fbpx
Foto: aapsky / Shutterstock

Reserveren verplicht voor de ICE naar Frankfurt en Intercity Berlijn

Wil je met de trein naar Duitsland? Als je gebruik maakt van de ICE Amsterdam- Frankfurt of de ICE Amsterdam – Basel is het goed om te weten dat je in de zomer verplicht een zitplekje moet reserveren. Dit geldt bovendien ook voor de Intercity Amsterdam – Berlijn. Dit omdat de vraag groter is dan het aanbod.

Reserveren verplicht

Net als in 2023 moet je ook in 2024 reserveren voor de ICE. De periode wordt in 2024 nog een stukje langer. Nieuw is ook dat de reserveringsplicht geldt voor de Intercity Berlijn. Om precies te zijn van 1 juni t/m 1 september 2024. In 2023 begon de reserveringsplicht pas op 17 juni en eindigde dit al op 18 augustus. Maar in 2024 zal de periode dus 3 maanden zijn: heel juni, juli en augustus.

De reserveringsplicht geldt alleen voor reizigers die de grens passeren, niet voor binnenlandse reizigers in Nederland of Duitsland. Wel probeert NS het gebruik van een internationale trein voor binnenlands gebruik te ontmoedigen. Zo zijn de internationale treinen niet zichtbaar in de reisplanner bij binnenlandse reizen. Ook staat er vaak op de borden: “niet instappen”, terwijl dat vaak wel is toegestaan.

Tickets

NS International voegt automatisch de zitplaatsreservering toe als deze verplicht is. De verplichte zitplaatsreservering geldt niet voor treinreizen binnen Duitsland of Nederland, maar uitsluitend als je de grens passeert met de ICE. De reserveringsplicht geldt ook voor reizigers met een Interrail Pass of Eurail Pass. Wil je een reservering maken? Dan kan dat via de Interrail. Via DB kun je online niet zelf een reservering maken.

Geen directe ICE naar Basel

In 2023 werd de rechtstreekse trein naar Basel vanwege materieeltekort opgeheven van 27 mei tot 12 september. Helaas zal het in 2024 niet veel beter zijn. Vanaf 15 juli 2024 komt de ICE naar Basel te vervallen. Zie: ook doek valt voor directe trein naar Zwitserland.

Wil je met de trein naar Basel? Dan moet je in Keulen of Frankfurt Flughafen overstappen. In de zomer van 2024 wordt er gewerkt aan de HSL Keulen – Frankfurt, Frankfurt – Mannheim en aan het spoor Offenburg – Karlsruhe.

Ook in 2025 zal er geen directe trein naar Basel rijden. Dan komt er echter wel een ICE naar München.

0 0 stemmen
Artikel waardering
9 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Anoniem
1 jaar geleden

Ook fijn om te weten is dat NS International geen tickets voor deze trein kan boeken. Niet telefonisch of online, de boekingssystemen crashen nadat er betaald is en zodra het systeem de zitplekken gaat reserveren. Boeken direct bij Bahn werkt wel (alhoewel dat soms ook een extra poging kost).

Hanzeboog
1 jaar geleden

Zie op DB app ook overstap bij Siegburg voor ICE naar Basel. Maar meestal zal het een overstap zijn bij Frankfurt Flughafen Fernbahnhofe.

Of het verplicht boeken zo’n groot verschil zal zijn. De Interrail treinreizigers reserveren nu ook. Dan is er altijd zitplaats.

Bert Sitters
1 jaar geleden

“In 2023 geldt de reserveringsplicht voor de periode 17 juni tot 18 augustus. Vanaf 14 april voegt NS International bij het boeken van tickets voor ICE’s in deze periode automatisch en gratis een verplichte stoelreservering toegevoegd.”
Gebeurt dit ook als ik bij de DB in die periode bijvoorbeeld een ticket Amsterdam – Bazel boek?

Binnenlandse reizigers hoeven niet te reserveren. Nemen deze dan geen ruimte in beslag?

TtC
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Binnenlandse reizen in Nederland zijn alleen op papier mogelijk (om financiële/contractuele redenen), maar in praktijk niet toegestaan. In de richting van Amsterdam staat er “Niet instappen” en in de omgekeerde richting komt er per 17 juni de toevoeging “Reserveren verplicht” te staan. Aangezien reserveren voor een Nederlandse binnenlandse reis niet mogelijk is en ook “Niet instappen” weinig aan interpretatie over laat zal het aantal binnenlandse reizigers in Nederland nagenoeg nihil zijn. In Duitsland speelt het capaciteitsprobleem veel minder een rol omdat er simpelweg meer capaciteit is doordat er meer ICE treinen rijden.

Arjen ter Keurst
11 maanden geleden

Deze regeling is vrees ik weer een voorbeeld van een bureau oplossingen. Niet goed doordachte besluiten. Reis je van Zwitserland naar een Nederlandse bestemming, dan is reservering verplicht. En bij de reis moet men op dit moment minimaal éėn maal in Duitsland overstappen.
Vroeg boeken wordt vrijwel standaard afgestraft. Vrijwel altijd komt er het bericht dat de reis niet meer mogelijk is. Dat men een alternatief moet zoeken.
Probleem 1, vrijwel alles is dan al vol. .
Probleem 2, veel groter.
Reserveren mag niet zonder een (duurder) nieuw kaartje te kopen. Eenvoudig een plaats in een andere trein reserveren gaat niet. Niet voor de trein die de Nederlandse grens passeert.
Wie bedenkt een zo klant onvriendelijke regel?

RB
6 maanden geleden

Waarom is het voor interrail reizigers niet mogelijk om een zitplaatsreservering via DB te maken? Dat lijkt toch te kunnen via de website?

Stefan van Weerden
6 maanden geleden

@hildebrand waarom kan je als Interrailer niet gewoon een reservering kopen via de DB Navigator/ÖBB App? Beetje onzinnig, want reserveringen via Interrail vind ik nogal omslachtiger.

Esther L.
4 maanden geleden

Ik heb vandaag een ticket geboekt van Utrecht naar Basel (nachttrein 28 maart) via de DB-website, en ik wilde een zitplaats reserveren, maar dat kan dus helemaal niet, ook niet apart achteraf lukte het niet. Ik krijg in het rood de melding dat reserveren niet mogelijk is. Ik heb de NS (niet de DB, kwam daar niet doorheen) gebeld en de dame aan de telefoon zei mij dat reserveren nog niet mogelijk is omdat deze trein nog niet bevestigd is of zo. Beetje vaag verhaal. Terwijl er wel sterk wordt aangeraden bij het boeken om een zitplaats te reserveren.

Ayries
3 maanden geleden

Ik probeerde vandaag ook al via NS international en DB een zitplaatreservering te doen. Lukte niet. Blijkt een storing te zijn. Volgens NS. Verder weet ik het ook niet.