fbpx
Foto: Stefan Verkerk

Reserveren voor het OV via een app? Voorlopig (nog) niet

Treinen, trams en bussen kunnen hooguit een kwart van de reizigers van vóór de coronatijd vervoeren vanwege de maatregel om 1,5 meter afstand te bewaren. Om dat in goede banen te leiden, wordt gedacht aan het reizen in blokken of een app waarmee mensen een plek zouden kunnen reserveren. Een werkgroep onder leiding van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is met de OV-sector bezig met oplossingen die praktisch werkbaar en uitvoerbaar zijn, meldt een woordvoerder. “Er liggen veel ideeën op tafel.”

Niet op korte termijn

Zo zouden bepaalde groepen zoals studenten of scholieren in een bepaalde tijd kunnen reizen of zouden de treinen iets langer kunnen worden gemaakt. Meer treinen laten rijden is op veel plekken nauwelijks mogelijk, omdat het spoor al vol is.

“We kijken natuurlijk om de capaciteit in het openbaar vervoer optimaal te benutten, bijvoorbeeld met reserveringssystemen. Maar dat zal er echt niet binnenkort zijn, dus laten we ons echt niet rijk rekenen”, vertelt Staatssecretaris Stientje van Veldhoven aan de NOS. Ze benadrukt dat alle opties bekeken worden. “Concreter is het op dit moment nog niet, en ik wil er ook geen verwachtingen over wekken.”

Noodzakelijke reizen

In ieder geval blijft het openbaar vervoer, ook na een eventuele versoepeling van de coronamaatregelen, voorlopig bedoeld voor noodzakelijke reizen, aldus het ministerie. Dat is sinds maart al het geval, waardoor nog maar 10 tot 15 procent van het gebruikelijke aantal reizigers is overgebleven.

Volgens het ministerie wordt nagedacht over wie wanneer mag reizen. Het aantal reizigers varieert altijd al van dag tot dag en van uur tot uur. Daarom is het nodig dat er goed over gecommuniceerd wordt om duidelijkheid te krijgen en begrip te kweken bij reizigers, zegt de woordvoerder van het ministerie van infrastructuur.

Mondkapjes

Volgens woordvoerder Pedro Peters van brancheorganisatie OV-NL zou het een optie kunnen zijn als voor het OV de 1,5 meter afstand wordt losgelaten. “We hebben hiervoor advies gevraagd bij het RIVM en het kabinet. Je zou dan bijvoorbeeld met mondkapjes kunnen gaan werken zoals ze ook doen in Duitsland”, zei Peters in het NOS Radio 1 Journaal.

Praktische bezwaren

Reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV neemt afstand van de suggestie dat een speciale app een middel zou kunnen zijn om drukte in het OV tegen te gaan. “Deze app is niets meer dan een technische uitwerking van een eerder geopperde OV-vergunningspas, waar ook brancheorganisatie OV-NL al afstand van nam. Naast grote privacyproblemen die aan deze app kleven en de slechte reputatie die het OV heeft op het vlak van privacy zijn er meerdere redenen te noemen waarom zo’n app een slecht idee is.” Zo wijst de vereniging erop dat niet iedereen een smartphone heeft.

Reizigersvereniging Rover ziet vooral praktische bezwaren bij een reserveringsapp. “In theorie kan reserveren werken, de praktijk zal weerbarstiger zijn”, denkt Rover-directeur Freek Bos. “Kan zo’n systeem wel een overstap aan? Wat gebeurt er in het geval van vertraging of uitval van de bus of trein? Hoe zit het met de privacy van de reiziger? Hoe vindt de controle plaats?” vraagt Bos zich af.

Meer ideeën

Bij de toegangspoortjes van grote stations zou iedereen geweerd kunnen worden die geen geldige reservering op zijn OV-chipkaart heeft. Maar bij kleinere stations, waar normaal gesproken geen personeel is, zal dat lastiger zijn. Mochten er reizigers geweerd moeten gaan worden, dan zien de vervoerders daar een taak van het overheid. “Dat kun je niet aan het personeel van de vervoersbedrijven overlaten. Dat is een overheidstaak”, stelt Peters van OV-NL.

