De decentralisatie in het openbaar vervoer is te ver doorgeschoten. Dat zegt RET-directeur Pedro Peters tegenover RTV Rijnmond. Door de decentralisatie zijn er teveel abonnementen ontstaan. "Je moet nu bijna gestudeerd hebben om alle abonnementen te begrijpen," zegt Peters.
Zo zijn er maandabonnementen, kortingsregelingen en dagkaarten. Per regio verschillen de voorwaarden. In heel Nederland zijn er 193 verschillende abonnementen. ´´Vroeger bepaalde de minister nog de tarieven," zegt Peters. ´´Je had een maandkaart en een zone-abonnement: dat was redelijk overzichtelijk."
De kritiek op de decentralisatie in het openbaar vervoer wordt ook in de politiek steeds luider. "Eigenlijk zouden we gewoon in dit land moeten zeggen: de staatssecretaries bepaalt één, twee of drie producten waarmee je in heel Nederland kan reizen," aldus Peters. Hij heeft zijn voorstel ook gedaan toen hij met staatssecretaris Mansveld aan tafel zat. Naast de landelijke producten kunnen er dan ook nog regionale producten blijven.
This post was last modified on 28 oktober 2016 11:25
Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…
Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…
Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…
Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…
Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…
Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…