de voordeelurenkaart, maar geen abonnementen met 100 procent korting in Nederland. Ook kun je niet per iDEAL betalen. Voor veel mensen zal dat geen opstaken zijn, omdat PayPal en creditcardbetalingen wel mogelijk zijn.

Zitplaats reserveren

Een zitplaatsreservering is bij Bahn.de vrij voordelig. Vooral als je bij twee of meer treinen tijdens dezelfde reis een zitplek wilt reserveren. Je betaalt namelijk € 4,50 per persoon per reis en voor een gezin betaal je € 9 per reis. Het is ook mogelijk om alleen een zitplaats te reserveren, zonder dat je een treinkaartje koopt. Iets wat NS International, HappyRail, B-europe en Trainline niet aanbieden. Recent hebben wij daar zelf gebruik van gemaakt bij een reis Rotterdam – Praag en Praag – Utrecht. Opmerkelijk was dan weer wel dat bij deze laatste reis op het laatste moment te zien kregen dat een zitplek reserveren tussen Praag – Berlijn toch niet mogelijk was. Dat is logisch als de trein is vol gereserveerd, maar we konden vervolgens wel een zitplaats reserveren via de Tsjechische spoorwegen.

Conclusie

Al met al is onze conclusie dat Deutsche Bahn veel mogelijkheden biedt en ideaal is voor complexe en specifieke reizen. Tegelijkertijd kan de website veel gebruiksvriendelijker. Als de spaarprijsvinder geïntegreerd zou zijn in de normale boekingsmodule zou dat voor ons een groot pluspunt zijn. Helemaal als direct aan het begin naar de leeftijd van de reiziger wordt gevraagd. Het vooroordeel dat je bij Deutsche Bahn altijd het goedkoopste ticket zou vinden, blijkt niet te kloppen. De interessante tarieven van DB zijn steeds vaker ook bij andere aanbieders te boeken, terwijl de aantrekkelijke tarieven van de ÖBB en de CD ontbreken bij de Duitsers. Bovendien beperkt Deutsche Bahn zich op reizen van, naar en via Duitsland. Dat is uiteraard logisch, maar daardoor zijn reizen tussen Nederland en België / Frankrijk niet te vinden bij de Duitsers.

Bahn.de

This post was last modified on 18 december 2018 22:22

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

2 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

3 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

3 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

3 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

3 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

4 dagen terug