Reizigersvereniging Rover is betrokken bij het overleg tussen het ministerie en de vervoerders. “De app is slechts een idee van een heel lange lijst”, zegt Bos. “Het zal straks zaak zijn om de capaciteit maximaal uit te breiden. Bijvoorbeeld door touringcars in te zetten of nieuwe Zero emissie bussen te bestellen. Die kunnen na de Corona crisis vervolgens dieselbussen vervangen”.

Kabinet

Een deel van de reizigers heeft er moeite mee dat er nu alleen noodzakelijke reizen gemaakt mogen worden. “Ik heb al meer dan 35 jaar een LAT relatie en bezoek van zondag op maandag altijd mijn partner en heb daarvoor de trein nodig omdat ik geen auto heb. Deze bezoeken zijn voor mij en onze relatie zeer noodzakelijk”, reageert een lezer bijvoorbeeld op Treinreiziger.nl. De vraag is dan ook wie er van de capaciteit gebruik mag maken als de maatregelen versoepeld worden. Bos: “Het is niet aan ons om te bepalen of een student voorrang heeft op bijvoorbeeld een reiziger met een LAT relatie. Dat zal aan het kabinet zijn”.

Bos benadrukt ook dat het uiteindelijk aan het kabinet is om te bepalen hoe er veilig gereisd kan worden. “Is dat met mondkapjes? Kan dat met een meter afstand, in plaats van anderhalve meter? Ik ben geen viroloog. Onze oproep is: maak de capaciteit zo groot mogelijk, dan is het aan het kabinet om te bepalen hoe er veilig gereisd kan worden en wie van het OVgebruik mag maken.”

© ANP / Treinreiziger.nl

0 0 stemmen
Artikel waardering
22 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Tonny Schonewille
4 jaren geleden

Mondkapjes. Of als men daar écht niet aanwillen, zou je niet op geboortedatum kunnen filteren? Iemand die op 1 jarig is mag maandag reizen, 2 dinsdag, 3 woensdag…iets in die trant? Maar mondkapjes zijn de reëele, pragmatische oplossing lijkt me. Ook om kosten cq. faillisementen te voorkomen.

JanN
4 jaren geleden

Je kunt op reacties wachten:zowel positief als negatief. Zoals ik het nu ga zien je vermorselt het openbaar vervoer (is zoals het woord openbaar voor iedereen bestemd). Het OV-regelement is toch ook wettelijk vastgeld of heb ik het mis.
Daarnaast kun je in de toekomst ook geen buitenlandse reizen per trein maken naar familie. (Of andersom dat familie uit het buitenland per trein naar Nederland komt). Het reizen met een app lijkt gemakkelijke dan gedacht.

Bela Horvath
4 jaren geleden

Het verdelen in tijdvakken (dagdelen) om te kunnen reizen is als maatregel een prima idee. Hierbij is men wel beperkt maar speelt de privacy iets minder.
De spits kun je voorbehouden aan woon-werkverkeer en studenten, mantelzorgers met urgentie e.d. Nadeel van dit systeem is natuurlijk dat het privacygevoelig is omdat toch weer kenbaar wordt waarom je reist. En je je reisdoel moet aangeven, al dan niet digitaal.
Niemand wekt de indruk trouwens dat het hier om een tijdelijke maatregel zou gaan. Ik mag hopen dat dit niet voor onbepaalde tijd is. Als het voor bepaalde tijd is, alles gaat voorbij immers, is dit misschien een goede uitweg.
Mondkapjes worden in het ov in delen van Duitsland gedragen volgens deze website. Ik denk dat het een goed idee is. Omdat medici en assistenten er al jaar en dag mee werken lijkt het me een nuttig ding om besmetting tegen te gaan. De anderhalve meter-gedachte kan hiermee misschien worden losgelaten. Dat zal onderzoek snel moeten uitwijzen. Als het volledige aanbod mensen in een normale spits terugkomt, is een anderhalf-meter-beleid niet hanteerbaar. Voldoende faciliteiten om handen te wassen op stations is zeker gewenst denk ik.
Het blijkt dat hier ook een dosis gezond verstand en meedenken van de reiziger kan helpen en ik heb daar wel een goed gevoel bij. Veel mensen zijn meer dan bereid om mee te denken en handelen in deze. Daar mag men ook wel een appel op doen.

