RET start voorzichtig op Hoekse Lijn

Eindelijk is het dan zo ver. Na tweeënhalf jaar is de Hoekse Lijn omgebouwd tot metrolijn. Zaterdag hebben duizenden reizigers kennisgemaakt met de vernieuwde lijn. Vanaf maandag start de dienstregeling officieel. In de opstartfase rijdt de Rotterdamse vervoerder RET met een aangepaste dienstregeling. Vanaf begin november start naar verwachting de volledige exploitatie.

Maassluis Steendijkpolder

RET directeur Maurice Unck opende zaterdag stipt twaalf uur de poortjes van het nieuwe station Maassluis Steendijkpolder, waarna de eerste reizigers naar binnen konden. Van 12:00 tot 20:00 uur konden reizigers zaterdag gratis kennismaken met de Hoekse Lijn metro. “Reizigers staan vandaag centraal. Zij hebben lang moeten wachten. We zijn blij hen nu deze gratis kennismakingsdag te kunnen aanbieden”, vertelt de topman aan de toegestroomde pers.

Maandag echte start

En aan belangstelling geen gebrek. Duizenden reizigers maakten direct een gratis ritje tussen Schiedam Nieuwland en Hoek van Holland. Maar maandag begint het pas echt. “Dan gaat de lijn echt in productie en kunnen alle mensen die ergens in de stad moeten zijn van de lijn gebruikmaken”. Unck zelf zal vanaf ‘s ochtends vroeg aanwezig zijn, maar gespannen is hij niet. “Ik weet dat we het goed hebben voorbereid.”

Aangepaste dienstregeling

In de aanloopfase rijdt alleen metrolijn B over de Hoekse Lijn. Die rijdt vanaf maandag overdag elke twintig minuten vanuit Hoek van Holland en elke tien minuten vanuit Maassluis. De lijn verbind Hoek van Holland via Maassluis, Vlaardingen en Schiedam naar de Rotterdamse wijk Nesselande. In Rotterdam wordt er onder andere gestopt op Marconiplein, Dijkzigt, Blaak en Alexander. Wie naar Rotterdam Centraal wil, moet overstappen. Zodra de aanloopfase voor bij is, wordt metrolijn A (nu: Schiedam Centrum – Binnenhof) in de spits doorgetrokken van en naar Vlaardingen West. Samen met lijn B ontstaat er dan een 5-minutendienstregeling tussen Vlaardingen, Schiedam en Rotterdam.

Mogelijk aanloopproblemen

Ondanks Unck aangeeft dat alles goed is voorbereid, houdt de RET er nadrukkelijk rekening mee dat er zich in de opstartfase problemen kunnen voordoen. Daarom blijft de bus de komende maand ook nog rijden. “Dat is niet omdat metrolijn A nog niet rijdt, want de metro heeft een veel hogere capaciteit dan de bus. We willen in de fout gaan door alles weg te halen en niets te hebben als er onverwacht iets fout gaat.” Daarom kiest de RET voor een plan B: een rijdende bus, die niet uit de garage hoeft te komen als er iets fout gaat.

Sportieve planning

Unck moest zaterdag veelvuldig uitleggen waarom de ombouw zoveel langer duurde. In april 2017 – toen Unck nog bij NS werkte – reed de laatste reizigerstrein over de spoorlijn. Een half jaar later zou de eerste metro rijden. Twee maanden na het starten van die werkzaamheden – in juni 2017 – trad Unck aan bij de RET. “Ik had al vrij snel in de gaten dat het om een sportieve planning ging die niet haalbaar was”, vertelt de topman. Er bleken allerlei problemen te zijn met de ondergrond en de spoorbeveiliging.

Enorm teleurgesteld

Vanwege die problemen werd er eind 2017 een nieuwe planning opgesteld: De opening van de lijn werd uitgesteld naar eind 2018. “Ik was daar wel optimistisch over”, blikt Unck terug. Toen bleek dat door softwareproblemen ook de nieuwe planning niet haalbaar was, baalde de directeur daar enorm van. “Daar was ik echt teleurgesteld over.”

Claim Bombardier

De softwareproblemen werden veroorzaakt door leverancier Bombardier. Unck: “We hebben zo nauw als mogelijk is samengewerkt met de leverancier, maar uiteindelijk moeten zij het doen.” En dat verliep moeizamer dan gedacht. RET is daarom bezig een claim bij Bombardier in te dienen. “Alleen gaat de metro daar geen minuut eerder van rijden. Daarom hebben we ons in eerste plaats ingezet om hen maximaal aan boord te houden zodat ze dit gingen afleveren.” De hoogte van de claim heeft Unck niet paraat, maar dat gaat om enorme bedragen. “Dan hebben we het niet over tienduizenden euro’s,”

Komende maanden reizigers terugwinnen

Voor de ombouw trok de Hoekse Lijn dagelijks 16.000 reizigers. Maar door de lange ombouwperiode is de RET een deel van die reizigers kwijt geraakt. Unck verwacht dat die reizigers de komende maanden worden teruggewonnen. “Reizigers moeten eerst even wennen, en daar helpt zo’n kennismakingsdag als vandaag bij.”

40% groei in drie jaar

Doordat de metro veel frequenter rijdt dan de trein en veel meer stations in Rotterdam bedient, is de verwachting dat het aantal reizigers uiteindelijk 40% hoger zal liggen dan in het NS-tijdperk. De topman verwacht daar een jaar of drie voor nodig te hebben. Bij de ombouw van de Hofpleinlijn bleken de groeiprognoses veel te somber. Waar NS in 2005 dagelijks slechts 7.200 reizigers vervoerde, was dat in 2014 gegroeid naar 37.000. Op de Hoekse Lijn verwacht de RET niet een dergelijk hoge groei. “Langs deze lijn is er minder nieuwbouw gepland.”

Artikel gaat onder de afbeeldingen verder

Hoek van Holland Strand

Overigens is de lijn nog niet helemaal klaar. In Hoek van Holland wordt nu alleen station Haven in gebruik genomen. De lijn wordt in de badplaats doorgetrokken tot aan het strand. Dat is pas klaar in het strandseizoen van 2022. Unck benadrukt dat het doortrekken van de metro ingewikkeld is. Zo zijn de duinen een beschermd natuurgebied. De benodigde vergunningen zijn er inmiddels allemaal.

Toekomst

Wat Unck betreft is de Hoekse Lijn niet de laatste spoorlijn die wordt omgebouwd tot metro / RandstadRail. De directeur wil ook dat twee sporen van de spoorlijn Dordrecht – Den Haag worden omgebouwd. De bedoeling is dat net als op de Hoekse Lijn de frequenties worden opgeschroefd en er meer stops komen, bijvoorbeeld bij de Rotterdamse wijk Spangen en het dorpje Kethel. Ook wil Unck dat er een nieuwe metrolijn komt van Rotterdam Kralingse Zoom via Rotterdam Zuid, Zuidplein, Charlois en Dijkzigt naar Rotterdam Centraal.

De wensen van de RET

This post was last modified on 8 december 2020 21:24

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

2 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

3 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

3 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

4 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

4 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

5 dagen terug