fbpx

RET: Reclamespotje heeft bewustzijn OV vergroot

24 okt 2013 9:51

De campagne “Ik wil een testrit” waarbij de RET de tram aanprees alsof het een zuinige auto betrof, heeft zijn vruchten afgeworpen. Volgens de RET heeft de campagne ruim honderdduizend potentiële klanten bereikt die nu overwegen met de vervoerder te reizen. Ruim 9.000 mensen vroegen dit voorjaar tijdens de campagne een gratis testrit voor de tram aan.

In de regio Rotterdam heeft de campagne totaal ruim zeshonderdduizend mensen bereikt, waaronder ook veel niet ov-reizigers. Dat blijkt uit cijfers van de RET. “Door de campagne is 41 procent van de bereikte mensen positiever gaan denken over het openbaar vervoer en de RET. Uit onderzoek over de campagne blijkt verder dat ruim honderdduizend mensen uit de regio Rotterdam nu overweegt ook met de RET te gaan reizen” weet RET woordvoerder Frouke Albers.

De RET lanceerde de campagne om potentiële reizigers bewust te maken van de kwaliteitsverbetering in het openbaar vervoer. “We rijden nu overal in Rotterdam met nieuwe comfortabele trams. Die kwaliteitsverbetering wilden we graag overbrengen. Niet alleen aan bestaande reizigers, maar ook aan nieuwe potentiële reizigers” legt Albers uit.

In de campagne legt de RET de focus op de reisbeleving. Ook wordt gewezen op het nieuwe, comfortabele materieel en de verbeterde toegankelijkheid. In de campagne heeft de tram de uitstraling van een luxe vervoermiddel met een knipoog naar bestaande reclames voor auto’s. Zo wordt de tram neergezet met “0% bijtelling, 100% elektrisch”. Via de website ikwileentestrit.nl konden geïnteresseerden vervolgens gratis een tramkaartje downloaden.

De campagne heeft zijn doel gehaald. “We kijken terug op een succesvolle campagne die zijn vruchten heeft afgeworpen. We zullen dit soort campagnes vaker inzetten” aldus Albers. De campagne maakt kans om de Nationale OV-Prijs te winnen.