Eef Hartman
4 jaren geleden
Antwoord aan  Bela Horvath

> Mondkapjes worden in het ov in delen van Duitsland gedragen volgens deze website.

Ongeveer alle, ondertussen, in het lokaal vervoer. Men denk er over na het ook in IC en IDE te gaan verplichten.

P.Heesakkers
4 jaren geleden

Ik mag vrezen dat het openbaar vervoer steeds meer particulier vervoer {eigen autobezit en gebruik} in de hand werkt, en dus toekomstige gebruikers op dit idee brengen zal met deze maatregelen. Bezint eer ge begint zou ik zeggen. Het zal betekenen dat er voor meer wegenaanleg gepleit zal gaan worden, waarbij aan de noden van het O.V. voorbij gegaan zal worden. We zijn dan met al ons streven terug bij af.

Stokbosveen
4 jaren geleden
Antwoord aan  P.Heesakkers

Ook voor het gebruik van de auto kunnen voorwaarden opgelegd worden. Er zijn nu al zoveel camera’s en registratiesystemen dat de overheid (gemeenten en landelijke overheid) precies weten waar welke auto’s rijden. En aan wie die auto’s toebehoren.
Eigenlijk is dit al een feit, afgaand op de milieuzones in steden. Daar kan nog meer mee gedaan worden, met alle info over auto’s en hun bezitters.

Regulering wie wanneer mag reizen en hoe gaat echt nodig worden. Voor de coronacrisis was het al vaak stampvol in de treinen, dat wil je nu nooit meer.

GCvS
4 jaren geleden

Ik heb geen smartfoon met malle eppie’s en ben openbaar vervoerhobbyïst. Ik wil gewoon met mijn keuzedag-dagkaarten kunnen reizen zoals mij uitkomt en zonodig onderweg verschillende keren van reisplan veranderen. Het is al erg genoeg dat ik straks niet meer in de middagspits mag reizen!

Mar
4 jaren geleden

In één woord : belachelijk!!!! Het OV moet gewoon beschikbaar blijven en niet aan mensen die die pretenderen daar meer recht op te hebbenen toevallig een app hebben. In die app-regeling voorzie ik weer een verkapte discriminatie van ouderen, die in veel gevallen geen smartphone hebben.

Wilma de Rhoter
4 jaren geleden

Mijn kinderen en kleinkinderen wonen ver weg en ik heb geen auto
Maak al jaren gebruik van ov
In hoeverre maak ik nog kans op een plekje in de trein?
Dag of tijdstip maakt niet uit

Repelsteeltje
4 jaren geleden

Alles best maar roep ook op tot solidariteit van autobezitters. Die doen gewoon waar ze zin in hebben. Voor mensen die geen auto hebben is dit geen intelligente lockdown maar een echte.

Simon
4 jaren geleden
Antwoord aan  Repelsteeltje

Ha, ha, en dan bij filevorming op de weg ook de treinen stilzetten.
Uit solidariteit! Leuk gevonden, dat wel.

Repelsteeltje
4 jaren geleden
Antwoord aan  Simon

Was het maar leuk gevonden, het is de realiteit dat mensen met een auto kunnen gaan en staan waar ze zin in hebben (en dat doen ze ook kan ik uit eigen waarneming vertellen) en dat mensen zonder auto geen kant op kunnen.

Janneke 1
4 jaren geleden
Antwoord aan  Repelsteeltje

Helemaal mee eens.

Joost2
4 jaren geleden
Antwoord aan  Repelsteeltje

Het is niet verboden om de auto te gebruiken in deze tijden. Het klinkt alsof u jaloers bent op autobezitters.

Mike
4 jaren geleden
Antwoord aan  Repelsteeltje

Dan koopt u toch lekker ook een auto…

P.Heesakkers
4 jaren geleden

Het O.V. in zijn ruimste zin des woords in deze discussie de trein, moet ten allen tijde en normaal tarief ter beschikking staan voor iedereen. Het heet derhalve niet voor niets OPENBAAR VERVOER.
Verder onderschrijf ik de meningen van “Mar” 24/4 1045 a.m. , en “Repelsteeltje”3.34 p.m. Volledig.

