Reserveren voor het OV via een app? Voorlopig (nog) niet

Treinen, trams en bussen kunnen hooguit een kwart van de reizigers van vóór de coronatijd vervoeren vanwege de maatregel om 1,5 meter afstand te bewaren. Om dat in goede banen te leiden, wordt gedacht aan het reizen in blokken of een app waarmee mensen een plek zouden kunnen reserveren. Een werkgroep onder leiding van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is met de OV-sector bezig met oplossingen die praktisch werkbaar en uitvoerbaar zijn, meldt een woordvoerder. “Er liggen veel ideeën op tafel.”

Niet op korte termijn

Zo zouden bepaalde groepen zoals studenten of scholieren in een bepaalde tijd kunnen reizen of zouden de treinen iets langer kunnen worden gemaakt. Meer treinen laten rijden is op veel plekken nauwelijks mogelijk, omdat het spoor al vol is.

“We kijken natuurlijk om de capaciteit in het openbaar vervoer optimaal te benutten, bijvoorbeeld met reserveringssystemen. Maar dat zal er echt niet binnenkort zijn, dus laten we ons echt niet rijk rekenen”, vertelt Staatssecretaris Stientje van Veldhoven aan de NOS. Ze benadrukt dat alle opties bekeken worden. “Concreter is het op dit moment nog niet, en ik wil er ook geen verwachtingen over wekken.”

Noodzakelijke reizen

In ieder geval blijft het openbaar vervoer, ook na een eventuele versoepeling van de coronamaatregelen, voorlopig bedoeld voor noodzakelijke reizen, aldus het ministerie. Dat is sinds maart al het geval, waardoor nog maar 10 tot 15 procent van het gebruikelijke aantal reizigers is overgebleven.

Volgens het ministerie wordt nagedacht over wie wanneer mag reizen. Het aantal reizigers varieert altijd al van dag tot dag en van uur tot uur. Daarom is het nodig dat er goed over gecommuniceerd wordt om duidelijkheid te krijgen en begrip te kweken bij reizigers, zegt de woordvoerder van het ministerie van infrastructuur.

Mondkapjes

Volgens woordvoerder Pedro Peters van brancheorganisatie OV-NL zou het een optie kunnen zijn als voor het OV de 1,5 meter afstand wordt losgelaten. “We hebben hiervoor advies gevraagd bij het RIVM en het kabinet. Je zou dan bijvoorbeeld met mondkapjes kunnen gaan werken zoals ze ook doen in Duitsland”, zei Peters in het NOS Radio 1 Journaal.

Praktische bezwaren

Reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV neemt afstand van de suggestie dat een speciale app een middel zou kunnen zijn om drukte in het OV tegen te gaan. “Deze app is niets meer dan een technische uitwerking van een eerder geopperde OV-vergunningspas, waar ook brancheorganisatie OV-NL al afstand van nam. Naast grote privacyproblemen die aan deze app kleven en de slechte reputatie die het OV heeft op het vlak van privacy zijn er meerdere redenen te noemen waarom zo’n app een slecht idee is.” Zo wijst de vereniging erop dat niet iedereen een smartphone heeft.

Reizigersvereniging Rover ziet vooral praktische bezwaren bij een reserveringsapp. “In theorie kan reserveren werken, de praktijk zal weerbarstiger zijn”, denkt Rover-directeur Freek Bos. “Kan zo’n systeem wel een overstap aan? Wat gebeurt er in het geval van vertraging of uitval van de bus of trein? Hoe zit het met de privacy van de reiziger? Hoe vindt de controle plaats?” vraagt Bos zich af.

Meer ideeën

Bij de toegangspoortjes van grote stations zou iedereen geweerd kunnen worden die geen geldige reservering op zijn OV-chipkaart heeft. Maar bij kleinere stations, waar normaal gesproken geen personeel is, zal dat lastiger zijn. Mochten er reizigers geweerd moeten gaan worden, dan zien de vervoerders daar een taak van het overheid. “Dat kun je niet aan het personeel van de vervoersbedrijven overlaten. Dat is een overheidstaak”, stelt Peters van OV-NL.

Reizigersvereniging Rover is betrokken bij het overleg tussen het ministerie en de vervoerders. “De app is slechts een idee van een heel lange lijst”, zegt Bos. “Het zal straks zaak zijn om de capaciteit maximaal uit te breiden. Bijvoorbeeld door touringcars in te zetten of nieuwe Zero emissie bussen te bestellen. Die kunnen na de Corona crisis vervolgens dieselbussen vervangen”.

Kabinet

Een deel van de reizigers heeft er moeite mee dat er nu alleen noodzakelijke reizen gemaakt mogen worden. “Ik heb al meer dan 35 jaar een LAT relatie en bezoek van zondag op maandag altijd mijn partner en heb daarvoor de trein nodig omdat ik geen auto heb. Deze bezoeken zijn voor mij en onze relatie zeer noodzakelijk”, reageert een lezer bijvoorbeeld op Treinreiziger.nl. De vraag is dan ook wie er van de capaciteit gebruik mag maken als de maatregelen versoepeld worden. Bos: “Het is niet aan ons om te bepalen of een student voorrang heeft op bijvoorbeeld een reiziger met een LAT relatie. Dat zal aan het kabinet zijn”.

Bos benadrukt ook dat het uiteindelijk aan het kabinet is om te bepalen hoe er veilig gereisd kan worden. “Is dat met mondkapjes? Kan dat met een meter afstand, in plaats van anderhalve meter? Ik ben geen viroloog. Onze oproep is: maak de capaciteit zo groot mogelijk, dan is het aan het kabinet om te bepalen hoe er veilig gereisd kan worden en wie van het OVgebruik mag maken.”

© ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 8 mei 2020 18:26

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

2 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

2 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

3 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

3 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

3 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

4 dagen terug