Catharina 56
4 jaren geleden

Ik heb zo’n vermoeden dat deze ” oplossing ” bedacht is door iemand die nooit gebruik maakt van het Openbaar vervoer .
Op papier staat het erg leuk , maar in praktijk een gigantisch losse flodder. Bah !

Peter Kleton
4 jaren geleden

Het reserveringssysteem zal, als het langer dan een halfjaar zou duren het einde betekenen van het O V en zullen de mensen de auto in gejaagd worden en nooit meer het OV willen gebruiken,dus precies tegen de klimaat doelstellingen in.
Vooral het missen van de gereserveerde plaats bij verstoringen of vertragingen zal het zwakke punt blijken te zijn.
Nooit doen dus !!
Peter

Eric Bakker
4 jaren geleden

Een bijkomend probleem is dat vooral mensen met een baan, die niet altijd gegarandeerd op het geplande moment eindigt, hiervan de dupe worden. Wordt iemand die in de verpleging werkt en die na een dienst van 12 uur nog een half uur langer moest doorwerken, omdat er een noodgeval binnenkwam, vervolgens geweigerd om naar huis te reizen, omdat de reservering verlopen is………… Dus patient maar niet helpen en als gepland uitklokken! Ik denk niet, dat de familie van de betrokken patient dat op prijs stelt. Het idee kan alleen maar bedacht zijn door iemand, die altijd 15 minuten voor het einde van de werktijd al klaar zit om naar huis te vertrekken.

Anna
4 jaren geleden

Het is opmerkelijk, dat een vervoerder, bv NS, oproept om alleen noodzakelijke reizen te maken, vervolgens constateert, dat er veel minder treinreizigers er komen (10% of zo iets), vervolgens idiote basis-dienstregeling opstelt met veel overstappen, kleine stoptreinen en maar eens in een halfuur. En vervolgens met wat meer intercity-treinen belooft om aan die afstand van 1,5 meter iets van een oplossing te geven. Ook opmerkelijk, dat ze nu gaan onderzoeken, of die afstand noodzakelijk is, in samenwerking met de TU. Veel aartsen hebben al uitgesproken, dat het niet echt noodzakelijk is, behalve voor mensen uit risicogroepen.
Het is opmerkelijk, dat er onzalige ideeen onstaan over het reserveren of een beperkende app te laten gebruiken. De meeste mensen, die in de spits reizen, reizen niet omdat ze het leuk vinden, om in een propvolle gangetje te moeten staan. Het is opmerkelijk, dat men verwacht, dat het kabinet mag dan regels opstellen, wie en wanneer mag met het OV, en dat sommigen het normaal vinden. Zijn we echt domme kleine kinderen, dat er streepjes op de grond en controle op je telefoon ingevoerd zou moeten worden?
De treinen langer maken, betrouwbare redelijke dienstregeling te rijden en elkaar steunen om gezond verstand te gebruiken, dat lijkt er meer op.

anoniem
4 jaren geleden

@ Anna , de meeste Nederlanders zijn domme niet wakkere lui die gedwee en bang naar vadertje overheid luisteren en dictatuur in de hand werken. En over die apps is waarschijnlijk al op veel hoger niveau bedacht , mensen die staan boven t kabinet en NS. Dit heeft alleen met controle te maken en niks meer met covid-19

Ronald
4 jaren geleden

Zodra bewezen is dat het mondkapje in het OV werkt en dit ervoor zorgt dat we daar niet de 1,5 meter hoeven aan te houden, dan kan toch gewoon iedereen mee? Oké, misschien iets minder staanplaatsen dicht op elkaar, maar zéker alle zitplaatsen kunnen dan benut worden. Volgens mij heb je dan alleen in de spits nog een probleem, waarbij men wat meer gespreid moet gaan reizen. Maar als we wat meer thuis gaan werken, is dat probleem er ook niet meer. In het weekend heeft normaliter vrijwel iedereen een zitplaats, ook alle dagjesmensen en anderszins reizigers met recreatieve of sociale doeleinden. Ik denk dat het probleem weer groter wordt gemaakt dan het is.